אולי קצת קשה לשים לב לכך כשסגורים בתוך הבית, אבל האביב הגיע ואיתו גם חג הפסח. וכפי שעושים סדר פסח וניקיונות בבית, מומלץ לנצל את הזמן בבידוד לערוך סדר פסח כלכלי. ההתחלה: לפתוח את המגירה שבה דחפנו במשך השנה את שלל הדו"חות והמסמכים, רובם עדיין סגורים במעטפות שבהן קיבלנו אותם, ולעבור עליהם. כך נוכל למפות הוצאות, לעלות על כפילויות בביטוחים ולוודא שאנו שומרים את כל המסמכים הדרושים לנו בעתיד, ונפרדים מאלו שסתם תופסים מקום במגירה - בייחוד בעידן שבו אפשר לשחזר מסמכים רבים באמצעות האינטרנט.
למה בעצם לא לשמור את כל הניירת הזאת במגירה שבה היא מונחת? הסדר לא מפנה גם מקום במגירה, אלא מאפשר שליטה טובה ונכונה יותר בניהול התא המשפחתי. כך אפשר לדעת טוב יותר מה יש לנו, כמה זה עולה לנו ואיפה אנחנו חשופים. התנהלות כלכלית מאורגנת של התא המשפחתי בדרך כלל תתבטא גם בשליטה טובה יותר על ההוצאות, ובתיעדוף נכון שמקדם את היעדים שהמשפחה הציבה לעצמה. התעלמות מחשבון הבנק, השלכה של דו"חות קרן הפנסיה והמחשבה שיהיה טוב יובילו למצב שבו כשיתגלו הבעיות ויתברר שבעצם לא הכול טוב, הדבר היחיד שתוכלו לעשות הוא לכבות שריפות. הסדר במגירה יוביל לבסוף גם לסדר בחשבון הבנק. אז פתחו את המגירה, וקדימה.

4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה: חשבונות
אילוסטרציה: חשבונות
חשבונות. היפטרו מכאב הראש הזה
(צילום: shutterstock)
עושים סדר בסגר


שלטו בהוצאות

גם אם הסדר היומיומי שלכם עמוס לעייפה, פעם בכמה זמן מומלץ לבדוק את ההוצאות. בדקו שלא גובים מכם ביתר, שאין פיצוץ בצינור חיצוני שהקפיץ את חשבון המים, שחשבון החשמל מתאים לתקציב שלכם, ושכל החיובים בתדפיסי כרטיסי האשראי מוכרים לכם. באותה הזדמנות אפשר להיפטר מחלק מכרטיסי האשראי ולהשאיר אחד לכל אחד מבני הזוג. ריבוי כרטיסי אשראי מוביל ליד קלה על הדק ההוצאות. דעו מה מצב העו"ש שלכם, האם הוא ביתרת חובה? אם כן – עליכם לצמצם הוצאות, שכן המשמעות היא שאתם חיים על כסף שאין לכם.
אז מה עושים?
- אוספים תדפיסי עו"ש לשלושת החודשים האחרונים ואוספים את הדיווחים של חברות האשראי. למי שאין בבית, אפשר להוציא מאתרי האינטרנט של החברות. אוספים את החשבונות האחרונים: חשמל, מים, גז, חבילות תקשורת.

על מה מסתכלים?
- האם אנחנו מכירים את כל החיובים? יש הורדות כפולות? יש הורדות שביקשנו לעצור עקב משבר הקורונה והן לא נעצרו? האם גובה החשבונות הגיוני או שיש קפיצה לא מוסברת?
כיצד פועלים?
- מבטלים שירותים לא חיוניים לעת הזאת, מתמקחים על עלות שירותים כמו תקשורת, טלוויזיה וכד', בוחנים איך אפשר לחסוך בהוצאות על חשמל ומים.
- באותה הזדמנות אפשר בעזרת אקסל פשוט למפות את ההוצאות על פי תחומים: תחבורה, ביגוד, פנאי, וכד' – וכך, בהתאם להכנסתכם, תדעו לתקצב כל קטגוריה ולהבין טוב יותר היכן אפשר לקצץ.

