בשיתוף אביה שירותי אחסנה
מעבר לדיור מוגן הוא משימה עם מטען רגשי עצום. השארת חיים שלמים מאחור, בחירה של פריטים מעטים לקחת הלאה, ופתיחה של דף חדש ולא מוכר- כל אחד מההיבטים האלו מהווה אתגר לא פשוט עבור האדם שעובר לדיור מוגן, וגם עבור בני משפחתו אשר רוצים להפוך את המעבר לתהליך נעים וחיובי ככל הניתן.
אחד החלקים הקשים ביותר בתהליך הוא אריזת תכולת הבית הקיים ובחירת החפצים שרוצים לקחת הלאה לדירה בדיור המוגן. כיצד ניתן להפוך את תהליך האריזה לחיובי יותר? ומה מציעות חברות אחסנה מקצועיות כגון 'אביה אחסנה', עבור מי שרוצה לאחסן היסטוריה משפחתית ללא הצורך להיפרד ממנה לתמיד?

"את החפצים תצטרכו להשאיר, אבל הזיכרונות שלכם הם לנצח"

רונית גור, בעלים של ד"ר סדר, חברה לארגון בתים וליווי מעבר דירות, אומרת כי "מעבר לדיור מוגן הוא תהליך אמוציונלי מאוד. במקרים כאלו אני מזכירה ללקוחות - את החפצים תצטרכו להשאיר אבל הזיכרונות שלכם הם לנצח. כדי ליצור זיכרון מונצח, אני מציעה להם לעשות סרטון של הבית כפי שהוא עכשיו, למשל".
לדברי טל פינצי, לימור שרם וענת רביב מ'בנות בית', המלוות תהליכי ארגון ומעבר דירה, "המשמעות היא "לקפל" חיים שלמים, כאשר לכל חפץ יש משמעות והרבה מהחפצים מכילים זיכרונות שאותם אנשים נשענים עליהם".
4 צפייה בגלריה
מימין: לימור שרים, ענת רביב, טל פינצי. בנות בית
מימין: לימור שרים, ענת רביב, טל פינצי. בנות בית
מימין: לימור שרים, ענת רביב, טל פינצי. בנות בית
(צילום: יח"צ)
"לאנשים בגילאים האלו יש צורך מובן לחלוטין להיאחז בעבר, חשש לאבד שליטה, והמחשבה שאין למי לתת", אומרת גור. "לכן, אני ממליצה תמיד לבני המשפחה - 'קחו'. גם אם אתם לא רוצים או לא צריכים. לאחר מכן תמצאו פתרון, אבל קודם תקלו על ההורים להיפרד מעודפי רכוש, כולל כלי בית, סרוויסים וקריסטלים".
בכל מקרה, ההמלצה היא לא לפרק ולארוז את כל הבית במהירות רגע לפני המעבר. זה הזמן של בני המשפחה לגייס את הסבלנות שלהם ולהצטרף לתהליך האריזה והשחרור במהירות המתאימה לאדם שעובר דירה. חשוב לתת כבוד לפרידה שלו מהבית ולא לזלזל ברגשות ובחיבור לאף חפץ. גור מספרת על לקוחה כבת 80 "אשר מראש הסכימה לקחת מעט מאוד מתכולת הארונות העמוסה. כמעט 30 שנה של אגירת בגדים, כלי בית וחפצים. אחרי שארזנו הכל, הדבר שהיה הכי חשוב לה לשלוף מהאריזות הוא פרח לבד קטן בקוטר של 4 סנטימטר. היא נתנה תיאור מפורט שלו ואמרה שבלי הפרח היא לא זזה. כשמצאנו אותו, כבר די חבוט וסמרטוטי, היא סיפרה לי בדמעות שזו המזכרת היחידה מאחותה שנרצחה בגטו".

ניתן לבחור במעבר לתקופת ניסיון ולאחסן את תכולת הבית בשירות אחסון מקצועי

מתוך כוונה שלא לתת ללקוחות החדשים תחושה שהם כבולים לעתיד בדיור המוגן, חלק מבתי הדיור המוגן מאפשרים לדיירים להגיע לתקופת ניסיון, עם אפשרות לביטול בתנאי של העברת הודעה מוקדמת מספר שבועות מראש. גם לאחר תקופת הניסיון, בתי דיור מוגן מאפשרים לדיירים לעזוב בהודעה של שלושה חודשים מראש, ברוב המקרים. המגמה התעצמה בתקופת הקורונה, כאשר בתי דיור מוגן מציעים ללקוחות מעבר זמני למקום מוגן ובטוח כדי לא להיות בודדים, ולאחר מכן הם יכולים לחזור הביתה.
במקרים כאלו, ניתן לבחור בשירותי אחסנה חיצוניים כמו יחידות האחסנה של אביה אחסנה, המאפשרות אחסון בנפחים משתנים ומציעות גישה 24/7. בנוסף ישנה אפשרות לתיוג של כל פריט כך שניתן להזמין מראש פריט מסוים מתוך האחסון בצורה נוחה ונגישה, ולקבל אותו עד הבית.
4 צפייה בגלריה
מחסן לאכסון תכולת דירה של חברת אביה אחסנה
מחסן לאכסון תכולת דירה של חברת אביה אחסנה
מחסן לאחסנת תכולת דירה של חברת אביה אחסנה.
(צילום: אביה אחסנה)
לעתים אחסנה היא פתרון גם לטווחים ארוכים יותר. בנות בית מספרות על "אח ואחות שהגיעו אלינו וביקשו את עזרתנו לארוז את הבית של אמא שלהם. במשך זמן רב הם התקשו למצוא את המטפלת המתאימה עבורה ואחרי הרבה ניסיונות כושלים ועוגמת נפש, הם החליטו להעביר אותה לדיור מוגן". האמא, חדה כתער, לוחמת פלמ"ח לשעבר שרק הגוף בגד בה, הוציאה מהבן הבטחה שאת תכולת הבית הוא שומר עבורה. "וכך היה. היא לא יכלה להכיל את המחשבה שהחפצים שלה יימכרו, ייזרקו או יעברו למישהו אחר שלא מכיר את הערך הרגשי שלהם. במקרה הזה, החפצים נארזו ועברו לאחסון במחסני 'אביה אחסנה'".

