מדינות אופ"ק + (חברות קרטל הנפט ויצרניות עצמאיות בראשות רוסיה), הגיעו לסיכום על קיצוץ התפוקה הגדול ביותר בהיסטוריה. לפי ההסכם, התפוקה תרד ב-9.7 מיליון חביות נפט ביום (כ-10% מההיצע העולמי), החל במאי  - מעט מתחת להצעה הראשונית, שעמדה על 10 מיליון חביות. עוד סוכם כי ארה"ב, ברזיל וקנדה יקצצו 3.7 מיליון חביות ביום.
ההסכם הושג לאחר מאמץ בינלאומי קדחתני שכלל פגישה וירטואלית של שרי האנרגיה של מדינות אופ"ק+ (חברות קרטל הנפט ויצרניות עצמאיות בראשות רוסיה) וכן פגישת שרי האנרגיה של מדינות ה-G20.
1 צפייה בגלריה
קידוח נפט
קידוח נפט
קידוח נפט
(צילום: shutterstock)
ההסכם כמעט נפל בגלל התנגדות מצד מקסיקו - אך בעקבות לחץ בינלאומי שהופעל עליה, היא הסכימה לתמוך בו. "אנחנו מודיעים על השלמה של הסכם היסטורי של חברות אופ"ק + להקטנת התפוקה בכמעט 10 מיליון חביות ביום, החל מ-1 במאי 2020", נמסר.
לפי הערכות מומחים בתחום, משבר הקורונה העולמי הביא לירידה של כשליש מצריכת הנפט העולמית. הצניחה בביקושים נוצרה כתוצאה מסגירת המשק הסיני - יבואן הנפט הגדול בעולם, הפסקת תנועת הטיסות הבינלאומית ובהמשך מדיניות העוצר והשבתת המשק במדינות רבות בעולם.
בעקבות כך, צנח מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI ב-44% מאז מרץ, וב-63% מתחילת השנה. מחיר הנפט צלל ב-9% ביום חמישי האחרון על רקע הערכות המשקיעים כי הקיצוץ בתפוקת הנפט של אופק+ יהיה מתון מהצפוי. ביום שישי לא התקיים מסחר בחוזים על הנפט בשל "יום שישי הטוב".