בצל משבר הקורונה, משרד הבריאות יאשר ליצרני קמח להשתמש באריזות עם סימון תזונתי שלא לפי חוק ליצמן (רפורמת הסימונים האדומים). זאת לאחר שאחד היצרנים הגדולים התלונן על מחסור באריזות 1 ק"ג. להחלטה נדרש עדיין אישור של ועדת הכספים של הכנסת.
לצרכנים המשמעות זניחה: ההרכב התזונתי על גבי האריזות יופיע בשיטה הישנה, כלומר, ללא ציון סוכר ובסדר שונה. על גבי רוב הקמחים אין בכלל סימון אדום. לעומת זאת, ליצרנים מדובר בחיסכון גדול בעלויות.
1 צפייה בגלריה
קמח
קמח
לפי משרד הכלכלה, היה חשש לחוסר בקמח, אך אין מחסור כזה כרגע
(יאיר שגיא)

לפי גורמים בענף, היצרנים טענו שאריזות חדשות שהזמינו לא הגיעו ארצה. האריזות האלה מסומנות לפי השלב הראשון של רפורמת ליצמן שנכנס לתוקף בתחילת השנה והיצרנים מבקשים להשתמש באריזות ישנות שמסומנות לא לפי הרפורמה.
באחת המאפיות אמרו ל-ynet: "מי ששמר אריזות ישנות מלפני הרפורמה ורוצה להשתמש בהן כדי לחסוך, עכשיו זה זמן מתאים עבורו לבקש בקשה כזאת. יש גם לא מעט יצרנים שפנו למשרד הבריאות בבקשה לדחות את השלב השני של רפורמת הסימונים האדומים, בגלל הקורונה, בטענה שלא היה להם זמן להיערך לשינוי נוסף של אריזות".
מדובר באריזות של כל הקמחים שלא הוספו להם ויטמינים ומינרלים, כולל סולת, למעט קמח תופח (שבדרך כלל מכיל נתרן בכמות גבוהה). קמח הוא מוצר שהמדינה מפקחת עליו ואף שומרת אותו במלאי החירום.
המשרד התקין לשם כך טיוטה לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (נגיף הקורונה החדש), (שימוש באריזות של קמח - סימון תזונתי), (הוראת שעה), התש"ף-2020. לפי המשרד, "הצורך לכך עלה הן עם קבלת מכתבו של יצרן קמח המספק כ-40% מתצרוכת הקמח שמייצרים בארץ, לפיה הוא צופה חסר באריזות קמח של ק"ג אחד המסומנות לפי תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי), התשע"ח-2017 והן ממכתבו של שר הכלכלה לשר הבריאות, מיום 13.4.20 בנושא צפי לחוסר במוצרי קמח בעקבות חוסרים בטחנות הקמח לאחר הפסח".
לפי משרד הכלכלה, היה חשש לחוסר בקמח, אך אין מחסור כזה כרגע. גם קמעונאים ומאפיות לא מכירים חוסר כזה. אחד היצרנים, "הטחנות הגדולות של ארץ ישראל", הודיע לפני כשבועיים על התייקרות של כ-7% במחירי הקמח בשל עליית מחירי גרעיני החיטה בעולם, אך יצרנים גדולים יותר כשטיבל וסוגת לא העלו מחירים לקמעונאים ולא דיווחו על מחסור. בשוק טוענים שיש מספיק קמח גם בעקבות אי שיווק קמח בפסח.
מקבוצת שטיבל נמסר בתגובה: "השנה חברתנו מציינת 85 שנה של עשייה ישראלית, וכאזרחיה הוותיקים של המדינה עם האמפתיה המירבית למצב, אנו נמצה עד תום את המלאי שברשותנו, ללא שינוי מחיר, ונעדכן את המחיר רק לכשנעבור למלאי החדש, היקר יותר, שרק היום המשיך והתייקר בכ-5% נוספים. אנו נמשיך וננהג ברגישות האפשרית".