מה עושים עם מצעים, מגבות, כלי מטבח ? לתרום, להוריש, להעביר הלאה - ועדיף לא 'לזרוק'

"השאלה המהותית היא איך עוברים לדירה הרבה יותר קטנה, מבלי להגביר את הטלטלה, שגם כך מתרחשת", אומרות בנות בית. אחד הפתרונות שהן ממליצות ללקוחות הוא "להעביר לילדים ולנכדים, כדי להתמודד עם החשש שיזרקו לך את העבר. זה נותן את הערך של דברים שנשארים בתוך המשפחה, ואז קל יותר למבוגר להכיל את זה והוא אפילו שמח מכך".
בהרבה מקרים, סבא-סבתא נהגו לארח את הנכדים בבית שלהם, כך שהיה צורך בהרבה שמיכות, מצעים ומגבות. "ואז, כשהם עוברים לדיור מוגן, הכל משתנה", אומרת בנות בית. "במקרים כאלו אנחנו מציעות להעביר את הציוד הזה למי שכן זקוק לו, כמו חיילים בודדים וכפרי נוער. כאשר אותו אדם יודע שהציוד שלו יעזור למישהו שזקוק לו - קל יותר לשחרר ולעבור הלאה".
4 צפייה בגלריה
רונית גור, בעלים של חברת ד"ר סדר
רונית גור, בעלים של חברת ד"ר סדר
רונית גור, בעלים של חברת ד"ר סדר
(צילום: יח"צ)
לדברי גור, הסינון צריכה להיות ענייני ולא שיפוטי. "אם יש כרגע מטבח של 10 מטר ובדירה החדשה יש רק 2 מטר, הבחירה בפריטים צריכה להיות מעשית. גם הומור לא יזיק בשלב זה - 'נו, ארוחת ערב ל-30 איש כבר לא יתחשק לך להכין בכל מקרה...' ".
מעבר לסינון הקפדני, "הכי חשוב להקשיב לברומטר הרגשי", אומרת בנות בית. "חשוב לפתוח בפניהם את האופציות - להשאיר בבית, להעביר לילדים ולנכדים, להעביר לאחסון, להעביר הלאה למי שצריך, לתרום ספרים לספריה ציבורית – אך לא להזכיר את המילה 'לזרוק'!, מדובר במילה סופית, מוחלטת וקשה לעיכול, וחשוב לא להשתמש בה".
"הייתה לנו לקוחה שהייתה לה בבית שמלת כלה שנתפרה ונרקמה על ידי נשים תימניות שהועסקו באופנת 'משכית' המיתולוגית. היא רצה לשחרר את השמלה אבל היה לה חשוב שהיא תגיע למקום שמכיר בערך שלה, ואכן העברנו אותה למוזיאון המקומי", מספרות בנות בית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"בשורה התחתונה, מול הרגישות הרבה למצב החדש - הפתרונות מגיעים בשלל גוונים וצורות על מנת לסייע בריכוך המעבר".

הכנה מקדימה ועיצוב הדירה החדשה - סיירו מראש והקפידו על אופי אישי ושילוב פריטים מהעבר

חלק מתהליך של מעבר לדיור מוגן צריך לכלול סיור מקדים בדירה החדשה, כדי להבין את האפשרויות שהחלל החדש מאפשר מבחינת אחסון ועיצוב. כדאי להבין מה כיווני האוויר, איפה נמצאים החלונות והדלתות, מה המרחקים ועד כמה הדירה מרוהטת. אם שטח האחסון מוגבל, אפשר לבחור בפתרון אחסון חיצוני כגון יחידות אחסנה של אביה אחסנה, המאפשרות גישה 24 שעות ביממה. מומלץ להבין גם מהם השירותים שמציע המקום - אם יש שירותים קולינריים מלאים, למשל, יש פחות צורך במערכות כלים וכלי מטבח.
בנוסף, חשוב לשמור על אופי אישי בדירה החדשה, באמצעות שילוב של פריטים בעלי ערך סנטימנטלי ורגשי, לצד פריטים חדשים שייתנו תחושה של 'דף חדש'. העיצוב צריך לשלב בין פרקטיות, בטיחות, התאמה אישית של עיצוב וחיבור לעבר. שילוב של פריטים מהבית הקודם יעזרו להתאקלמות ולתחושת השייכות של הדייר, כל עוד לא מעמיסים יתר על המידה. פריטים כאלו לא חייבים לתפוס הרבה מקום - אפשר לשלב וילונות, שטיחים וכריות נוי שליוו את האדם במשך שנים וכעת יכולים לעבור איתו לדירה החדשה. אפשר גם להציב מסגרת דיגיטלית עם תמונות סרוקות מהאלבומים המשפחתיים, כדי לשמור על החיבור היום-יומי למשפחה ולהיסטוריה.
בשיתוף אביה שירותי אחסנה

פורסם לראשונה: 10:11, 11.11.20