כבר עשרות שנים ש"אוקלי" מייצרת משקפי שמש שמשלבים בין ספורט ולייף-סטייל. אבל החברה לא רק משקיעה מיליונים בפיתוח של כל דגם, היא גם בונה סביבו סיפור שלם.
והסיפור הפעם הוא אוקלי קאטו, דגם שהשיקה החברה בשבוע שעבר אחרי שפותח לטענתה במשך 45 שנה, ומתיימר לחולל מהפכה באופן שבו מרכיבים משקפי שמש בפעילות ספורטיבית (בארץ הוא יעלה 1,200 שקל). מה מיוחד בו כל כך? העדשות ללא מסגרת: המשקפיים מתאימים לקווי המתאר של הפנים, כמו מסכה (לא נגד קורונה), ומספקים להם מעטפת כוללת. העדשות מספקות חדות ראייה ומסננות את קרני השמש ואת האור הניתז אל העדשות והפעילות הספורטיבית לא תופרע בזכות יציבות המשקפיים.
2 צפייה בגלריה
משקפיים של אוקלי
משקפיים של אוקלי
המשקפיים של אוקלי
(צילום: יח"צ)

לא רק מגן שמש

בשנים האחרונות אורבת לאוקלי תחרות ממותגים רבים. משקפי שמש היו בעשורים האחרונים לאביזר אופנתי שמטרתו רחבה יותר מהגנה מהשמש. יכולות להעיד על כך ידועניות שמרכיבות אותם גם בלילה וגם במועדונים חשוכים, אולי כדי להגן על עיניהן מפני עין הרע של הסובבים.
מה עושים באוקלי כדי להתגבר על התחרות? שולפים ידוענים בתחום הספורט שהופכים לנסיינים. בפיתוח הקאטו גויסו ספורטאים בכירים כמו כוכב הפוטבול האמריקני, פטריק מהומס, רוכב האופניים, מרק קוונדיש, ואלוף הבי-אם-אקס, נייג'ל סילבסטר. אלה צוידו באבטיפוס וקיבלו הוראה: הרכיבו את המשקפיים בפעילות הספורט שאתם מבצעים. הם שבו למדענים של אוקלי עם הערות שהוטעמו בעיצוב הסופי של המשקפיים.
כך, נוספו שלושה פדי אף מחומר סיליקוני המונעים החלקה של המשקפיים, והושקע מאמץ בתכנון מערכת השיפוע שלהם להתאמה אישית למרכיב המשקפיים. זרועות המשקפיים נעשו עמידות יותר תוך שמירה על משקל קל, שלא יכבידו על האוזניים. לאלה התווספו עדשות הפריזם של אוקלי, שמשפרות את הצבע ואת הניגודיות ומסננות אור כדי לשפר את חדות הראייה.
שנת הקורונה פגעה באוקלי: לא רק שאנשים נותרו ספונים בבתים ולא נדרשו להרכיב את משקפי השמש שלהם, החברה הייתה אמורה להיות אחת מנותנות החסויות הראשיות של אולימפיאדת טוקיו שהייתה אמורה להתקיים בקיץ האחרון. גברת קורונה הגיעה ודחתה את המשחקים האולימפיים, שיתקיימו במתכונת מצומצמת בקיץ הקרוב.
2 צפייה בגלריה
משקפיים של אוקלי
משקפיים של אוקלי
אוקלי קאטו
(צילום: יח"צ)
הנחמה היחידה היא שאוקלי אינו זקוק לחסויות גדולות: זה מותג יציב שמתנהל היטב עשרות שנים. לא רע למותג שהחל את דרכו ב-1975 במחסן ביתו של מייסד החברה ג'יימס ג'נרד, שהשקיע 300 דולר בהקמתה. ג'נרד גם נחשב למוצא פתרונות: אוקלי הייתה אחת החברות הראשונות שעיצבו משקפיים עם הגנה משמש שחודרת לעיניים מצידי הפנים, ולא רק מקדימה. כך נולדה חטיבה חדשה של משקפי שמש, Eyewear, או הלבשת עיניים בתרגום חופשי. אלא שהמשקפיים ההם כוונו בעיקר לספורטאים.
רק באמצע שנות ה-90 הרחיבה החברה את המותג עם דגם הבליידס, אחד הנמכרים יותר של החברה. ג'נרד גם התרשם מפעילות הפרסום של חברת מחשבים צומחת ומתפתחת, אחת שנקראה "אפל". הוא פנה למשרד הפרסום של אפל, ואוקלי יצאה במסעות פרסום מרחיבי דמיון שהפכו את משקפי השמש להרבה יותר מאביזר.
החתירה למציאת פתרונות לאתגרים של חובשי משקפי שמש המשיכה לעמוד במוקד הפעילות של החברה. במטה החברה, למשל, עורכים ניסוי מרתק, שבו מונחת עדשת משקפיים בתוך מכשיר. המכשיר יורה כדור מתכת של כמעט חצי קילוגרם במהירות של 108 קמ"ש אל העדשה ואל עדשה של מתחרים. בעוד הכדור מנפץ את עדשת המתחרים, הוא נתקע בעדשת אוקלי ואף לא סודק אותה. אבל הדגם שהפך את המותג לסנסציה הם משקפי הפרוג-סקינס, המודל הקלאסי של משקפיים עם ידיות שחורות ועדשות כהות. "זה הדגם שמכניס את הכסף שמאפשר לנו את הפיתוח של כל הדגמים המיוחדים", אומרים במטה החברה.
לאוקלי יש רשימה ארוכה של ידוענים, שנחשבים לשוחרים נלהבים של המותג ומרכיבים את המשקפיים אפילו בלי שישלמו להם. טום קרוז הרכיב אותם ב"משימה בלתי אפשרית" והפך את אוקלי לשם שגור בכל בית. מייקל ג'ורדן היה שגריר המותג שלוש שנים אבל הרכיב אותם הרבה אחרי שנגמר לו החוזה. גם ספורטאים ישראלים כמו אורי ששון, שגיא מוקי ושחר צוברי מרכיבים אותם.
על עוצמתו של המותג אפשר ללמוד גם מהצלחתם של עיצובים שנויים במחלוקת כמו "אובר דה טופ", על הראש. אוקלי השיקה את המשקפיים הללו לקראת אולימפיאדת סידני 2000. הידיות הוזזו ממקומן על האוזן והולבשו על הראש באופן שאיפשר יציבות מרבית. המראה החייזרי לא עצר ממעריצי המותג להתנפל על הדגם כעל מוצאי מדליית זהב אולימפית.

