שר האוצר ישראל כץ חתם היום (שני) על תקנות רשות שוק ההון ביטוח, וחיסכון העוסקות בכללי ההשקעה, ועתידות לתרום לפיתוח ולצמיחת המשק ולהיטיב עם ציבור החוסכים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התקנות תאפשרנה השקעות מוגברות של גופים מוסדיים בתשתיות בישראל בהיקף של כ-100 מילארד שקל, על ידי הסרת חסמים קיימים והגדלת תקרת ההשקעה בתשתיות בישראל מ-20% ל-49%, לצד פיתוח תחום התשתיות בישראל והכלכלה הישראלית.

2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)

2 צפייה בגלריה
משה ברקת רשות שוק ההון
משה ברקת רשות שוק ההון
הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת
(צילום: לשכת סוכני ביטוח)
השקעה בתאגידים שמשקיעים בתחום תשתיות בישראל, היא השקעה בעלת מאפיינים המתאימים לכספי ציבור המנוהלים לטווח ארוך. זאת, משום שהיא בעלת אופק השקעה ארוך יותר בהשוואה להשקעות בנכסים אחרים ומצריכה מטבעה השקעה בהיקפים כספיים גבוהים.
התקנות יאפשרו הסרת חסמי השקעה בעת בחינת השקעות פוטנציאליות בתשתיות בישראל ויגבירו את הגמישות של גופים מוסדיים בהרכבת תיק השקעות שיוכל להשיא תוחלת תשואה גבוהה יותר עבור החוסכים.
לפיכך, לאחר אישור התקנות בוועדת הכספים, תותר השקעה בשיעורים גבוהים יותר מהמגבלה הקבועה היום, לפיה משקיעים מוסדיים רשאים להחזיק עד 20 אחוזים מאמצעי השליטה בתאגיד. התקנות החדשות יאפשרו רכישה בהנפקה של 29% נוספים בתאגיד שפעילותו הוגבלה להקמה והפעלה של פרויקט ייעודי בתחום תשתיות בישראל או בתאגיד שמטרתו גיוס הון לפרויקטים בתחום התשתיות בישראל, ובכלל זה תאגידים שמטרת השקעותיהם היא שיפור יכולת ההתמודדות עם שינויי האקלים והפחתתם.
שר האוצר כץ מסר: "התקנות עליהן חתמתי היום הן בשורה של ממש למשק הישראלי בכלל, ולציבור החוסכים בפרט, שכן יאפשרו לגופים המוסדיים להגביר השקעות בתשתיות בישראל בהיקף של 100 מיליארד שקלים, לרבות בתשתיות 'ירוקות' שתומכות בהתמודדות עם שינויי האקלים. העברת סכום זה מתוך נכסיהם של המוסדיים, שעומדים על היקף של כשני טריליון שקל, ואשר רובם מושקעים כיום מחוץ לישראל, יוביל למהפכה ענקית שתגדיל את רווחיות עמיתי הקרנות ותזניק את פיתוח התשתיות ואת כלכלת ישראל שנים קדימה".
ד"ר משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון: "אני מברך על הסרת החסמים בהשקעות בתשתיות. המהלך עתיד להוביל לצמיחה של המשק הישראלי לצד אפשרויות השקעה רחבות יותר לגופים המוסדיים, ובכך להיטיב עם ציבור החוסכים והעמיתים בישראל. אני מודה לשר האוצר, ישראל כץ וסגנו, הרב יצחק כהן, על קידום צעד חשוב זה בשוק ההון הישראלי. חשוב לומר כי אין בהסרת חסמים אלו כדי לגרוע מחובותיהם של משקיעים מוסדיים לנהל ולהשקיע את נכסי החוסכים בהתאם לעקרונות של נאמנות וזהירות ולעמוד ביתר החובות המוטלות עליהם בניהול כספי הציבור, אני סמוך ובטוח שכך יעשו באופן מאוזן ומבוקר".