נפתח פער בצמרת: פברואר היה חודש חיובי נוסף לתעשיית קרנות ההשתלמות. התשואה הממוצעת בקרב קרנות ההשתלמות הגדולות הייתה חיובית ועמדה על 0.8%. הקרנות הגדולות בנכסיהן - מעל לרף נכסים של 6 מיליארד שקל - רשמו תשואה ממוצעת של 0.82% והכו בתשואה הממוצעת את הקטנות (בין 300 מיליון שקל ל-6 מיליארד שקל) עם תשואה של 0.7% בלבד.
2 צפייה בגלריה
כסף שטרות שקלים
כסף שטרות שקלים
פברואר היה חודש חיובי נוסף לתעשיית קרנות ההשתלמות
(צילום: שאטרסטוק)
המצטיינת הייתה קרן כלל השתלמות כללי, שממשיכה להוביל את הטבלה, כפי שהיה בחודש ינואר. התשואה שרשמה עמדה על 1.27% בפברואר ו-2.75% מתחילת השנה. בכך היא פותחת פער בתשואות מתחילת 2021. במקם השני מתחילת השנה נמצאת אקסלנס השתלמות כללי עם תשואה של 2.07%.
קרן ההשתלמות עם התשואה הגרועה הייתה של ילין לפידות, שבפברואר רשמה תשואה של 0.53%. ילין לפידות הגיעה לפי שעה למקום האחרון גם בתשואה שהשיגה בינואר-פברואר עם 1.35%. מעליה, מקום שני מהסוף, ניצבת הלמן-אלדובי השתלמות כללי שרשמה בפברואר תשואה של 0.56% ומתחילת השנה 1.48%.
2 צפייה בגלריה
יורם נוה
יורם נוה
יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח
(צילום: עמית שעל )
התשואה הגבוהה ביותר ב-3 השנים האחרונות היא של אלטשולר שחם, והיא עומדת על 20.95%. זוהי קרן ההשתלמות עם היקף הנכסים הגדול ביותר בענף ובפער ענק - 53.8 מיליארד שקל; במקום הבא אחריה הקרן של ילין לפידות עם נכסים ב-15.7 מיליארד שקל. בהקשר של התשואה התלת-שנתית, מנורה מבטחים במקום האחרון עם 14.85%. יש לציין כי קרן ההשתלמות של בית ההשקעות מור עדיין צעירה ואין לה נתונים מצטברים של 3 שנים.
"זה כמה חודשים הכל קשור לכמה נושאים שהאיצה הקורונה", אומר יוסי דורי, המשנה למנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים, המנהל את חטיבת ההשקעות בחברה. "הקורונה הובילה אצלנו להבשלה של הרבה פירות מהשקעות ארוכות טווח. בתחום ההשקעות הסחירות נכנסנו למגזרים שסבלו בגלל המשבר, ובניתוח שלנו סבלו יותר מדי.
"בנינו תיק גדול של השקעות בחברות תעופה, מלונאות, קרנות להשקעה בנדל"ן (ריט) וגם בנקים; הבנקים רשמו החודש תשואה דו-ספרתית. הגדלנו את ההשקעה בטכנולוגיה בתחום הסחיר, שהציג ביצועים פחות טובים. אבל בהשקעות הלא סחירות קיבלנו הערכות שווי יפות מאוד לחברות שהשווי שלהן גדל מאוד בסבבי גיוס חדשים. בנוסף יש לנו חשיפה נמוכה מהשוק לאג"ח מדינה. כשהריביות ירדו לרמות לא כדאיות, הורדנו את תחום הריבית הקבועה (אג"ח - ח"ש) למשקל חסר".
ברק בנסקי, מנהל אגף השקעות עמיתים בכלל ביטוח ופיננסים, הוסיף: "מדדי המניות בחו"ל היו בסך הכל חיוביים בפברואר. השקענו, בין היתר, בבתי קולנוע, בחברות אירועים ובחברות אנרגיה, שרשמו תשואות דו-ספרתיות חזקות וממשיכות לעלות. מנגד, כספי המשקיעים מתחילים לצאת ממקומות יותר רגישים, כגון חלק מחברות הטכנולוגיה והאנרגיה הירוקה".
בנסקי מעריך כי "עליית התשואות על נכסי סיכון מעסיקה את כל השוק, ועמה התגובה של הבנקים המרכזיים - מתי הם יתחילו בהקטנת הנזילות בשווקים. הפדרל ריזרב דיבר בעבר על כך שעד 2023 לא תהיה העלאת הריבית, בשעה שהשווקים מאתגרים אותו כיום ומתמחרים העלאות ריבית כבר ב-2022".
"אנחנו בהחלט חושבים שהאינפלציה תעלה", הוסיף בנסקי. "ישנו מעבר מעולם משותק בגלל סגרים לפתיחה של הכלכלות. גם הפתיחה וגם האינפלציה צפויות להאצה משמעותית. אך זו לא התחלת תקופה של אינפלציה גבוהה, ולקראת סוף השנה שיעורי האינפלציה ילכו ויתמתנו. לכן המגמה החיובית בשווקים צפויה להמשיך, גם אם ניכרת כרגע עלייה בתשואות שגורמת לתנודתיות לא קטנה בשווקים".