בבנק לאומי דרוכים בעקבות משבר הקורונה, וערוכים לתרחיש שהמשבר יחריף. "אנחנו עם האצבע על הדופק. יש לנו לקוחות שמושפעים בטווח מהיר מהנושא הזה, בעיקר עסקים קטנים שחשופים לסין, ויש להם כל מיני בקשות. אנחנו נערכים לכל תרחיש של התפתחות הסיפור הזה". כך אמר מנכ"ל הבנק, חנן פרידמן, ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" בעקבות פרסום הדו"חות הכספיים של הבנק אתמול (ד').
להערכת הבנק, אם תוך שלושה חודשים התפשטות הנגיף תיעצר, לא תהיה השפעה משמעותית על הכלכלה הישראלית והחיים יחזרו לסדרם. "אולם אם משבר נגיף הקורונה ייגרר למחצית השנייה של השנה, תהיה השפעה משמעותית על הצמיחה במשק הישראלי, והיא עלולה לרדת ל-2% ואפילו מתחת", כך לדברי פרידמן.
2 צפייה בגלריה
חנן פרידמן
חנן פרידמן
מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן
(צילום: כפיר סיון)
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, נשמע פסימי. לדבריו, "הצעדים שננקטו כדי להכיל את נגיף הקורונה פגעו מאוד בסחר העולמי, במיוחד במדינות המתעוררות שבאסיה. נראה שהנגיף והשפעותיו הכלכליות לא צפויות לחלוף במהירות כפי שהיה בעת מגפת הסארס ב-2003. האינדיקטור המדאיג עתה הוא שמספר המדינות שמחוץ לסין המדווחות על מקרים חדשים עולה בקצב מהיר. כבר לא סביר להניח שהנזק הכלכלי ברבעון הראשון של 2020 ייפתר במהירות בהמשך השנה".

עלייה ברווחים

אתמול, כאמור, פורסמו תוצאות הבנק ל-2019. על פי הדו"חות, הבנק סגר שנה טובה עם רווח נקי של 3.5 מיליארד שקל - עלייה של 8% לעומת רווחי 2018. תיק האשראי של הבנק צמח במתינות אשתקד בשיעור של 3.6% ל-282.5 מיליארד שקל.
בבחינת תיק האשראי לפי תחומי פעילות עולה שונות במגמות: לאומי המשיך להקטין חשיפה לאשראי צרכני ולאשראי לעסקים קטנים - האשראי לעסקים קטנים ירד בכ-5% אשתקד והצרכני בכ-1.5%. בבנק מזהים את האשראי בתחומים אלה כבעל סיכון גבוה. יחד עם זאת, השנה עשוי פרידמן, שנכנס לתפקידו בנובמבר אשתקד, להראות צמיחה בתחומים מסוימים בפעילות זו, בעיקר בכל הקשור לאשראי צרכני.
האשראי למשכנתאות, לעומת זאת, צמח ב-4.7% ל-85.4 מיליארד שקל. אולם הזינוק המשמעותי ביותר הוא באשראי העסקי שגדל ביותר מ-10% אשתקד ל-64 מיליארד שקל, וזאת לאחר שבשנים האחרונות נאלץ לאומי דווקא לצמצם פעילות זו עד שהגיע לדרישות ההון של בנק ישראל.
כמו בעבר, גם בדו"ח הנוכחי לאומי לא מפרסם נתונים כספיים של הבנק הדיגיטלי שלו פפר, בו השקיע מאות מיליוני שקלים. במערכת הבנקאית מציינים כי פפר לא מורגש כאיום תחרותי משמעותי, אולם בסביבת לאומי הודפים את הטענות ומשדרים שהם מרוצים מהבנק ומקצב גיוס הלקוחות שלו, ומתכננים לשפר עוד יותר את יכולותיו וחדשנותו.
איום על לאומי, כמו על יתר הבנקים במערכת, עשוי להגיע בקרוב מהבנק הדיגיטלי שמקימים בימים אלה מריוס נכט ואמנון שעשוע, שקיבל את האישור מבנק ישראל וצפוי להתחיל לפעול במחצית השנייה של 2021. בלאומי פחות מוטרדים מכך, ופרידמן התייחס לכך אתמול ואמר כי "לאומי קרא נכון את המפה, וזה נותן לו יתרון תחרותי משמעותי של ראשוניות".