לא מדובר בהתקנה מסובכת כמו זו של מזגן, אבל אם אתם מתחדשים בכמה מאווררי תקרה לבית שלכם, ובייחוד אם אתם בשלב של עבודות גבס או שיפוץ בבית, הנה כל ההכנות שכדאי לעשות מראש.
מדוע? כדי לחסוך תיקונים מכוערים, הזמנת חשמלאי בנפרד ופשרות על מתגי הפעלה, שיחייבו אתכם לקום מהמיטה באמצע הלילה, או לחפש את השלט שנפל. רגע לפני שאתם מתקינים מאוורר תקרה, כמה דברים שכדאי לוודא שהמתקין עושה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גובה התקרה משפיע על ההתקנה

ישנם חללים נמוכים יחסית בדירות קבלן, שבהם לעתים גובה התקרה הוא רק 2.60 מטר. לעומת זאת, יש חללים כפולים: כמו בבתים פרטיים או בדירות דופלקס. לגובה תליית המאוורר יש השפעה על האפקטיביות של פיזור האוויר באותו החלל, וגם חשיבות מבחינה בטיחותית.
במה שונה התקנה של מאוורר תקרה כאשר מדובר בתקרה גבוהה במיוחד ואף בתקרה כפולה?
"כדי להפיק את המרב מפעולת מאוורר התקרה, המרחק האידיאלי של הכנפיים מהרצפה צריך להיות של 2.50 מטר עד 2.70 מטר", מציין ג'וש האוזר, סמנכ"ל שיווק ב-SwingFans. "לכן, בחללים עם תקרות גבוהות יותר, ניתן להוסיף מוט הארכה, כך שהמאוורר ירד לאורך הרצוי. בתקרות משופעות ניתן להתקין את המאוורר בשיפוע של עד 15 מעלות".
לדבריו, "על פי התקן בישראל, חובה לשמור על מרחק של לפחות 2.30 מטר מגובה הרצפה ועד ללהבי המאוורר. אם התקרה נמוכה יחסית (כלומר, היא בגובה של 2.50 מטר), יש לבחור בדגם שבו המאוורר צמוד יותר לתקרה. כלומר, הוא מגיע ללא מוט, וגובה הכנפיים שלו הוא כ-20 ס"מ".
גם למרחק בין המאוורר לאלמנטים שונים בחדר, יש חשיבות. האוזר: "צריך להקפיד על מרחק של לפחות 30 ס"מ בין הקצה החיצוני של הכנפיים לאלמנטים השונים בחלל (קירות, ארונות, חלונות או כל אלמנט תלוי אחר, כולל גוף תאורה בסמוך)".
"זה נשמע אולי ברור מאליו, אבל כשאתם עושים זאת, תחשבו על כל הרהיטים, החלונות והדלתות, במצב שבו הם פתוחים, ולא רק כשהם סגורים", מדגיש עומר קסירר, חשמלON , חשמלאי באתר "המקצוענים". "אחרת, לא ניתן יהיה להשתמש בהם בצורה בטוחה, בזמן שמאוורר התקרה פועל".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהי התשתית שנדרש להכין למאוורר תקרה?

