אין כל ספק שיהיו עוד ירידות בשווקים. אפילו חדות. אבל אם אתם רוצים להיאחז בכל זאת במשהו אופטימי - בורסת וול סטריט בניו יורק סיימה השבוע שלושה ימים רצופים של עליות שערים (לראשונה מחודש פברואר). ולא סתם עליות: זינוק של 14% במדד דאו ג'ונס ב-48 שעות.
העליות בניו יורק החלו בסמוך למועד פרסום תוכנית הסיוע ההיסטורית של הממשל האמריקני. חברי הקונגרס אישרו בשיתוף עם הבית הלבן חבילת סיוע למשק בהיקף של שני טריליון דולר. מדובר בסכום שווה ערך ל-10% מהתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) האמריקני.
אבל מעבר לסכום - שהוא הגבוה בעולם אשר אושר עד כה על ידי ממשלה בתגובה למגפת הקורונה - גם הנגשתו לציבור יוצאת דופן. הוא צפוי לכלול שליחת צ'ק בהיקף של 1,200 דולר לכל אזרח ותוספת של 500 דולר נוספים לכל ילד במשק הבית.
1 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט
(צילום: AFP)
למעשה, מדובר בתוכנית אשר תכליתה הוא סיוע לכלכלה הגדולה בעולם להיחלץ מהמשבר. סוג של אסטרטגיית יציאה. לא, אנחנו לא נמצאים בסוף המשבר וככל הנראה אפילו לא בשיאו; אולם התוכנית משרה רוח חיובית על המשקיעים - ומסמנת להם שכבר חושבים על איך לשקם את הכלכלה, ובמהירות.
אז מה קורה פה בעצם? האם מדדי המניות בוול סטריט באמת הגיבו לתוכנית הממשל האמריקני, או אולי הבורסות התנתקו מהכלכלה האמיתית? האם יודעים שם בניו יורק משהו על המשבר שאנחנו כאן לא? על כך דיברנו בפרק ה-96 של פודקאסט מנועי הכסף של כלכליסט עם האסטרטג והכלכלן הראשי של פסגות אורי גרינפלד.