בשעה שהמשק מנסה לחזור לפעילות כמה שיותר מלאה תחת ההגבלות, רבים מבעלי העסקים מתקשים לגייס עובדים למרות מספר המובטלים שעדיין גבוה במיוחד. רונית שזר-כרמון, בעלת קומפלקס גני ילדים "גן כמו בקיבוץ" בקריית מוצקין, אמרה באולפן ynet כי "כבר שלושה חודשים שאני מנסה לגייס עובדים חדשים ללא הצלחה. אנשים לא מתביישים ואומרים לי: 'אני בחל"ת ועד יוני נא לא לדבר איתי'".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
6 צפייה בגלריה
הגן של רונית
הגן של רונית
הגן של רונית
למרות זאת, שר האוצר ישראל כץ חזר ואמר לאחרונה כי הוא לא מתכוון לעצור את דמי האבטלה ביוני, וכי בכוונתו לטפל בקושי להחזיר עובדים למקומות העבודה באמצעות מענקים ותמריצים למי שיחזור לעבוד. זאת על אף הביקורת הרבה שנשמעת על חלוקת דמי האבטלה הנרחבת והלא דיפרנציאלית שמונהגת בארץ ושסיומה לא ידוע - מה שמשאיר את העובדים בבית לטענת המעסיקים.
גם חלק מהמפלגות האחרות טוענות כי לא ימהרו להפסיק את מתן דמי האבטלה אם ייבחרו. העבודה ומרצ אמרו ל-ynet בפרויקט מיוחד העוסק במצעים הכלכליים של המפלגות, כי על המדינה להמשיך לפרוס את רשת הביטחון ואף להרחיב אותה. ימינה אמרה כי הדבר תלוי בגודל של המשך המשבר, ותקווה חדשה אמרה לעומת זאת כי תמשיך להעניק סיוע רק למגזרים שלא יוכלו לחזור בעקבות הגבלות הקורונה. ש"ס טענה כי יהיה לבחון את המדדים והתחזיות הכלכליות לפני יוני ולהחליט לפי זה. כחול לבן ויש עתיד דיברו על מעבר למודל הגרמני והפסקת מודל החל"ת כפי שהוא היום.
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
לא מתכוונים להפסיק את דמי האבטלה ביוני. שר האוצר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: אלכס גמבורג)

"לא מאשימה את מי שלא מגיע לעבוד"

"הצוות שלי כמובן שלא נעלם וכולם חזרו לעבוד", מספרת שזר-כרמון, אך טוענת כי הקושי הגדול הוא בגיוס עובדים חדשים. "זה לא פשוט, אנחנו עובדים עם סקטור שגם ככה קשה לגייס בו עובדים איכותיים וזה סקטור שירותי.
"אני לא מאשימה את מי שקשה לו להגיע לעבוד כי אם אני לוקחת לדוגמא אמא עם שני ילדים בבית שמקבלת מהמדינה 4,000-4,500 שקל, לא רשמה את הילדים לצהרונים והכל נעים לה וכיף לה, היא לא צריכה להתרוצץ בבוקר לקחת את הילדים בלחץ כי היא צריכה להגיע לעבודה בשבע-שבע וחצי, יש לה קניונים ומסעדות פתוחות - אז למה היא צריכה להתאמץ?".
שזר-כרמון מספרת כי חסרים לה שלושה-ארבעה עובדים, כאשר בסך הכל היא מעסיקה 16-17 עובדים. "היום אני מנסה לגייס כדי לתגבר את המערך הכולל. אלה דברים שצריכים תמיד והיום מאוד-מאוד קשה לגייס".
גם עדי מלכא, סמנכ"לית משאבי אנוש ב"קרסו", מספרת שלמרות שהחברה מגייסת למגוון תפקידים, כמו אנשי מכירות, אנשי מטה ואנשי שירות - היצע העובדים שרוצים להתחיל לעבוד נמוך מאוד. "אנחנו מחפשים עובדים באינטנסיביות בחודשיים האחרונים ומתקשים לגייס", אומרת מלכא.
6 צפייה בגלריה
קרסו מוטורס
קרסו מוטורס
קרסו מוטורס
"הוצאנו 500 עובדים במשך הסגרים שנכפו עלינו כי לא יכולנו לתת שירות, האולמות היו סגורים וכעת הכל חזר לעבודה. אנחנו נדרשים לגייס עובדים נוספים וכאן הקושי". לדבריה, "את כל העובדים שהוצאנו לחל"ת החזרנו ביום שהסגר הסתיים. אני מדברת על עובדים חדשים".
