רבים מתלבטים בשלבי תכנון הבית האם כדאי לבנות מרתף או לא. ישנם מספר שיקולים עיקריים שצריכים להנחות אתכם. בכתבה זו, נתייחס למרתף מלא, שכולו מתחת לקרקע, ולא לחצי מרתף.
6 צפייה בגלריה
החלום של רבים: מרתף עם קולנוע ביתי
החלום של רבים: מרתף עם קולנוע ביתי
החלום של רבים: מרתף עם קולנוע ביתי
(צילום: shutterstock)
לא בכל אזור ניתן ורצוי לבנות מרתף
השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם לפני שאתם מחליטים שאתם רוצים מרתף היא: האם כדאי ואפשר לבנות מרתף בשטח המדובר.
"אחד הגורמים השכיחים והבעייתיים במרתף הוא חדירת לחות או מים דרך הקירות או הרצפה", מסביר המהנדס אלי הראל, מחבר הספר 'בונים על הפרטים הקטנים'. "ברגע שבאחד מהקירות קיימת חדירת מים והטיח מתנפח, או במקרה הגרוע יותר, כשהקיר ירוק מטחב, לא נעים לשהות במרתף".
תיקון איטום במרתף הוא עניין יקר, אבל חשוב מכך ‒ הוא מורכב, משום שאין גישה מבחוץ לקירות המרתף, ובוודאי לא לרצפה שלו, כדי לתקן את הנזילה.
"ברוב המקרים, החצר כבר בנויה, עבודות הפיתוח כבר בוצעו (שבילי בטון וצמחייה בגינה), ואי אפשר להכניס כלים מכניים, מבלי לגרום לנזק גדול שעלות התיקון שלו תהיה גבוהה", מפרט הראל.
"ואז, כשמתגלים כשלי איטום, מנסים לאטום את המרתף מבפנים (כלומר, מתוך המרתף)".
לדבריו, "הכינוי המקצועי לסוג איטום זה הוא 'איטום שלילי'. הוא נעשה באמצעות החדרת חומרים, איטום סדקים, ועוד. חשוב לדעת, שלא תמיד השיטה הזאת מצליחה. אתם יכולים למצוא את עצמכם מוציאים כבר בשנה הראשונה עשרת אלפים שקלים ויותר רק בניסיון לתקן בעיות עובש ורטיבות, ולא בהכרח לפתור אותן".
6 צפייה בגלריה
החלום ושברו? לא כל אזור גיאוגרפי מתאים לכך
החלום ושברו? לא כל אזור גיאוגרפי מתאים לכך
החלום ושברו? לא כל אזור גיאוגרפי מתאים לכך
(צילום: shutterstock)
האם תמיד קיים במרתף חשש לחדירת מים?
"לסוג הקרקע שבאזור המגורים, יש השפעה גדולה מאוד על ההיתכנות של רטיבות במרתף", אומר הראל.
"בקרקעות חוליוֹת, למשל, המים יעברו את פני הקרקע, יֵרדו כלפי מטה בסמוך למבנה, והאיטום לא יצטרך 'לעבוד כל כך קשה' (אם כי אין לפקפק בנחיצותו ובאיכות העבודה הנדרשת).
לעומת זאת, בקרקעות חרסיתיות, המכונות גם 'אדמות שחורות' או 'אדמות כבדות', האדמה כולאת את המים, כך שהמים עומדים סביב המבנה לאורך זמן".
לדבריו, "האדמה רטובה גם שבועות רבים בעומק של כמה מטרים לאחר שירד גשם. פירוש הדבר הוא שמול קיר המרתף והאיטום שלו קיים לחץ תמידי של מים, והאיטום צריך 'לעבוד קשה' לאורך זמן רב ביחס לקרקעות חוליות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"כמובן, שקיימת אפשרות שהאיטום ימשיך להגן על המבנה גם מול מים עומדים, ואכן קיימים הרבה מבנים ומערכות איטום אפילו בתוך הים", מוסיף הראל. "אך המשמעות היא שהאפשרות לכשֶל באיטום גבוהה פי כמה. לכן במקרים של מים עומדים לאורך זמן, רמת האיטום צריכה להיות הרבה יותר גבוהה ומוקפדת".
זכרו שגם אם עבודת האיטום היא מקצועית, מספיקה נקודת כשל אחת, בשביל שהתוצאה תהיה קירות טחובים. "לכן, באזורים של קרקע חרסיתית, כדאי לשקול היטב את העניין, ולהימנע מכך", מדגיש הראל. "אם בכל זאת החלטתם שאתם רוצים לבנות מרתף, היעזרו ביועץ איטום שיתכנן את מערכת האיטום ויהיה אחראי גם על פיקוח עבודות האיטום. זה יהיה הרבה יותר זול מאשר לנסות לתקן איטום לקוי אחרי שהבעיה כבר נוצרה".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד תדעו מהי סוג הקרקע במגרש המיועד לבנייה?