"אם רוכשים מאוורר עם מנוע בטכנולוגיית DC, שמגיע עם שלט מובנה, אין צורך בהכנת תשתית כלל", מתאר האוזר. "לרוב, זהו פתרון שמתאים לאנשים שמעוניינים בהתקנה מהירה ומיידית, מבלי לגעת בתשתיות הבית. לעומת זאת, אם קונים מאוורר תקרה מסוג AC שמגיע כברירת מחדל עם מפסק קיר (בורר מהירויות), ומעוניינים להתקין עבורו מפסק קיר שמגיע עם המאוורר, חשוב לדעת שיהיה צורך בהשחלת חוט פאזה נוסף כדי שניתן יהיה להפעיל בנפרד את התאורה ואת המאוורר. זהו בהחלט שיקול שיש לקחת בחשבון לפני הבחירה, כי הוא גורר עלויות נוספות, וצורך בהזמנת חשמלאי בנוסף. שימו לב, שזהו לא מכשיר שכל בעל מקצוע יכול להתקין, שכן על פי החוק, נדרש שהוא יהיה חשמלאי מוסמך".
מה ההמלצה למי שנמצא בשלב שינויי דיירים בדירת קבלן חדשה, ומעוניין לדאוג מראש לתשתיות למאווררי תקרה ברחבי הדירה, כדי לא להיכנס לעלויות נוספות לאחר המעבר?
האוזר: "להתקנת מאוורר תקרה הפועל על שלט, אין שום צורך בהכנת תשתית כלשהי. כלומר, גם מי שלא ידאג לתשתית יוכל לרכוש מאוורר שההפעלה שלו אינה באמצעות מתג בקיר. לעומת זאת, למי שחשוב שהמאוורר יפעל בעזרת מפסק על הקיר, כדאי מאוד לבקש מראש מהקבלן להכין את התשתיות".
קסירר: "כדאי מאוד לפצל את ההדלקות של התאורה מהפעלת המאוורר עצמו. ההמלצה היא למחליף תאורה (כלומר מתג אחד בכניסה לחדר והאחד בגב המיטה) וכן למתג להפעלת המאוורר שגם יהיה ממוקם ליד המיטה. זה אולי דבר קטן ושולי, אך יכול להיות מאוד מרגיז ביומיום, לקום רק לצורך כיבוי והדלקה של מאוורר תקרה באמצע הלילה, ורוב האנשים מעדיפים שהשליטה במאוורר תהיה מהאזור שליד המיטה, ולא מהכניסה לחדר".
ומה לגבי מי שלא דאג מראש לתשתית ורוצה להוסיף מאוורר שמופעל באמצעות מתג ולא שלט?
קסירר: "במקרה כזה, יש מקרים שבהם תשתית החשמל מאפשרת השחלת חוט נוסף. אם לא, יש צורך בחציבות בקיר ובתקרה והוספת חוט נוסף. במקרה כזה, רבים כבר בוחרים באופציה של מאוור באמצעות שלט".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תשתית התקרה: בטון, עץ או גבס
"יש להתאים את ההתקנה לחומר ממנו עשויה התקרה", אומר האוזר. "ההתקנה הטובה, המהירה והפשוטה ביותר היא על תקרת בטון או על תקרת עץ. כדי להתקין את מאוורר התקרה על תקרת גבס או תקרה מסוג אחר (כגון תקרת רביץ) יש צורך בביצוע חיזוקים מתאימים".
"לכן, חשוב במקרה כזה לבחור חשמלאי שמתמחה בהתקנות ובחיזוקים על גבי תקרות גבס", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כמו כן, אם אתם בשלבי שיפוץ או בנייה, ומתכננים ממילא הנמכת תקרה בגבס, כדאי לדאוג לחיזוקים מראש, כדי שרמת הגימור תהיה גבוהה, ולא תצרכו לפרק את הגבס ולצבוע את התקרה מחדש".

מה נחשב להתקנה רשלנית?

קסירר: "אם לא מעגנים את המאוורר עם הברגים המתאימים לתשתית התקרה, או אם הבורג עקום - זה לא בטיחותי וגם גורם לתקלות בהפעלת המאוורר בהמשך. הדבר הכי חשוב שהמאוורר יהיה מעוגן היטב ויהיה מאוזן, כי ברגע שהוא מתנדנד זה פוגע באיזון הכנפיים והורס את המנוע".
בחדר שבו יש גם מזגן, מה חשוב להקפיד במהלך בחירת המאוורר ובמיקום שלו?
"מטרתו של מאוורר התקרה היא לפזר את האוויר באופן שווה בחלל", אומר האוזר. "זאת, בניגוד למאווררי רצפה שמטרתם ליצור רוח ישירה על הגוף. "לכן, המיקום האידיאלי של מאוורר התקרה הוא תמיד במרכז החלל, ללא קשר למיקום המזגן באותו החדר".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה גורם לתקלות במאוורר?