מלכא מספרת כי "איש מכירות ממוצע יכול להגיע לשכר של 15-17 אלף שקל. זה שכר שמורכב מהצלחות, ומעבר לזה יש מעטפת של החברה שבה אנחנו נותנים את כל התנאים הנדרשים, ימי חופשה, רווחה, נסיעות לחו"ל אחת לשנתיים. כלומר, מעבר למשכורת חודשית אנחנו מציעים כאן מקום עבודה שכדאי לעבוד בו. אנחנו במקום מוביל בשוק ואני לא רואה שום סיבה שלא יגיעו".
משה רוזנס, בעלים של חברת השיט "יאכטות אילת", מוחה על כך ש"כל הכיף תמיד נפתח אחרון. האטרקציה הימית מבחינת אילת זה הדבר מספר אחד. אנשים באים בשביל הים", הוא אומר.
6 צפייה בגלריה
יאכטות אילת
יאכטות אילת
יאכטות אילת
לדבריו, הבעיה של העסקים האילתיים היא שחלק גדול מהעובדים שלהם בשגרה הם צעירים או מבוגרים מהמרכז, שלא ממהרים לחזור לעיר התיירות הדרומית בשלב זה. "אילת מעסיקה היום כ-50% 'עובדים זרים' - אנשים שמגיעים מהמרכז, חלקם מביאים את המשפחות וחלקם אחרי צבא ולפני טיול שמקבלים גם מענקים במסגרת הזאת. כעת נוצר מצב שאנשים מעדיפים להישאר בבית, במרכז ליד אמא ואבא, לקבל חל"ת ולא לחזור לאילת.
"גם בתי מלון והעסקים שלנו, שהם על בסיס תיירות, מחפשים עובדים ואין. העובדים עזבו את אילת ואת העיר, את מקום העבודה, החזירו את הדירות שלהם ולא רוצים לחזור מחל"ת. הם יושבים אצל ההורים ומקבלים כסף - אז למה שיחזרו?".
רוזנס אומר כי השכר על היאטה שלו "מגיע בממוצע ל-10,000 שקל לעובד. עובדי ניקיון, מכונאים, טבחים, סקיפרים, מצילים - שנה שמצאו עצמם בלי עבודה. טבחים שעזבו בתי מלון רצו לעבוד אצלנו, אבל הכל היה סגור".
6 צפייה בגלריה
יאכטות אילת
יאכטות אילת
"נוצר מצב שאנשים מעדיפים להישאר בבית, לקבל חל"ת ולא לחזור לאילת". יאכטות אילת
זיכריני גר, מעצבת אופנה של המותג ZIKGER ובעלת בוטיק ביפו, מספרת כי לא חזרה לפתוח את החנות משום שלא הצליחה לגייס עובדים. "יש לנו אתר אינטרנט שנפתח ברוח התקופה לפני שנה ועבדנו חזק עם משלוחים, אבל בפועל קיבלנו אישור מהממשלה לפתוח את החנות כבר לפני שבועיים ולצערי לא הצלחתי לגייס עובדת אז עדיין לא חזרנו לעבוד ולקבל לקוחות בבוטיק מלבד יום שישי.
"בעצם נתנו לנו אישור לפתוח אבל במקביל משלמים לכולם להישאר בבתים. במקרה שלי מדובר בדור צעיר. נשים בנות 25-35 עובדות איתי בבוטיק, והן לא אמורות להישאר בבית ולחיות על חשבון משלם המיסים אבל אין שום תגמול ושום תמריץ לחזור לעבודה ואני מאוד יכולה להבין אותן כי אני גם הייתי בת 20 פעם. אם הממשלה לא תעזור לנו להחזיר אותם לעבודה, זה כנראה לא יקרה בקרוב".
6 צפייה בגלריה
החנות של זיכריני גר
החנות של זיכריני גר
החנות של זיכריני גר
את מפרסמת מודעה שאת צריכה עובדים, מה התשובות שאת מקבלת? "יש מעט מאוד פונות ביחס לשנים עברו", אומרת גר. "לאורך כל 2020 גם ניסיתי לגייס עובדים ללא הצלחה, והתשובות שאני מקבלת ממי שכן פונה הן האם אפשר להגיע לעבוד בשחור, משהו שהוא לא לגיטימי מבחינתי, וכל מיני קומבינות כדי לשמור את כספי החל"ת והאבטלה עד יוני. היו גם עובדות שפנו והתחילו להתעניין בשביל להגיע ביולי ואמרו שייצרו איתי קשר אם יהיה רלוונטי".
כמה מרוויחים אצלך? "35 לשעה, אפשר לקבל גם אחוזים ממכירות. זה אמנם בוטיק מאוד קטן בשדרות ירושלים 26 ביפו אבל מגיעות נשים מכל הארץ במיוחד כי יש דברים מיוחדים משלי, וניתן להגיע למשכורות לא רעות בכלל. אבל בתחשיב מהיר, החל"ת כנראה משלם לא פחות".