כמו עיצוב מכונית

גם שאלת השליטה בחברה יכולה ללמד על התפתחות שוק משקפי השמש. ב-1995 הייתה אוקלי לחברה בורסאית וגייסה 230 מיליון דולר, כמעט פי מיליון מההשקעה הראשונית של ג'נרד בחברה. ב-2006 רכשה את מותג משקפי היוקרה "אוליבר פיפלס". שנה לאחר מכן רכש תאגיד "לוקסוטיקה" את אוקלי בסכום דמיוני של 2.1 מיליארד דולר, 15% יותר משווייה הבורסאי. אלא שלוקסוטיקה הוא תאגיד משקפי השמש הגדול בעולם, ואוקלי מצטופפת לצד מותגים כמו ריי באן ופרסול. הרכישה ההיא גם זכתה לביקורת מכיוון שלוקסוטיקה למעשה שולטת בשוק משקפי השמש, אם כי לא הייתה עבירה על החוק.
ומה לגבי העיצוב? ניקולס גרפיאס, מנהל העיצוב של אוקלי, אומר שעיצוב משקפי שמש דומה לעיצוב מכונית: "בשני המקרים אתה צריך לחשוב על עיצוב שמקפל בתוכו פתרון של בעיות פונקציונליות. אתה צריך לחשוב לא רק מי הלקוח שלך, אלא גם מה צרכיו. אנחנו מקפידים לבדוק את תנועת האוויר והרוח שמתנגשת בעדשות, כך שבאמצעות העיצוב האוויר יגלוש אחורה אל הידיות, ינוע על פי תצורתן וימשיך בקו ישר, מאחורי האוזן".
גם בעיצוב ספורט יש אתגר לא מבוטל. כבר שלוש אולימפיאדות שאוקלי מספקת חסות ומשקפיים למתחרים. אבל איך מייצרים משקפיים שיאפשרו לאתלט להתחרות בלי שאוויר יחדור לעיניו? "העיצוב נשען על חוקי הפיזיקה, משיכה ואור, וצריך להכניס את חוקי המשיכה כדי שלא ייווצרו אדים בתוך המשקפיים ושהאוויר ייכנס למעלה ויצא מהחלק התחתון. אנחונ חושבים גם על הנשים, שהן קהל יעד חשוב. אנחנו מייצרים בעבורן משקפיים זהים אבל קטנים יותר".
הכותב היה אורח של "אוקלי"