בקשה לאישור תביעה ייצוגית טוענת: שותפות הגז יצרו הסדר כובל ותיאמו את מחירי מכירת הגז לחברת החשמל. הבקשה הוגשה לבית המשפט המחוזי נגד דלק קידוחים, נובל אנרג'י האמריקנית והשותפות שלהן במאגרי תמר ולווייתן, והיא מוערכת ב-1.1 מיליארד שקל. הבקשה, שטרם נידונה, הוגשה באמצעות עוה"ד ליאור להב ויקיר דניאל שעשוע ממשרד כצנלסון להב.
בשנה הבאה יצטרף למשק ספק גז עצמאי (מאגרי כריש ותנין), אבל כיום יש שני ספקים בלבד - תמר ולווייתן. משק הגז נמצא בתקופת מעבר מריכוזיות גבוהה לסוג של תחרות, כאשר שותפות דלק קידוחים ונובל אנרג'י מחזיקות בכ-52% במאגר תמר וב-85% במאגר לווייתן. במילים אחרות, בכל עסקת גז חדשה, דלק ונובל, למעשה, מתחרות בעצמן.
3 צפייה בגלריה
אסדת לווייתן
אסדת לווייתן
מאגר לווייתן
(צילום: אלבטרוס )
בבקשה נטען שבשנה שעברה, חברת החשמל ביקשה לקנות גז בזול יותר מזה שהגיע אליה עד אז ממאגר תמר. מי שהתמודדו במכרז היו מאגר לווייתן ומאגר תמר, אבל "באורח פלא או שלא", התמחור שנתנו היה זהה: 4.8 דולר ליחידת חום, בדיוק תקרת המחיר שקבעה המדינה. בסופו של יום, חברת החשמל רכשה את הגז החדש מלווייתן בלבד.
לאחר האירוע הזה, בתמר הציעו לחברת החשמל לקנות עוד גז במחיר מוזל, אך דלק ונובל חסמו את המהלך וטענו שבהיעדר אישור מהן - אי אפשר למכור גז חדש לחברת החשמל. בתמר טענו שדלק ונובל מנצלות את הכאוס ומחרימות מכירות גז מהמאגר, תחת תקווה שהלקוח יישבר ויעבור לקנות מלווייתן, שם הן מחזיקות 85%. שותפות תמר פנתה לממונה על התחרות, מיכל הלפרין, שדנה בימים אלו בסוגיה, תוך ניסיון לקבוע אם יש כאן ניצול מעמד לרעה.
עד החלטת הממונה, הבקשה לייצוגית מבקשת מבית המשפט לעשות אותו דבר, כאשר המבקשים מייצגים את כלל צרכני החשמל בהסכם לרכישת חשמל בין אוקטובר 2019 ובין יוני 2021. בית המשפט מתבקש לקבוע שדלק ונובל לא יכולות למנוע ממאגר תמר מלהתקשר עם חברת החשמל בהסכם המוזיל את עלות הגז, לרבות על ידי ניצול זכות וטו הנתונה להן בהסכמים ביניהן. "עניין הבקשה בתשוקה גדולה למקסום רווחים על חשבון צרכני החשמל, על ידי שני הגופים שתפסו בצבת ברזל את מאגרי הגז תמר ולווייתן", טוענים המבקשים, "והביאו לכך שחברת החשמל נאלצה לרכוש את הגז במחיר גבוה מכפי שהייתה רוכשת אותו בסביבה תחרותית".


"מחירים לא הוגנים"

בבקשה נטען שדלק ונובל ניצלו לרעה את כוחן המונופוליסטי, באופן שהפחית את התחרות, וקבעו מחירי מכירה לא הוגנים לחברת החשמל
בבקשה נטען שההסכם, שמצריך אישור של כל השותפות כדי למכור גז לחברת החשמל, עולה לכדי הסדר כובל. המבקש טוען שדלק ונובל ניצלו לרעה את כוחן המונופוליסטי, באופן שהפחית את התחרות, וקבעו מחירי מכירה לא הוגנים לחברת החשמל, וכן "הטילו וטו על ניסיונה של תמר להתקשר עם חברת החשמל בהסכם להוזלת מחירי הגז הנרכש על ידה מתמר".
עוד נכתב בבקשה כי "עושר זה נעשה שלא במשפט, ויש להשיבו למי שנפגע באופן עקיף מכך - צרכני החשמל שנאלצו וייאלצו לשלם עבור החשמל שהם צורכים מחיר גבוה מכפי שהיו משלמים, לולא הפרקטיקות הפסולות שנקטו דלק ונובל".
השופטת (בדימוס) ד"ר איריס סורוקר, המנהלת המקצועית של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה במכללה למנהל, ערכה חוות דעת לתמיכה בבקשה, וקבעה כי "פעולות דלק ונובל אנרג'י יצרו תיאום מחירים בהליך דמוי מכרז, ולכן הן מהוות לכאורה הסדר כובל פסול".

שאלה שאין עליה תשובה היא כמה הצרכן ירוויח אם הבקשה תתקבל. בשלב זה, המבקשים לא יכולים לכמת את התועלת החיובית לתעריף החשמל של הצרכנים, ואם עדיין מדובר בחוזים המתוארים - אז ההערכות הראשוניות הן שזכייה בבקשה, אם תגיע, תוכל להתגלגל לכיס של הצרכן באמצעות הוזלה אפשרית של התעריף בכמה אחוזים בודדים.
מנובל אנרג'י נמסר: "נגיב בבית המשפט".
משותפות לווייתן נמסר: "ההסכם החדש של חברת החשמל עם לווייתן נחתם בתום הליך תחרותי שקוף ומסודר, וקיבל את אישור בית המשפט המחוזי בתל אביב. אנו מקפידים על מחויבות מלאה לכל ההסכמים עליהם אנחנו חתומים ולכל עקרונות מתווה הגז".