בתי עסק שנסגרים בזה אחר זה, יותר ויותר מובטלים ונזק עצום למשק הישראלי: בקבינט הקורונה שוקלים בכובד ראש לצאת לסגר שלישי על מנת להיאבק בנגיף הקורונה, אלא שמחירו של מהלך כזה כבד מנשוא. לדעת מומחים, בהם בכירי משרד האוצר וארגוני העצמאים, הטלת סגר נוסף עלולה להביא את המשק המקרטע ממילא לסף קריסה של ממש.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי מחקר שהגיע ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet ונערך על ידי ראש מכון המחקר "מאקרו" והיועץ הכלכלי לארגוני העצמאים, ד"ר רובי נתנזון, הפגיעה הכלכלית מסגר שלישי למשק תסתכם בסכום עצום של כ-26.8 מיליארד שקל.
5 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
נתנזון, שחזה מראש את הנזק הכבד שיגרום הסגר השני, מציין במחקר כי הפגיעה כתוצאה מסגר נוסף תהיה קשה מאוד ומתמשכת, זאת משום שענפים רבים אינם משתחררים מהסגר מיד אלא נותרים סגורים או מוגבלים מאוד בפעילותם גם חודשים לאחר מכן.
מהמחקר עולה כי בענפי המסחר, האירוח והאוכל הפגיעה הראשונית הצפויה תנוע בין 60% ל-65% מהתוצר ועלולה להגיע לכ-4.4 מיליארד שקל.
עוד קובע נתנזון כי בסגר שלישי והתקופה שלאחריו הפגיעה בתמ"ג בענפי המסחר, האירוח והאוכל צפויה להגיע לכ-7.9 מיליארד שקל, מתוכם כ-3.4 מיליארד שקל בתקופת ההגבלות שלאחר הסגר. בנוסף, עסקים בענפי האמנות, הבידור והפנאי ומשקי בית כמעסיקים צפויים לספוג פגיעה מצטברת בסדר גודל של כ-6.5 מיליארד שקל.
עוד מתריע המחקר, כי הממשלה עודדה בעלי עסקים ליטול הלוואות בערבות מדינה, אלא שבסגר שלישי אותם בעלי עסקים עלולים לחוות קשיים וחובות נוספים כך שגם החזרי ההלוואות יהפכו לכמעט בלתי אפשריים עבורם. "סגר שלישי, שעלול להיכנס לתוקף ללא מתווה דחייה או פריסת חובות מוארך או מעודכן, יביא לפשיטת רגל מסיבית של עסקים רבים בענפים שנחלשו במשבר", קובע מכון מאקרו.

כץ: סגר נוסף יגדיל את מספר המובטלים ב-200 אלף

שר האוצר, ישראל כץ, אמר אמש ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי הטלת סגר נוסף על המשק תגדיל בבת-אחת את מספר המובטלים ב-200 אלף. "סגירת הקניונים, מרכזי הקניות והחנויות מחדש, לצד התרבות, המלונות וענף ההסעדה הסגור - יגרמו נזק כבד מאוד למשק", כך לדבריו.
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
ישראל כץ ובנימין נתניהו
(צילום: מארק ישראל)
סימנים חמורים ראשונים המעידים על המחכה לנו אחרי סגר שלישי ניתן לראות כבר עכשיו בנתוני חדלות פירעון של יחידים (עצמאים ברוב המקרים). כך, למשל, על פי נתוני הממונה על חדלות פירעון במשרד המשפטים, 13,611 עצמאים פשטו את הרגל בין מרץ לאוקטובר השנה, זאת לעומת 9,446 בשנה שעברה - גידול עצום של כ-45% בפשיטות רגל.
עו"ד רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל), הזדעזע אמש מהאפשרות של סגר שלישי. "זה אומר עוד 20,000 עסקים שייסגרו תוך שבועות מעטים", הזדעק, "הם ייכנעו ולא ייפתחו יותר. כל עובדיהם יפוטרו. עם עוד סגר נגיע בשנה אחת למספר הנורא של 100 אלף עסקים שייסגרו לצמיתות. מישהו שם בין מקבלי ההחלטות בממשלה בכלל מבין את המשמעות של המספר הזה?".

5 צפייה בגלריה
עו"ד רועי כהן, נשיא להב
עו"ד רועי כהן, נשיא להב
עו"ד רועי כהן, נשיא להב
(צילום: מוטי קמחי)
עוד הוסיף כהן כי התוצאה של הסגר תהיה עגומה עוד חודשים רבים קדימה: "ביוני 2021 המגזר העסקי יצטרך להיות מסוגל לקלוט מאות אלפי מובטלים שיפסיקו לקבל דמי אבטלה, אבל סגר שלישי יקרב בצעדי ענק קריסה עמוקה ונרחבת של עסקים רבים שייסגרו עוד לפני כן. זה אומר שלמאות אלפי המובטלים פשוט לא יהיה לאן לחזור. זהו מצב מסוכן למשק הישראלי, הן בטווח הקצר והן בכלים שבידי המשק להיחלץ מהמשבר הנוכחי. מדינת ישראל צריכה לנקוט בכל הצעדים העומדים לרשותה כדי להימנע מסגר שלישי, ולשבת לשולחן עגול עם נציגי המגזר העסקי כדי לבחון מהלכים שיתמרצו את המשק ולא יטביעו אותו עוד יותר".
בתוך כך, אתמול (ראשון) פירסם משרד האוצר את נתוני קופת המדינה ולפיהם הגירעון בתקציב כבר מגיע ב-12 החודשים האחרונים ל-151 מיליארד שקלים - סכום שאין לו אח ורע בכל תולדות המדינה. סכום זה עוד יגדל נוכח מחויבות הממשלה למאבק במשבר הקורונה, תשלום מענקים למאות אלפי עצמאים ותשלום דמי אבטלה לכ-850 אלף בלתי מועסקים כיום במשק.