שר הפנים אריה דרעי הודיע אמש (רביעי) כי יאריך את המועד לתשלום חובות הארנונה עד סוף השנה האזרחית הבאה, על מנת לאפשר לבעלי עסקים להמשיך ולקבל את ההנחות בתקופה מורכבת זו. בהנחיית השר, משרד הפנים פרסם אתמול להערות הציבור את התיקון לתקנות שיאפשר לבעלי העסקים לקבל את ההנחה, גם אם לא שילמו את מלוא חובם לשנת 2020, ולדחות את מועד התשלום לסוף שנת 2021.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כפי שפורסם אתמול ב-ynet, בימים האחרונים ראשי רשויות פנו למשרד הפנים בבקשה לתקן את תקנה זו לאחר שנתקלו בבעיה בעניין חובת הסדרת יתרת תשלומי הארנונה של התושבים ובעלי העסקים. בשגרה, כל רשות יכולה לקבוע מי מתושביה זכאי להנחה בארנונה בהתאם למצבו הכלכלי, נכות מסוימת מצוקה משפחתית וכו'. השנה, במסגרת ההנחות וההטבות שאושרו ע"י הממשלה, גם בעלי עסקים קיבלו הנחה בארנונה כתוצאה מהמשבר הכלכלי שנגרם בשל מגיפת הקורונה.
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בצל הקורונה
(צילום: עמית שאבי)
במסגרת החוק, נקבעה אפשרות לפריסת תשלומי הארנונה עד תום השנה. עם זאת, בסעיף 16 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), נקבע כי: "זכאי להנחה שלא פרע במלואה את יתרת הארנונה שהוטלה על הנכס בשנת הכספים, עד יום 31 בדצמבר של אותה שנה, תהיה ההנחה שנקבעה לו בטלה מאותו יום ותיווסף ליתרת הארנונה". כלומר, לזכאי שלא ישלם את חובותיו עד מחר, יבוטלו ההנחות שניתנו לתקופת הקורונה - כך לכל מי שלא הסדיר את יתרת תשלומי הארנונה לרשויות וגם ההנחות שניתנו לאותו זכאי ידרשו ממנו רטרואקטיבית.
אחרי ששר הפנים דרעי הנחה את משרדו לאשר את התיקון בתקנה 16 וכעת הנוסח בטיוטת תקנות הסדרים במשק המדינה, הוא: "(ג) לעניין תקנה 33א - יקראו את תקנה 16 כאילו במקום 'עד יום 31 בדצמבר של אותה שנה' נאמר 'עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021)'. בכך הוענק לאלפי בעלי העסקים והתושבים המתמודדים עם קשיים כלכליים וזכאים להנחת ארנונה, לדחות את תשלום חובותיהם ולקבל עוד "אוויר לנשימה", בתקווה שעד סוף השנה ההבאה משבר הקורונה יהיה מאחורינו.
שר הפנים, אריה דרעי, אמר כי "מתחילת המשבר היינו קשובים לזעקת בעלי העסקים, שנפגעו קשות בעקבות משבר הקורונה, ופעלנו על מנת לאפשר את המשך ההנחות בארנונה. כך גם הפעם".
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהסבר לתיקון נכתב במסמך "תקנה 33א לתקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), תשנ"ג-1993 (להלן - התקנות) קובעת הסדר מיוחד עקב משבר הקורונה, שעניינו הנחה בארנונה למקבלי מענק סיוע לפי חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020. הנחה זאת מותנית בקבלת זכאות לקבלת מענק סיוע לפי חוק התכנית לסיוע כלכלי, וכן בהגשת בקשה ובהמצאת מסמכים שונים המעידים על הזכאות לקבלת מענק כמו גם על יתר התנאים לקבלת ההנחה".
בתקנה 16 לתקנות נקבע הכלל לפיו: "זכאי להנחה שלא פרע במלואה את יתרת הארנונה שהוטלה על הנכס בשנת הכספים, עד יום 31 בדצמבר של אותה שנה, תהיה ההנחה שנקבעה לו בטלה מאותו יום ותיווסף ליתרת הארנונה.
"על מנת למנוע ביטולה של ההנחה למי שזכאי לה בשנת 2020 אך ורק בשל עיכוב בקבלת המסמכים הנדרשים לצורך הוכחת זכאותו, מוצע במסגרת תקנות אלה לתקן את התקנות לעניין התחולה של תקנה 16 על הנחות מארנונה לפי תקנה 33א, כך שהמועד בו ההנחה תהיה בטלה, אם יתרת הארנונה שהוטלה על הנכס בשנת 2020 לא נפרעה עד סוף שנת 2020, יידחה לסוף שנת 2021".