"כדי לדעת מה סוג הקרקע תוכלו לעיין בדו"ח קידוחי הניסיון", מסביר הראל. "קידוחי הניסיון נדרשים למהנדס שלכם. מטרת הקידוחים היא לזהות את סוג הקרקע שבמגרש שלכם ולקבוע על־פי סוג הקרקע את העומס שהיא יכולה לקבל, ולכן הדוח הזה חשוב מאוד".
לדבריו, "הקידוחים האלו נעשים בדרך-כלל בשני קצוות במגרש שלכם. הקודח מוציא גלילים בקוטר של "2 (2 צול ‒ 5 ס"מ) של דוגמת הקרקע, עד לעומק של כ־10 מטר.
"הגלילים שנקדחו מועברים ליועץ הקרקע, אשר הוא לרוב, מהנדס אזרחי שתחום התמחותו הוא מכניקת הקרקע. הוא מתרגם את הממצאים שנתקבלו למספרים ולפרמטרים הנדסיים. הוא מגדיר בסיוע מעבדה את סוגי הקרקעות שנתגלו לכל עומק הקידוח. הוא כותב דו"ח המתייחס למשקל שאפשר להעמיס על הקרקע, קובע את שיטת הביסוס הנדרשת (כלונסאות, יסודות בודדים, מיקרופייל) ועוד".
לפעמים יתברר לכם מהדוח שהשכבה העליונה של פני הקרקע בגובה 1.5 מטר היא חולית, אך מתחתיה קיימת שכבה חרסיתית. הראל: "במקרה זה, הבעיה של מים עומדים לאורך זמן כנגד האיטום עדיין קיימת".
אפשרות אחרת, היא שמתחת לשכבת החול, תגלו שכבת סלע. "עליכם להביא בחשבון שאם תרצו מרתף תצטרכו לשלם לא רק עבור חפירה, אלא עבור חציבה, אשר יותר יקרה בצורה משמעותית", מוסיף הראל.
6 צפייה בגלריה
כדי שתוכלו ליהנות ממנו לאורך זמן, דאגו לתכנון נכון ולאיטום משולם לפני
כדי שתוכלו ליהנות ממנו לאורך זמן, דאגו לתכנון נכון ולאיטום משולם לפני
כדי שתוכלו ליהנות ממנו לאורך זמן, דאגו לתכנון נכון ולאיטום משולם לפני
(צילום: shutterstock)
מי הבית הכי נמוך בשכונה?
שיקול נוסף שני שאמור להנחות אתכם ביחס למרתף הוא הטופוגרפיה של האזור שבו אתם מתכוונים לבנות.
"למיקום הבית ביחס לאזור, יש השפעה", אומר הראל. "ישנם מקרים שבהתקיימותם ממש לא מומלץ לבנות מרתף. למשל, אם הבית ממוקם באזור הנמוך ביותר בסביבה, אם הוא נמצא ליד תוואי ניקוז של נחל, או ליד נקודת ניקוז ואיסוף של מי גשמים לתוך מערכת ניקוז עירונית. בכל אחד ממקרים אלו, לא בטוח שבכלל כדאי לקנות את המגרש, שלא לדבר על בניית מרתף בו".
לדבריו, "חשוב להבין שבמקרה של שבר ענן או של כמה ימים גשומים רצופים, ייתכן שמערכת הניקוז המקומית או העירונית לא תצליח להתמודד עם כמות המים הגדולה, ואם היא תיסתם מסיבה כלשהי, המים במפלס הרחוב או בתוואי ניקוז סמוך יעלו על גדותיהם.

6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"בגלל שהמגרש שלכם ממוקם במקום הנמוך ביותר באזור, קצב זרימת המים לאזור שלכם יהיה גדול מקצב הניקוז, ובאזור שלכם תיווצר שלולית שתלך ותגדל. במקרה כזה, אף גורם לא יהיה מסוגל למנוע מהמים להיכנס גם לחצר שלכם. מרגע זה הדרך למרתף שלכם קצרה ‒ והוא יוצף".
עוד כתבות בנושא:
פינוי מים ממרתף או מבית שהוצף הוא משימה לא נעימה. הראל: "המים שחודרים מכילים בוץ ולעתים, גם מי ביוב. מלבד שכבת הבוץ שתיכנס לתוך הבית שלכם, תרטיב את הקירות ותלכלך אותם, המים יחדרו אל מתחת לריצוף וירטיבו את החול או את שכבת ה'שומשום' (אבנים קטנות וגרוסות שמשמשות כמצע לריצוף במקום חול). המים יכולים להיספג בקירות, לעלות אל מעל לפנלים ולגרום לטיח להתנפח".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"