המגעים בין האוצר להסתדרות לעסקת חבילה חדשה במשק צוברים תאוצה: בדיונים יש התקדמות בכל הקשור לדרישות ההסתדרות להפחתת שעות עבודה במשק וליצירת שישה סופי שבוע ארוכים (שישי עד ראשון) החל מהשנה הבאה וזאת תמורת הקפאה חלקית של השכר במשק, כפי שדורש האוצר.

"יש התקדמות במגעים להשגת עסקת חבילה במשק. אני נפגש בקביעות עם הממונה על השכר באוצר והאווירה טובה", אמר היום (ג') ל-ynet יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בעת כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה בירושלים.
2 צפייה בגלריה
ארנון בר-דוד
ארנון בר-דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
בתגובה לרמז של אנשי משרד האוצר כי ייענו לחלק מתביעות ההסתדרות תמורת דרישת האוצר להקפאת שכר חלקית של כל העובדים, אמר בר-דוד כי "זה לא שהם דורשים. זה מה שאנחנו ביוזמתנו מוכנים לתת בעת הקשה הזאת".
עוד אמר בר-דוד כי "כשמדברים על עסקת חבילה במשק, כל צד צריך לשים על השולחן, מה הוא מוכן לתת כדי שנצמיח את המשק. נושא הקפאת השכר הוא על השולחן מבחינתי, ויש לנו הסכמי עבודה פתוחים. עם זאת, המחירים בארץ עולים, רמת המחיה עולה, ואם אני אדבר על הקפאת שכר, יש לי רק תנאי אחד: זה חייב לכלול את כולם. את המורים, את הרופאים, את כל המגזרים במשק. לייצר מצב שמיישרים קו וכולנו מבינים שצריך להצמיח את המשק, ולכן העסקה צריכה להיות כוללת".
לדבריו, "אנו בהסתדרות מבינים שזו העת להידברות, ואני שמח על הקריאה של שר האוצר אביגדור ליברמן, לקיים שולחנות עגולים ושיח שלא היה פה בשנים האחרונות".
2 צפייה בגלריה
כנס אלי הורביץ
כנס אלי הורביץ
מימין: יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, שר האוצר אביגדור ליברמן, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
בר-דוד ציין, כי "לפני חצי שנה אמרתי שאני צופה שהחציון השני של 2021 יביא עמו צמיחה ואני מקווה שאכן כך יהיה. אנו בדרך הנכונה. עם זאת, יש לנו מספר חסמים. נושא החל"ת היה בעייתי, וטוב שמשרד האוצר סגר אותו. יש לנו עדיין בעיה עם התעופה והתיירות, שני ענפים מרכזיים שלא נפתחו באופן מלא ומשמעותי".

"הנושא החשוב מבחינתי - העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקל"

יו"ר ההסתדרות דיבר על השינויים בשוק העבודה ועל המהלכים שהוא מקדם להעלאת שכר המינימום: "שוק העבודה משתנה לנו מול העיניים. בעקבות הקורונה, אני מזהה מגמה לפיה אנשים שמשתכרים ברמות השכר הנמוכות, לא רוצים לחזור לעבודה ב-5,300 שקל בחודש. הם מחפשים פתרונות תעסוקה אחרים. זה מביא אותי לנושא העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקל - אם אנו רוצים ליצור עולם מתקדם ולפתח את החברה הישראלית. אני פונה אל חבריי, ראשי המשק: עובד שמקבל שכר גבוה וראוי יותר, ייתן פריון גבוה יותר. אלו הדברים שאני שם על השולחן ורוצה לקדם. זה הנושא הכי חשוב מבחינתי".
נושא נוסף שעליו דיבר יו"ר ההסתדרות, הוא שילוב של יום עבודה מהבית: "אנו צריכים לאמץ את הדבר הזה במקומות עבודה שאפשר לעשות זאת. לאפשר לעובדים גמישות. אנו מטפלים בנושא ומנהלים שיחות על כך.
"יש משמעות לקידום מהלכים חדשניים, ולכן נושא נוסף שאני מקדם בשנה האחרונה, הוא שישה סופי שבוע ארוכים לעובדים, בשנה. זהו מהלך שיכול להביא בשורה לתרבות הפנאי, כמו גם לתרבות הצריכה. העובדים בישראל עובדים 42 שעות בשבוע, כאשר במדינות ה-OECD עובדים בממוצע 37-39 שעות בשבוע. גם ימי החופשה שלו מועטים, לעומת ימי החופשה בשאר מדינות ה-OECD. בנושאים הללו נצטרך לטפל".
בנוסף אמר, כי "אפשר וצריך לייצר לעצמאים רשת ביטחון סוציאלית, כך שבזמן משבר הם יקבלו דמי אבטלה בדיוק כמו השכירים. גם נושא זה יבוא לידי ביטוי בעסקת החבילה, כי אנו חייבים לדאוג להם בעתות משבר. עלינו להיות ערוכים לכל תרחיש ואנו לא רוצים לראות אותם שוב ברחובות".
בכנס דיברו היום רבים מראשי המשק. גם יו"ר המעסיקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, התייחס לעסקת החבילה שבדרך ואמר כי "מי שחושב שמשמעות עסקת חבילה במשק היא להעמיס עלויות נוספות על המעסיקים, לא למד כלום ממשבר הקורונה".
תומר הדגיש כי "עסקת החבילה המתגבשת צריכה להביא להגדלת הצמיחה וכך השכר יעלה מאליו. אנו דואגים לשכר עובדינו. כדי ללכת קדימה צריך לחשוב מחוץ לקופסה. אנחנו צריכים לשבת ביחד ובשיתוף פעולה כדי לגבש צעדים שיובילו לפריון והעלאת הצמיחה. חייבים להפוך את המשק לחזק, פשוט, חדשני, מקצועי, זול וירוק יותר. העלאת הצמיחה תביא גם לעליית שכר והעלאת רמת החיים. אני מבטיח לחברי יו"ר ההסתדרות שאם נשיג את הכל וחס וחלילה השכר יתקע, נעשה הכל כדי להעלות את השכר. אנחנו רוצים לדאוג לשכר העובדים שלנו".
בכנס דיבר גם יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, שציין כי "המערכת הציבורית ממשלתית לא עושה הערכת מדיניות, ולא מתחקרת את עצמה באופן מובנה תוך כדי תהליך וגם לא אחרי שמסתיים משבר. לכן, אנחנו רואים פערי מדיניות וטעויות שחוזרות על עצמן. הגיע הזמן שממשלת ישראל תציב את היעדים הממשלתיים והמשרדיים ל-5 שנים קדימה מהיום. דבר אשר ייצר וודאות למגזר העסקי ולמשק. מתוכם, יש לגזור תקציב דו שנתי וחוק הסדרים על מנת לבצע רפורמות מבניות לעידוד צמיחה, הפחתת רגולציה, השקעה בהון אנושי ויזמות".