"מכיוון שמאווררי התקרה מהדור החדש מגיעים עם מנועים איכותיים מאוד, רוב התקלות הן תוצאה של התקנה לא נכונה", אומר האוזר. "למשל, איזון לא נכון של המאוורר, כבר בשלב ההתקנה, ישפיע על אורך החיים של המנוע. בנוסף, במאווררים שפועלים באמצעות שלט, יש סבירות גבוהה יותר לתקלות בהמשך, מאשר למאווררים שפועלים באמצעות מפסקי קיר".
לדבריו, "מבחינה בטיחותית חשוב להקפיד על התקנה מקצועית ולשמור על גובה מספק (2.30 מטר מהרצפה) ומרחק נכון מחלונות, ארונות וגופי תאורה אחרים בחדר. מבחינת תקלות שנגרמות כתוצאה משימוש לא נכון, הרי שהדבר העיקרי שגורם לתקלות הוא שלילדים יש נטייה להשליך בגדים לכיוון המאוורר, ובכך להרוס אותו".
5 צפייה בגלריה
(צילום: יואב פלד, באדיבות Swingfans)

מהן התקלות הנפוצות במאווררי תקרה?

לא ניתן להגביר מהירות במאוורר: "התקלה הכי נפוצה היא בקבל של המנוע", אומר קסירר. "כלומר, פעמים רבות לא ניתן להעביר מהירויות, והמאוורר פועל רק על העוצמה הנמוכה ביותר, מבלי אפשרות להגביר מהירות. במקרה כזה, יש צורך בהחלפת הקבל שתפקידו להתניע את המנוע. זהו תיקון זול יחסית (200-250 שקל, בהתאם לחשמלאי ולמורכבות הגישה למאוורר), והוא משתלם במאוורר שהוא חדש יחסית. לרוב, אם המאוורר בשימוש מעל שלוש שנים, לא שווה להשקיע בתיקון.
חוט נתפס במנוע: "לעתים, בייחוד בחדרי ילדים, המאוורר מופעל כשיש בלונים בחדר", אומר קסירר. "זה גורם לחוטים להיתפס במנוע ולהפסיק את פעולת המאוורר. במקרה כזה, צריך לפרק את המנוע ולשלוף את החוט. גם תיקון זה זול יחסית, והוא בגובה של דמי ביקור חשמלאי, בסך של 200-250 שקל".
הכנפיים נשברות: "לעתים, כשהמאוורר צמוד מדי לדלת של ארון, פותחים את הדלת בזמן שהוא עובד, וזה גורם לכנפיים לקבל מכה ולהישבר", מוסיף קסירר. "במקרה כזה, לא ניתן לתקן, ויש להחליף לרוב את כל המאוורר".
כמה עולה התקנת מאוורר? למחירון המלא לחצו כאן
מה יכולה להיות הסיבה לכך שמאוורר חורק או מרעיש?
האוזר: "מאווררי התקרה עם המנועים מהדור החדש הם שקטים מאוד והרעש היחיד שהם אמורים להשמיע הוא רעש החיתוך של האוויר על ידי הכנפיים, מה שמכונה 'רעש לבן'. לעומת זאת, לעתים ייתכנו רעשים חזקים יותר, שמעידים על התקנה רשלנית או על פגם בייצור של המאוורר".
עוד כתבות בנושא:

כמה תעלה ההתקנה?

עלות ההתקנה: "העלות הממוצעת של התקנת מאוורר תקרה בתקרת בטון בגובה של עד שלושה מטרים היא 250-350 שקל", מציינים במוקד השירות. "במקרים שבהם יש צורך להכין תשתית למפסק קיר ישנה תוספת של כ-150 שקל. כמו כן, התקנה על תקרת גבס או רביץ, עשויה להיות כרוכה בעלות נוספת".
צריכים חשמלאי? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"