ועדת הכספים של הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) הקלות מס ל-202 עמותות. זאת לאחר שהושמעה ביקורת קשה בוועדה על התנהלות רשות המיסים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ביום שני לא אישרה ועדת הכספים את רשימת העמותות, לאחר שרשות המיסים לא הציגה נתונים שהתבקשה לספק, ביניהם רשימת 5 מקבלי השכר הגבוה ביותר בכל עמותה. היום אישרה הוועדה את הרשימה, למרות שהמידע שהובא היה עדיין חלקי. האישור נעשה כדי לא לפגוע בעמותות, תוך התניית האישור בכך שהנתונים הנוספים יוגשו בקרוב.
1 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
יו"ר ועדת הכספים, משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההקלות ניתנו לעמותות חברתיות, שעוסקות במטרות ציבוריות, שאינן מתוקצבות ישירות על ידי המדינה. ל-200 עמותות אושרו הקלות במס הכנסה על תרומות ול-2 עמותות ניתנו הקלות במיסוי מקרקעין. בין העמותות שאושרה להן ההטבה: מוסדות חינוך, רווחה, תרבות, בריאות, דת, סעד, ספורט, זכויות אזרח, איכות סביבה, קליטת עלייה וגופים שעוסקים בעידוד תעסוקה.
חברי הוועדה מתחו ביקורת על רשות המיסים, על כך שלא סיפקה את הנתונים הנדרשים, בהתאם לנוהל שקבעה ועדת הכספים בחודש יולי. מסיבה זו נדחה אישור רשימת העמותות מהדיון שהתקיים ביום שני להבוקר.
על מנת לקבל אישור ניהול תקין נדרשות העמותות לכשנתיים של פעילות. האישור ניתן לשנתיים, והוא מוארך בכל פעם בשלוש שנים, במידה והעמותה אינה משנה את יעודה ועומדת בכללי המנהל התקין.
ח"כ שלמה קרעי פנה אל אנשי הרשות בדיון: "העברתם רשימה חלקית. אין פה את 5 מקבלי השכר הגבוהים ונתונים נוספים, ביקשנו את הנתונים האלה בנוהל שהעברנו לפני מספר חודשים. אני מתפלא שאתם כאנשי רשות המיסים לא מביאים נתונים כל כך פשוטים. אנחנו רוצים לדעת האם ראוי שלעמותה יהיה פטור ואין לנו את הכלים לעשות זאת".
ארז אורעד, מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכרים, ברשות המיסים: "הבאתי לכם נתונים, אין הוצאות שכר עם שמות גם ברשם העמותות מתוקף הגנת הפרטיות. אני יכול להביא בלי שמות, והנוהל מבקש עם שמות. אני מוכן להביא כל בקשה שלכם. כל ועדת כספים שמתכנסת בכל כנסת מבקשת עוד נתונים. תגידו לי מה בדיוק אתם רוצים".
ח"כ קרעי: "יש לנו מנגנון שנקבע לפני מספר חודשים. לא אמרת עד כה שיש לך בעיה משפטית, היה מספיק זמן לומר. הייעוץ המשפטי לוועדה אישר ואתם צריכים להביא את זה".
ח"כ מיקי לוי: "אם הם רוצים סעיף 46 אז הכל יהיה פה שקוף. יש פה עמותה שמגלגלת 1.7 מיליארד שקל, עם אדם שמרוויח 720 אלף שקל בשנה, ורכב ביבוא אישי ביותר מ-400 אלף שקל. לא יכול להיות שהמדינה תיתן הטבה כל כך גדולה, והמנכ"ל והבכירים ישתוללו. אנחנו רוצים לדעת מה הנתונים".
לאחר דין ודברים, סיכם ח"כ יצחק פינדרוס, שניהל את הדיון, כי לאחר שאורעד יוועץ עם הייעוץ המשפטי ברשות, הוא יעביר את רשימת 5 מקבלי השכר הגבוה בכל עמותה, ללא שמותיהם, עד לדיון הבא ברשימות העמותות.