ההחלטה כי תמ"א 38 תבוטל באוקטובר 2022 לא תשתנה על אף משבר הקורונה. זו עמדת מנהל התכנון והרשות להתחדשות עירונית במכתב שנשלח אתמול לבכירים בלשכת עורכי הדין והגיע לידי כלכליסט. כדי לחדד את המסר כי זו עמדה שמשותפת לכל הגורמים הרלוונטיים בממשלה חתומים עליו בצוותא עינת גנון, סמנכל"ית הרשות להתחדשות עירונית ושחר סולר, סגן לתכנון אסטרטגי במנהל התכנון.
המכתב נשלח בתגובה למכתב מוקדם יותר ששלחו למנהל התכנון יושבי הראש של פורום קניין ומקרקעין בלשכה, עורכי הדין אבי ללום, מיכה גדרון וזיו כספי, יחד עם יו"ר הלשכה אבי חימי. במכתבם קראו בכירי הלשכה למנהל התכנון לבחון מחדש את ההחלטה שהתקבלה לפני חצי שנה על ביטול התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה תמ"א 38 באוקטובר 2022.
1 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
(צילום: מתן טורקיה)
לטענתם, משבר הקורונה שינה את המציאות שהייתה מוכרת כאשר התקבלה ההחלטה על ביטול התוכנית. בעקבות המשבר קשה עד בלתי אפשרי לקדם הליכי תכנון מול רשויות וגורמים בענף הנדל"ן. "אין זה הזמן לגדוע ענף שלם המייצר אלפי יחידות דיור בשנה, אשר עוסקים בו אין ספור חברות יזמיות, קבלנים, אדריכלים, עורכי דין, מהנדסים, יועצים וכיו"ב - על מנת לנסות להמציא גלגל חדש שספק אם ומתי יוכל למלא את החלל התכנוני שייווצר", כתבו בכירי הלשכה.
מנהל התכנון והרשות להתחדשות עירונית השיבו בתגובה כי ההחלטה על ביטול תמ"א 38 התקבלה לפני חצי שנה ו"הניסיון לפתוח מחדש את הדיון, עלול לשוב ולעורר חוסר ודאות ממשי ולגרום לקיפאון בתחום ההתחדשות העירונית". באשר למשבר הקורונה, הסבירו כי המגבלות שנוצרו בעקבות המאבק במגפה החלו רק לפני חודש וחצי וכעת כבר מסתמנת חזרה לשגרה.
את ההחלטה על ביטול תמ"א 38 קיבלה המועצה הארצית לתכנון ובניה בנובמבר 2019, המועצה היא שיכולה לשנות החלטה זו, אך לאור עמדת מנהל התכנון לא נראה כי הסוגייה תפתח שוב לדיון. על הפי ההחלטה שהתקבלה ב-2019, תמ"א 38 תבוטל בשלבים כאשר עד 2020 רשויות מקומיות שיבחרו בכך יוכלו להמשיך לפעול על פי עקרונות התוכנית. בחודשים שחלפו מאז התקבלה ההחלטה, מנהל התכנון והרשות להתחדשות עירונית מקדמים תוכנית חליפית שתאושר עם כינונה של הממשלה החדשה.