היפטרו מביטוחים כפולים

בהזדמנות זו עברו על התיק הביטוחי שלכם ורא שהוא אכן מתאים לצרכיכם, שיש בו כל ההגנות שאתם רוצים למשפחה ושאין בו דברים מיותרים, יקרים, ובעיקר כפולים – כיסויי ביטוח כפולים הם בזבוז כסף.
אז מה עושים?
- היכנסו לאתר הר הביטוח (הקפידו שאתם נכנסים לאתר הרשמי של משרד האוצר) ועברו על כל הביטוחים שרשומים על שמכם.
על מה מסתכלים?
- עברו על כל הביטוחים וראו שהם בתוקף. אם האוטו כרגע לא בשימוש עקב המצב אפשר להקפיא ביטוח צד ג' ולהשאיר ביטוח גניבה בלבד. בודקים את קטגוריית ביטוחי הבריאות באתר הר הביטוח ורואים אם יש ביטוחים כפולים.
כיצד פועלים?
- אם יש ביטוחים כפולים אוספים מידע מפורט יותר: הוציאו את הפוליסות מאתרי האינטרנט של המבטחים, הבינו מה כלול בכל אחת מהפוליסות, ורק אז פעלו לביטול.
- נסו להוזיל ביטוחים על ידי פנייה לחברות ובקשה להצעת מחיר. בעניין הזה חשוב לציין – לביטוחי בריאות וחיים יש תקופת אכשרה – תקופה שבה המבוטח ממתין עד שהביטוח נכנס לתוקף, ומה שמתגלה בתקופה זו למעשה לא מבוטח. כל שינוי בביטוחי בריאות או חיים צריך להיעשות כך שהמבוטח לא נשאר חשוף.

בדקו את קרן הפנסיה

בערך בימים אלה מגיע דו"ח הפנסיה לבתי העמיתים. יש להביא בחשבון שהשנה, בגלל משבר הקורונה והירידות בשווקים, המספרים שיופיעו בדוח"ות ונכונים לסוף 2019 הרבה יותר גבוהים מהסכומים הקיימים כיום בקופת הגמל או בקרן הפנסיה שלכם.
אז מה עושים?
- פתחו את המעטפה שבה מגיע הדו"ח השנתי מקרן הפנסיה ונסו בסבלנות לקרוא אותו ואת ההסברים המצורפים אליו. אפשר למצוא ב-ynet מדריכים רבים לקריאת הדו"ח השנתי של קרן הפנסיה שיסייעו בכך.
על מה מסתכלים?
- קודם כל בדקו שכל ההפקדות שהופקדו מדי חודש הגיעו ליעדן והופקדו באופן סדיר. אם שכרכם השתנה – בדקו שההפקדות מתאימות לשכר החדש. בדקו את דמי הניהול וראו שהם לא גבוהים, ובכל מקרה לא גבוהים מהממוצע של קרן הפנסיה שלכם. ראו שאתם נמצאים במסלולים מתאימים לכם גם מבחינת הסיכון של השקעות הכסף וגם מבחינת מסלולי הביטוח הקיימים בקרן הפנסיה – ביטוח נכות וביטוח למקרה מוות. ודעו מה גובה הקצבה הצפוי לכם בעת פרישה כדי לדעת לתכנן את העתיד טוב יותר.

4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד פועלים?
- אם יש חודשים שבהם לא הופיעו הפקדות אף שעבדתם – בררו זאת עם כוח האדם אצלכם במקום העבודה. אם דמי הניהול גבוהים, התמקחו. עם זאת, בתקופה סוערת זו, שינויים בקרן הפנסיה צריכים להיעשות בזהירות מרבית.

מה לשמור ומה לזרוק

אחרי שעברנו על כל הניירת הפיננסית אין צורך לשמור את כל הניירת, אך מומלץ לשמור לפחות חלק ממנה.
מה עושים?
- רכזו את כל הניירת ואת כל החשבונות שיש לכם בבית והתחילו למיין. חלק מהדברים כדאי לשמור פיזית, חלק מהדברים אפשר לאתר באתרי האינטרנט. אם לאחר התשלום נשלחה לכם קבלה במייל, שמרו אותה במקום שקל לאיתור.
מה שומרים?
1. אישורי תשלום חשבונות: מים, אינטרנט, חשמל, גז וכביש שש. מומלץ לשמור שנה לאחור כהוכחה שאכן שילמתם את החשבון.
2. הסכמי הצטרפות לשירותים: מומלץ לשמור כל עוד הם בתוקף.
3. פוליסות ביטוח: מומלץ לשמור כל עוד הפוליסה בתוקף.
4. חוזה של רכישת דירה: מומלץ לשמור לעד.
5. טופסי 106, 160 והעתקי 161 על עזיבת מקום עבודה: מומלץ לשמור לעד.
6. תלושי משכורת: כדאי לשמור שנה אחורה, עד שמקבלים טופס 106 שמחליף אותם.
7. אם אתם עצמאים עם תיק במס הכנסה, שמרו העתקים מהצהרות ההון שאתם מגישים ומהדיווחים השנתיים.
8. חסכונות: מספיק לשמור את הדיווח העדכני ביותר בכל אחת נקופות הגמל, קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות שבבעלותכם.
פורסם לראשונה: 15:08, 30.03.20