הזוכים בפרס נובל לכלכלה לשנת 2020 הם האמריקנים פול מילגרום ורוברט ווילסון (83). כך הכריזה היום (ב') האקדמיה המלכותית השבדית למדעים.

השניים, המלמדים באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, קיבלו את הפרס עבור תרומתם לשיפור תורת המכרזים (auction theory) והמצאת פורמטים חדשים למכרזים שהטיבו עם המוכרים, הקונים ומשלמי המיסים ברחבי העולם, כך לפי הכרזת ועדת הנובל. "שיטת המכרזים החדשה שפיתחו השניים היא דוגמה יפה לאופן שבו מחקר יכול לייצר המצאות שמשפרות את החברה", נאמר בהצהרת האקדמיה.
2 צפייה בגלריה
פול מילגרום  רוברט ווילסון זוכי נובל כלכלה 2020
פול מילגרום  רוברט ווילסון זוכי נובל כלכלה 2020
הזוכים: פול מילגרום ורוברט ווילסון
(צילום: EPA)
הטקס התקיים בזמן שהעולם מתמודד עם המשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה – בשל מגפת הקורונה.
עוד הסבירו בוועדה כי שני הזוכים השנה הבהירו בעבודתם כיצד מכרזים פועלים ומדוע המשתתפים מתנהגים בצורה מסוימת, ואף השתמשו בממצאים התיאורטיים שלהם כדי להמציא פורמטים חדשים לגמרי למכירת סחורות ושירותים.
כך, ווילסון הצליח להראות מדוע משתתפים רציונליים במכרזים נוטים להציע הצעות הנמוכות מההערכות לגבי השווי - לטענתו, מדובר בפחד מקללת המנצחים; כלומר, החשש שישלמו יותר מדי ובסופו של דבר יפסידו.
פול מילגרום, יהודי אמריקני, יצר תיאוריה כללית יותר על מכרזים, שמתבססת על ערכים משותפים ופרטיים שמשתנים ממשתתף למשתתף.
ווילסון סיפר בתגובה ששמח על הזכייה, והוסיף כי הוא עצמו מעולם לא השתתף במכרז או מכירה פומבית: "אשתי הזכירה לי שרכשנו מגפי סקי באמזון. זה יכול להיחשב מכירה פומבית". בתשובה לשאלה מה יעשה עם פרסי הזכייה ענה שכנראה יחסוך את הכסף לאשתו ולילדים ויחכה לזמנים אחרים. "במגיפה ממילא אין הרבה מה לעשות איתו", צחק.
2 צפייה בגלריה
פרס נובל לשלום
פרס נובל לשלום
פרס נובל
(צילום: shutterstock)
גובה הפרס שיתחלק בין הזוכים: 10 מיליון קרונות שבדיות (1.1 מיליון דולר). בשל מגבלות הקורונה לא יתקיים השנה טקס הענקת הפרס בשטוקהולם, והם יסתפקו בכבוד וירטואלי.
בשנה שעברה זכו בפרס הכלכלנים אבג'יט בנרג'י, אסתר דופלו ומיכאל קרמר על יצירת גישה נסיונית להקלת העוני העולמי. בהודעת האקדמיה השבדית נמסר כי השלושה "שיפרו באופן דרמטי את היכולת שלנו להילחם בעוני באופן מעשי".
בניגוד לפרסים אחרים, פרס נובל לכלכלה, או בשמו הרשמי: פרס נובל למדעי הכלכלה מטעם הבנק השוודי לזכרו של אלפרד נובל - לא נוצר על ידי מייסדי הפרס. הוא נוצר על ידי ריקסבנקן, הבנק השוודי המרכזי הראשון, בשנת 1968, והזוכה הראשון בו הוכרז שנה לאחר מכן. עד עתה, זכו 81 איש בפרס הנובל למדעי הכלכלה.

מי עוד זכה

בשבוע שעבר הוכרזו הזוכים בפרס נובל ברפואה שיוענק השנה להארווי ג'יי אלטר, מיקל האפטון וצ'רלס רייס על תגלית נגיף ההפטיטיס סי. ביום חמישי הכריזה האקדמיה השבדית על הזוכים בפרס נובל לספרות. הזוכה לשנת 2020 היא המשוררת האמריקנית-יהודייה לואיז גליק. יום לאחר מכן, ביום שישי, הכריזה ועדת פרס נובל באוסלו על תוכנית המזון של האו"ם כזוכה בפרס נובל לשלום.
לפני כן הוכרזו הזוכות בפרס נובל לכימיה: הביוכימאית האמריקנית פרופ' גניפר דאודנה והביוכימאית הצרפתייה פרופ' עמנואל שרפנטייה. הזוכים בפרס נובל בפיזיקה על חקר החורים השחורים: פרופ' רוג'ר פנרוז, פרופ' רינהרד גנצל ופרופ' אנדראה גז.