דירקטוריון אל על, בראשות אלי דפס, צפוי להתכנס בתחילת השבוע (וייתכן שעוד מחר) כדי להכריע על עתידה של החברה ולבחור את חלופה שאולי תציל את חברת התעופה הישראלית שנכנסה לתקופה הקשה בתולדותיה בעקבות משבר הקורונה. כחלק ממתווה הסיוע שהציעה המדינה לאל על, עליה להתחייב מראש בין היתר על תהליכי התייעלות משמעותיים הכוללים פיטורי אלפי עובדים, קיצוצי שכר משמעותיים לבכירים, וחתימה על הסכמי עבודה עם ארבעת מגזרי העובדים: אצ"א (טייסים), אצד"א (מנהל שירות בטיסה, דיילים קבועים וזמניים), מנהלי ועד תחזוקה והנדסה (תחזוקה, בתי מלאכה, טכנאים, הנדסאים ומהנדסים).
על פי המתווה הראשון, אותו ניסתה אל על לקדם עוד בתחילת המשבר, היא תפעל לקבלת הלוואה בגובה של 400 מיליון דולר מבנק דיסקונט בערבות מדינה של 82.5% יחד עם בטוחות שיעמידו בעלי השליטה בחברה בכפוף להסכמת בעלי המניות ובעלי אגרות החוב בחברת כנפיים השולטת באל על. המתווה כולל בנוסף הזרמת הון בגובה 150 מיליון שקל שיגיע בחלקו מהבעלים (כ-38 מיליון שקל) וחלקו מהציבור באמצעות אגרות חוב. זה מתווה שמשמר את מערכת יחסי הכוחות בחברה ואת שליטת חברת כנפיים ומשפחת בורוביץ'.
המתווה השני, אותו הציע משרד האוצר לאל על בחודש שעבר, כולל קבלת הלוואה בגובה נמוך יותר של 250 מיליון דולר בערבות מדינה של 75% יחד עם הנפקה של מניות בגובה 150 מיליון דולר לציבור. המדינה תתחייב לרכוש את מניות החברה שהציבור לא ירכוש דבר שיעמיד אותה בפני אפשרות של השתלטות המדינה על החברה ואף הלאמתה.
2 צפייה בגלריה
אלי דפס
אלי דפס
יו"ר דירקטוריון אל על, אלי דפס
(צילום: מוטי קמחי)
הנהלת חברת התעופה בסיוע ההסתדרות הצליחה להגיע להסכמות עם ועד הדיילים על צעדי ההתייעלות שיחסכו לחברה 30 מיליון דולר בשנה ופיטורי עובדים ובמקביל נמצאת במשא ומתן עם ועד התחזוקה והוועד המנהלי. ועד הטייסים, בראשות היו"ר החדש ניר ראובני, נוקטים מאז כניסתו לתפקיד בעמדה תקיפה נגד ההנהלה ונגד מתווה של הלוואות אותו החברה מבקשת. לטענת הטייסים, הפתרון הוא הזרמת הון מבעלת החברה או הון של בעלים חדשים.
כתוצאה מהמשבר וטענות של הטייסים על כך שההנהלה הפרה את הסכמים שנחתמו עימם, נכנסה החברה בסוף השבוע למצב של הדממה. טיסות החברה, לפחות עד יום שלישי בוטלו, וכל 45 מטוסי החברה מקורקעים בנמל התעופה בן גוריון.