גם אם אתם מקפידים היטב על ניקיון ותחזוקת הבית, ישנם כמה מוקשים שאתם אולי נופלים בהם. חלקם קלים יחסית לפתרון, וחלקם מחייבים התקנה מחדש של אביזרים שפשוט לא הותקנו בצורה מקצועית.
גם בדירות ובבתים חדשים, התקנה לא נכונה של סיפון, של קופסת ביקורת או של חיבור קו הביוב למכונת הכביסה, יכולים לעלות לכם בחוויית מגורים מאוד לא נעימה. במקרה כזה, לא יעזור כמה תנקו, אדי הביוב יגיעו לאף שלכם. הנה הגורמים הנפוצים לריחות לא נעימים, וכיצד ניתן לפתור אותם.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בישום לא יעזור אם לא תטפלו בבעיה מהשורש
"מרבית התקלות הקשורות לריחות לא נעימים בבתים, קשורות לבעיות אינסטלציה: לרוב, כשלים בהתקנה, או כשלים במהלך תיקון רשלני", אומר שמואל שרון, מחברת "4 אינסטלטורים" באתר "המקצוענים".
"אם אתם סובלים מריח לא נעים בבית, שום בושם לא ינטרל אותו, והתוצאה תהיה הרבה יותר גרועה מלכתחילה", ממליץ תומר כהן, מנהל מוצר שיווק ופיתוח מפרפקט שירותי ניקיון ובישום. "לכן, אם יש מפגע ריח בבית, חשוב לטפל במקור שלו, ולא למהר להוסיף בישום אווירה, שכן התוצאה תהיה הרבה יותר גרועה".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהן הסיבות העיקריות לריחות לא נעימים בבית?
ריח רע מקופסת הביקורת שבחדר הרחצה: "במקרה של התקנה לא מקצועית ולא בהתאם לתקן הישראלי, ייתכנו מפגעי ריח מאוד לא נעימים מכיוון קופסת הביקורת", מסביר שרון. "קופסה זו ממוקמת על הרצפה, בחדר הרחצה, ואליה מתנקזים המים מהמקלחון מהאמבטיה, מהכיור ומהאסלה. היא מעין 'כיכר' שמחברת את 2 קווי הצנרת לקו הראשי של הביוב".
לדבריו, "הבעיה שלעתים בדירות קבלן, או במקרים של התקנה רשלנית אחרת, מתקינים קופסת ביקורת רגילה, ללא מחסום ריח. במקרה כזה, אין ברירה אלא לפרק אריחים ולהתקין מחדש קופסת ביקורת תקינה עם מחסום ריח בהתאם לתקן".
"רק לפני חודש הייתי בדירת קבלן חדשה, ושמתי לב שאין שם מחסום ריח בקופסת הביקורת", מתאר שרון. "בנוסף, הקבלן המבצע חיבר גם את המזגן לשם. הסברתי לבעלי הנכס שבמקרה כזה, גם אם הוא יפעיל את המזגן בבית, יהיה לו ריח של ביוב".
מה הפתרון לכך?
שרון: "במקרה כזה, אין ברירה אלא לשבור אריחים, להוציא את קופסת הביקורת ולהתקין במקומה אחרת עם מחסום ריח".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
היעדר ונטה וניקיון בחומרי ניקוי שלא מחטאים היטב: "בחדרי שירותים, אם יש ריח רע, לרוב זה כתוצאה מניקוי בחומרים שלא מספיק מחטאים", אומר שרון. "רבים טועים לחשוב שמדובר בריח שעולה מהביוב, אך כאן לרוב אין תקלה. כל עוד יש מים בתחתית האסלה, הם לא אמורים להעלות ריח, אלא לחסום את הגזים הנפלטים מהביוב. מניסיון בשטח, מי שלא מנקה את האסלה עם אקונומיקה, בתדירות גבוהה יסבול מריחות מאוד לא נעימים שמצטברים על גבי הגלזורה של האסלה".
כהן: "כמו כן, חשוב לאוורר חדר זה (אם יש בו חלון), או להתקין בו ונטה עם עוצמת שאיבה מספקת, ולדאוג לתחזוקת הפילטר. ישנן ונטות שרק מרעישות ובפועל לא אפקטיביות, והן יותר מטרד מפתרון לריחות לא נעימים".
התקנה רשלנית של סיפון מתחת לכיורים: "בכל כיור בבית, בשירותים, בחדר הרחצה או במטבח, חייב להיות סיפון תקני שמחובר על פי התקן", מסביר שרון. "פעמים רבות, גם אם הסיפון הוא על פי התיקון, אם הוא סיפון שרשורי והוא לא מחובר טוב, הוא גורם לריחות מאוד לא נעימים שמדיפים מפתח הניקוז של הכיור או מתחת לארון שמתחת לכיור".
