פסח הקרוב יהיה החג הראשון שניתן לחגוג בחברת המשפחה מזה שנה, אולם לא בכל בית תהיה האווירה שמחה וחגיגית. השנה, בצל המשבר הכלכלי בעקבות מגפת הקורונה, משפחות רבות הצטרפו למעגל העוני ויתקשו לציין את החג. "43% מסלי המזון לפסח שיחולקו השנה יגיעו לאנשים שלא נדרשו לסיוע בעבר, ולמעשה זהו סל המזון הראשון שיקבלו בחייהם", כך אומרים הבוקר (חמישי) ל-ynet בעמותת פתחון לב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"לפני מגפת הקורונה אנשים נטו לחשוב שעוני לא חוצה את גבולות הפריפריה ולא נכנס לערים חזקות, אולם השנה גילינו שהעוני נכנס לכל עיר ולכל שכונה", מספרים בעמותה. "שנת היציאה מהקורונה צפויה להיות קשה כלכלית, אבל עוד יותר מבחינה חברתית. בשנת 2021 אנו צופים ירידה של כ-40% בתרומות לעמותות הסיוע גם מגופים מסחריים וגם מאנשים פרטיים. מדובר בפגיעה חסרת תקדים".
4 צפייה בגלריה
פתחון לב: "43% מסלי המזון לפסח שיחולקו השנה יגיעו לאנשים שלא נדרשו לסיוע בעבר"
פתחון לב: "43% מסלי המזון לפסח שיחולקו השנה יגיעו לאנשים שלא נדרשו לסיוע בעבר"
פתחון לב: "43% מסלי המזון לפסח שיחולקו השנה יגיעו לאנשים שלא נדרשו לסיוע בעבר"
(צילום: עידו ארז)
"משבר הקורונה הוביל לזינוק חסר תקדים בצורך של משפחות וקשישים במזון", אומרים בקרן לידידות, שמעניקה לקראת הפסח סיוע במזון וביגוד ל-40 אלף משפחות, ילדים, קשישים, עולים וחיילים, בהיקף כולל של כ-20 מיליון שקל. לדברי נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין, "בעקבות הפניות שהתקבלו מלשכות הרווחה ברחבי הארץ וארגוני סיוע שונים, ריכזנו מאמץ בכדי להכפיל את העזרה על מנת לתת מענה למצוקה הגוברת של אלפי משפחות חדשות שעד כה הצליחו להתפרנס בכבוד אך כעת נזקקות לעזרה כדי לקיים את החג".
בארגוני המזון ברחבי הארץ מדווחים על עלייה של כ-40% בביקוש לסלי מזון ומנות מבושלות לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020, אומרים בקרן לידידות, שהעניקה סיוע נוסף לתשע עמותות מזון בכדי שיצליחו להתמודד עם הביקוש.
"התופעה השנה היא באמת יוצאת דופן", אומרת אפרת שחר, סמנכ"לית תוכניות ופעילות של הקרן לידידות, לאולפן ynet. "יש תחושה של חזרה לשגרה אבל המגפה הכלכלית היא כאן, איתנו, ולצערי הרב תימשך עוד הרבה זמן". לדברי שחר, "הסיוע שלנו בפסח עלה ב-250% בהשוואה ל-2020. אנחנו מסייעים לארגונים אחרים ועובדים ביחד עם משרד הרווחה, ויש ביקושים יוצאי דופן למזון, ביגוד בסיסי ומוצרי חשמל".
באילת יש ממש עיר של נזקקים חדשים "לגמרי. זו אוכלוסייה של אנשים שעולמם התהפך עליהם. משפחות שנזקקות לשירותים שבחיים לא חלמו שיזדקקו להם. זה מגיע גם לחיילים בודדים משוחררים וקשישים שמצבם השתנה כי המשפחות שלהם קרסו כלכלית וארגוני מזון וסיוע שתמכו בהם לא מצליחים עוד לעמוד בהוצאות בשל הירידה בתרומות".

"עלייה של 200% במספר הבקשות החדשות"

"הרבה אנשים הפסיקו לעבוד או פוטרו השנה, וכך התווספו מאות משפחות שלא היו רגילות לבקש בכלל, אלא לעבוד ולהרוויח", אומר הרב יצחק דוד גרוסמן, מייסד עמותת מגדל אור. "השנה יש עלייה של 200% במספר הבקשות, ואני מדבר על משפחות ואנשים חדשים, לא על משפחות במצוקה שאנחנו כבר מכירים".
"זו מצווה גדולה לעזור לאנשים, שלא יצטרכו לבקש", ממשיך גרוסמן. "להביא להם לבית בצורה מכובדת כדי שהחג שלהם יהיה שמח, בדגש על הילדים, שעברו השנה טראומה מכל הבחינות, חינוכית ונפשית. לכל הפחות, שבפסח יוכלו ליהנות, לאכול ברווחה, שהבית יהיה מלא בדברים טובים".
4 צפייה בגלריה
"השנה אנו מביאים לאנשים את סלי המזון הביתה. שלא יתביישו ויצטרכו לעמוד בתור"
"השנה אנו מביאים לאנשים את סלי המזון הביתה. שלא יתביישו ויצטרכו לעמוד בתור"
"השנה אנו מביאים לאנשים את סלי המזון הביתה. שלא יתביישו ויצטרכו לעמוד בתור"
(צילום: עידו ארז)
כמה אנשים לדעתך לא פונים, מתביישים לפנות? "אלפים. בגלל הבושה, אני בטוח שאלפי אנשים לא מעזים לפנות. לכן, אנחנו מביאים את המזון הביתה. היו זמנים שצריך היה להגיע ולעמוד בתור, ואנשים התביישו. היום, יש המון מתנדבים מסורים שמחלקים את המזון לבתים, וגם הצבא לקח על עצמו לסייע בארגון חבילות המזון. אם מישהו רוצה לעזור, זה 5630*".