בעלי הווילות של רמת אפעל, שלפני מספר שנים הפכה מיישוב כפרי יוקרתי לשכונה בשטחה המוניציפלי של רמת גן, מתנגדים לתוכנית ענק לבנייה למגורים ליד ביתם. לממון ול-ynet נודע כי תושבי השכונה הגישו לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב התנגדות לתוכנית "דרום רמת אפעל", שמקדמת חברת שיכון ובינוי בשיתוף עם חברת אשדר, הכוללת כ-4,000 דירות חדשות במגדלים בני עד 17 קומות, מתוכן 900 דירות המיועדות לדיור מוגן ולדיור להשכרה, ועוד 270 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר בסמוך לשכונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית אושרה להפקדה בחודש אוגוסט האחרון וחלה על קרקע חקלאית בשטח של 315 דונם בין שכונת רמת אפעל מצפון, אשר בנויה ברובה מבתים פרטיים, כביש 4 ממערב וכביש 461 מדרום (אזור צומת מסובים). המתנגדים הם תושבי רחוב צור, הרחוב הדרומי ביותר ברמת אפעל שגבל עד כה בשטח פתוח, ובו מחירי נכסים עומדים על ממוצע של כ-6.5 מיליון שקל (על פי נתוני רשות המיסים).
2 צפייה בגלריה
שכונת רמת אפעל
שכונת רמת אפעל
שכונת רמת אפעל
(צילום: ג'ורג' גינסבורג)
באמצעות עוה"ד משה רז-כהן ודרורית ויטנר שפיר ממשרד עוה"ד רז-כהן, פושקר ושות', הם טוענים כי תוכנית הענק מתוכננת להיבנות במרחק של כ-20 מטרים בלבד מביתם. בין היתר נטען כי רמת אפעל, שעד 2008 הייתה רשות מקומית עצמאית, היא כיום אמנם שכונה ברמת גן, אולם עדיין נושאת אופי כפרי של בתים צמודי קרקע ושטחים ירוקים, ושמרה על אופייה גם לאחר שהצטרפה לעיר.

"התוכנית מכפילה פי 10 את מספר הדירות שאושרו בעבר"

עוד נטען כי התוכנית מכפילה פי 10 את מספר הדירות שכבר אושרו בעבר בשטח - לבניית 366 יחידות דיור - מהן 162 צמודי קרקע. תוכנית בהיקף כזה, אומרים המתנגדים, הייתה שומרת על אופי השכונה. בנוסף, נטען כי בין בתי המתנגדים לשטח המיועד למבני ציבור ושטחים מסחריים מרחק של 22 מטרים בלבד, זאת בניגוד לתוכנית המתאר המחוזית שמחייבת רצועה ירוקה מטרופולינית ברוחב של לפחות 100 מטרים.
לטענת המתנגדים, המתכננת "דחקה את כלל השימושים המהווים מטרד צמוד לבתים הקיימים, והותירה את לב השכונה החדשה למגורים בלבד על מנת שלא ייפגע ערך הדירות שתבנה בה"
לטענת המתנגדים, המתכננת, שהיא גם היזמית, "דחקה את כלל השימושים המהווים מטרד צמוד לבתים הקיימים, והותירה את לב השכונה החדשה למגורים בלבד על מנת שלא ייפגע ערך הדירות שתבנה בה. בין השימושים הללו: מתקן הנדסי, שטח לניהול מי נגר, בתי ספר יסודיים ותיכון, מבנה הכולל שטחי מסחר ומעליהם דיור בר השגה בצפיפות גדולה ביותר של 70 דירות לקומה".
עו"ד רז-כהן ציין כי "שנים לא נתקלתי בתוכנית, שבתחכום כה רב מצמידה את כל המפגעים לשכונה הוותיקה הסמוכה. מגרשי הספורט של מוסדות החינוך יהפכו לחצר ביתם של התושבים הוותיקים, וגם אגן היקוות המים לחלחול מי גשמים מוקם, בניגוד להיגיון הטופוגרפי, בצמוד לשכונה הוותיקה. יזמי התוכנית הגדילו לעשות ודחקו את המגרש המיועד לשכירות בת השגה לשולי השכונה, הרחק מהבניינים המיועדים לשיווק. בכך יצרו הפרדה ברורה שתמנע מהאוכלוסייה המוחלשת מלהתערות בשכונה החדשה. אני משוכנע שהוועדה המחוזית תורה על עריכת תיקונים יסודיים בתוכנית המופקדת".
2 צפייה בגלריה
עו"ד משה רז-כהן
עו"ד משה רז-כהן
עו"ד משה רז-כהן
(צילום: תמר מצפי)
מחברת שיכון ובינוי נמסר: "התוכנית שהפקידה הוועדה המחוזית תל אביב, בהמלצת הוועדה המקומית רמת גן, מיועדת לפיתוח עירוני התואם את התוכניות באזור וממשיך את רצף הפיתוח העירוני בדרום מזרח רמת גן. התוכנית מציעה פיתוח איכותי המשלב תעסוקה מסחר ומגורים וכן שטחי ציבור בהיקפים גדולים במיוחד ברמה כלל עירונית. ההתנגדויות תיבחנה במסגרת הדיון בוועדה המחוזית כמקובל".
מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב נמסר: "מדובר בתוכנית המצויה בשלב ההתנגדויות ולכן לא נוכל להתייחס בשלב זה. כמו כל ההתנגדויות, גם התנגדות זו תשמע, תדון ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה".