סגרי הקורונה חסכו לנו כסף: ישראלים קנו באשראי בארץ ובחו"ל בכ-346 מיליארד שקל ב-2020, קיטון של 4% בלבד לעומת 360 מיליארד שקל שהוצאנו ב-2019. כך לפי נתוני חברת כאל על כלל השוק. גובה עסקה ממוצעת ב-2020 עמדה על 223 שקל לעומת 220 שקל אשתקד, גידול של 1.5%. כלומר המשבר הכלכלי לא פגע אנושות ביכולת הקנייה של הישראלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיבה: חלה ירידה של 39% ברכישות בחו"ל לעומת 2019, בשל משבר הקורונה. בתחילתו, הושבתו אתרים בחו"ל ונוצר משבר טיסות שהקשה על משלוחים. בהמשך האונליין התאושש ואף צמח מאוד לעומת אשתקד והסיבה העיקרית לירידה היא העובדה שרוב הישראלים לא טסו לחו"ל.
2 צפייה בגלריה
תמונה של הונאת אשראי
תמונה של הונאת אשראי
גובה עסקה ממוצעת ב-2020 עמדה על 223 שקל לעומת 220 שקל אשתקד
(צילום: Shutterstock)
כך למשל, מחזורי עסקאות אונליין שנערכו באתרי חו"ל עלו בכ-40% לעומת אשתקד, ואילו מחזורי עסקאות הקשורים לטיסות ותיירות חו"ל (פיזי ואון ליין) ירדו השנה בכ-80% לעומת אשתקד.
סך הקניות בחו"ל הסתכמו ב-2020 בכ-18 מיליארד שקל לעומת 30 מיליארד שקל אשתקד. גובה עסקה ממוצעת בחו"ל רשמה קטנה בכ-29% ועמדה על 162 שקל לעומת 227 שקל ב-2019.

האונליין כצפוי בצמיחה

לעומת זאת, סך הרכישות בארץ נותר כמעט ללא שינוי למרות הקורונה והציג קיטון מזערי של 0.7% לעומת 2019. סך הכל: 328 מיליארד שקל לעומת 330 מיליארד שקל אשתקד. גובה עסקה ממוצעת גדל ב-4%: 223 שקל לעומת 220 שקל אשתקד.
ענף המסעדות אמנם התכווץ בכ-23% אך משלוחי האונליין שלהן גדלו בחדות ב-103%. לא בטוח שזה יציל את הענף אך מדובר בצינור לנשימה. קניות האונליין מהוות כ-27% מסך העסקאות בענף המסעדות בשנה זו (לעומת כ-10% מסך העסקאות המקוונות בענף זה בשנת 2019).
בענף האופנה הישראלי נצפתה ירידה של כ-17% לעומת אשתקד, במסגרתה חלה עלייה משמעותית של כ-99% בקניות אונליין, המהוות כ-22% מסך הרכישות בתחום האופנה בישראל בעוד שבשנת 2019 עמד סך הרכישות המקוונות בענף זה על כ-9%.
ענפים נוספים במשק הישראלי שהציגו ירידה במחזור העסקאות הם ענף האנרגיה עם ירידה של כ-18%; ענף התעופה הישראלי בירידה של כ-81%; וענף הביטוח שנמצא בירידה של 3.5%.
ברהיטים יש עלייה של 40% ברכישות, אבל ירידה של 18% בגובה העסקה הממוצעת. בענף התקשורת חלה עלייה של 2.9% בהוצאות ושל 1.9% בגובה העסקה הממוצעת.
לעומת זאת, ענף המחשבים צמח גם באונליין וגם בחנויות הפיזיות, כצפוי. הוא גדל סך הכל ב-36% סך הכל, וב-64% באונליין. גובה עסקה ממוצעת גדל בכ-26% ועמד השנה על 433 שקל לעומת 345 שקל.
ענף המזון בישראל צמח בכ-15% לעומת שנת 2019, כשהקניות המקוונות עלו בכ-71% והן מהוות כ-15% מסך רכישות המזון בישראל. גובה עסקה ממוצעת עמד על 163 שקל לעומת 146 שקל, גידול של כ-11%.
מפילוח לפי גילים עולה כי הסל החודשי הממוצע הגבוה ביותר ב-2020 הוא של גילי 40-50 ועמד על כ-7,700 שקל בממוצע לחודש, המבטא קיטון קל של כ-2% לעומת אשתקד.
לפי הנתונים, גילי 30-20 וגילי 20-16 הגדילו השנה משמעותית את הסל החודשי שלהם בכ-6% וכ-26% בהתאמה. לעומת זאת, עבור בני 70 ומעלה שלא הרבו לצאת מהבית ופחות נוטים לקנות אונליין, חל קיטון של 11.2% ברכישות.
לדברי איתי חזן, מנהל מערך דאטה ודיגיטל בכאל, "נכחנו לגלות כי למרות המשבר הכלכלי שפקד את 2020, היקף רכישות הישראלים בשנת הקורונה נותר ללא שינוי של ממש בהשוואה לשנת קודמת. מהנתונים עולה כי הישראלים פיצו את עצמם ביציאות מן הסגרים תוך הגדלת רכישותיהם והתמקדות בציוד וריהוט לשדרוג הבית. כמו כן, לאור הנתונים נראה כי הישראלים ביצעו מעבר מאמצעי תשלום של מזומן לכרטיסי אשראי.
"נקודה נוספת שראוי לציין והיינו עדים לה לאורך התקופה, היא מגמת הצמיחה המרשימה בשיעור הקניות באתרי האונליין ומעבר הקמעונאים הישראליים לאונליין. אני מאמין שניתן לומר בביטחון, כי השינוי באופי הרכישות שהביאה איתה הקורונה, כאן כדי להישאר גם לאחר המשבר והצרכן הישראלי ימשיך להתמקד ברכישות צרכניות חכמות מבעבר".