היעדר סיפון בחיבור של מכונת הכביסה: "למכונת הכביסה יש שני צינורות: האחד, ממנו היא מקבלת את המים, והשני אליו היא מנקזת את המים במהלך פעולת הסחיטה", מפרט שרון. "הבעיה היא שבבתים רבים, לא התקינו סיפון בצינור דרכו יוצאים המים המלוכלכים. זהו קו ביוב, ואם אין שם סיפון, אדי הביוב עולים וגורמים לריח מאוד לא נעים בחדר השירות".
מה הפתרון לכך?
שרון: "בשלב שבו מכינים את קו הביוב, חשוב לוודא שהקבלן מתקין סיפון למכונת הכביסה. אמנם המכונה יכולה לעבוד גם בלי הסיפון, אבל זה גורם לחוויה מאוד לא נעימה, בייחוד כשחדר השירות סמוך לחדר הרחצה והריח מגיע גם לשם. במצב כזה, הפתרון הוא פשוט להזמין אינסטלטור לצורך התקנת הסיפון, כי זה לא דבר שנעים לחיות איתו. זה לא כרוך בפירוק של שום אלמנט בצנרת או באריחים, אלא זו התקנה חיצונית ופשוטה יחסית".
כהן: "כמו כן, לעתים, משאירים את הכביסה רטובה זמן רב במכונה, מה שגורם להתפתחות עובש ולריחות לא נעימים מאזור זה. הקרבה לחדר הרחצה, גורמת לריח להגיע גם לשם".
כמה עולה התקנת סיפון? למחירון המומלץ לצרכן לחצו כאן
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בעלי-חיים: בבתים בהם שוהים גם כלבים או חתולים, חשוב מאוד להקפיד על ניקיון, שאיבת שטיחים ואוורור הבית. ההפרשות של בעלי-החיים (צואה, שתן ורוק), בשילוב עם כמות השערות שנושרות ומצטברות על ריפודים ועל שטיחים, יכולים לגרום למכת ריח לכל מי שנכנס לבית.
לרוב, מי שמתגורר שם כבר לא מבחין בריח, אבל למבקרים מבחוץ זה מאוד מורגש. חשוב לנקות לעתים קרובות גם את פינת המרבץ של החתול או הכלב, ולאוורר אותה גם בשמש ובאוויר הפתוח. שימו לב, שלעתים בעלי-חיים מתמקמים בחדרי ארונות, מה שגורם לריח רע גם מכיוון זה".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במטבח: האזור עם הריח הכי פחות נעים בד"כ הוא האזור שבקרבת פח האשפה. חשוב לנקות את הפח עצמו, ולא רק להסתפק בריקון שקיות האשפה, שכן שאריות מזון מצטברות בתוך הפח ועל גבי הידיות והמכסה.
כמו כן, מדי פעם חשוב לנקות גם את המשטח שעליו מונח הפח, לרוב בתחתית של הארון שמתחת לכיור. עוד אזור שפעמים רבות מדיף ריחות לא נעימים הוא המקרר.
במקרה כזה, יש לעשות ניקוי יסודי, להיפטר מפירות וירקות רקובים וממוצרים פגי תוקף. את יתר המוצרים, כדאי לסגור הרמטית, ולנגב את המדפים, מאחורי המגירות ואת גומיות המקרר. ניתן לעשות שימוש בפולי קפה המונחים בקערית קטנה, שתפקידם לספוג את אדי הריח מהמקרר. כמובן שלא מומלץ להשאיר חתיכות של בצל פתוח, או כל מאכל אחר שהריח שלו יתפזר בכל חלל המקרר".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פיר אשפה: "בבתים החדשים, לא תמיד מקפידים על ניקיון יסודי בסביבת פיר האשפה ולא על סגירת הדלת המובילה לשם", אומר כהן. "התוצאה היא ריח מאוד לא נעים, ומי שסובל ממנו הוא בעיקר הדיירים המתגוררים בדירות הסמוכות לחלל זה".
"במקרה כזה, יש להסב את תשומת לב ועד הבית או חברת הניהול, ולדרוש תחזוקה יסודית של השטח הזה ולדאוג שהשכנים יקפידו לסגור את הדלת של האזור הזה", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כמו כן, קיימים בשוק מוצרים שונים שתפקידם לספוג את הריחות הלא נעימים. כאן הפתרון הוא לא בבישום, אלא בעיקר בשאיבת הריח ובתחזוקה".
צריכים אינסטלטור? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 10:59, 25.06.20