שוב סובלים מטפטוף מי המזגנים של השכנים? אתם לפני התקנת מערכת מיזוג ומתלבטים מה חשוב לבדוק עם הטכנאי? רגע לפני שהאביב כבר כאן והטמפרטורות מטפסות מעלה, הנה כמה דברים שכדאי שתדעו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מדוע ניקוז כה חשוב?

ניקוז מים, הוא דבר שנדרש מכל מזגן. הלחות שקיימת באוויר עוברת תהליך של עיבוי, והופכת לטיפות של מים. ישנו הבדל בין ניקוז מזגנים בדירות ישנות, דירות חדשות ובתים פרטיים. לאור הכמות הגדולה של מים שיוצאת מהמזגנים במהלך פעולת הקירור, ישנה חשיבות רבה להתקנה מקצועית שתמנע נזק לתשתיות הבית שלכם.

מתגוררים בדירה חדשה? ניקוז אל קופסת הביקורת

לרוב, מים אלו ינוקזו באמצעות קווי הביוב שלנו. "כל קבלן מחויב לדאוג לפחות להכנה אחת של ניקוז המזגנים, אליה מתחברים", מסביר ירון גרמה, טכנאי מזגנים משליין מיזוג אויר, באתר "המקצוענים".
"לרוב, היא תמוקם בקרבת חדר הרחצה. חשוב מאוד שמים אלו יהיו מנוקזים אל מחסום רצפה פעיל. מדובר בקופסת ביקורת שכוללת בתוכה מחסום ריח, שמונע ריחות לא נעימים".
מחסום ריח הוא למעשה מחסום מים, שמונע מאדי הביוב לעלות מהביוב אל תוך הבית. זו אגב הסיבה לכך שבתחתית של כל אסלה בבית ובכל סיפון שמתחת לכיור, תמיד יש מים.
ממש כפי שעושים עם ניקוז אסלות, כך יש לעשות עם ניקוז מי המזגן אל קו הדלוחין שמתחבר אל קו הביוב.
זאת, בכדי למנוע מאדי ריח לא נעימים שנמצאים בצנרת הביוב לחדור אל תוך חלל הבית, דרך צינורות הניקוז של מערכת המיזוג.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהו מחסום ריח פעיל?

"זוהי קופסה שמים זורמים אליה בקביעות", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "הסיבה שעל המים לזרום בקביעות, היא בכדי שהם לא יתאדו בשלב מסוים.
"על ניקוז מי המזגן להיות מחובר אל מחסום רצפה פעיל. שימו לב, שיש לדרוש זאת מהקבלן המבצע כבר בשלב התוכניות".

על מה חשוב להקפיד בניקוז בדירה חדשה?

גרמה: "חשוב מאוד שהניקוז יהיה עם צינורות קשיחים ולא גמישים. חאפרים שמתקינים צינורות שרשוריים גמישים, מסכנים אתכם בבעיות רטיבות ונזקים לתשתית הבית (קירות או הנמכות תקרה מגבס), לריהוט ולמכשירי חשמל.
"הרבה אנשים מתקינים מזגן מעל הטלוויזיה, ואם ההתקנה של הניקוז אינה מקצועית, בבעיית הניקוז הראשונה הם נאלצים להחליף את מכשיר הטלוויזיה שלהם".
לעומתם צינורות קשיחים נחשבים לעמידים לאורך זמן.
"אמנם עלותם גבוהה יותר בשלב ההתקנה, אך היא בהחלט מונעת נזקי רטיבות ונזקי צנרת עתידיים, שיכולים לעלות לכם ביוקר", מדגיש גרמה.
"שימו לב, שגם אם בעיית הניקוז היא בדירה שלכם, היא יכולה לגרום נזק לדיירים שגרים מתחתיכם, ואתם תיאלצו לשאת בעלויות התיקון של נזקים שנגרמו בגללכם".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתגוררים בדירה ישנה? הניקוז הוא מהקירות החיצוניים החוצה

בדירות ישנות, ניתן להתקין את יחידת המיזוג החיצונית בכל אחד מקירות הבניין. "לרוב, טכנאים מעדיפים להתקין אותו בקיר מעטפת חיצוני, ואז הניקוז הולך ישירות החוצה לרחוב או לגינה", מתאר גרמה.
"אם צינור הניקוז חשוף לשמש, הוא ייאכל והבלאי שלו יהיה מהיר יותר, מה שיחייב אתכם להחליף אותו בתדירות גבוהה יותר".
בדירות ישנות, לרוב הנזק שנגרם כתוצאה מבעיות ניקוז הוא נזק לחיפויי הקיר החיצוניים.
גרמה: "אם הצינור נקרע, יהיו כתמים שחורים ומכוערים על הקירות החיצוניים בבניין. כמו כן, הוא יכול לגרום לבעיות רטיבות ולחדירות מים אל תוך הקירות הפנימיים של הבית, או של הדירות שמתחת, דבר שגורם להתנפחויות צבע ולבעיות עובש".
יש לא מעט סכסוכי שכנים בגלל ענייני ניקוז מי המזגנים. גרמה: "חשוב להריץ את הניקוז למקום שלא יגרום לתלונות מצד שכנים, בשל חדירות מים למרפסת שלהם, למזגן שמתחת (שמרעיש בצורה מאוד מטרידה, עם טפטופי מים שגורמים לרעש בלתי פוסק)".
לדבריו, "חשוב שצינור הניקוז יהיה בשיפוע נכון, בכדי שהמים לא יחזרו. שימו לב, שלעתים יש שכנים שסותמים את פתח הניקוז למטה, כי הטפטוף מפריע להם, מה שגורם ללא מעט בעיות.
"במצב שבו ניקוז המים אינו בשיפוע תקין או שהוא נסתם, אתם יכולים לסבול מנזילות מים אל תוך הבית".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בבתים פרטיים: להרחיק מהקירות החיצוניים

בבית פרטי, ניתן לנקז את מי המזגן לכיוון הגינה. הם לא גורמים נזק לצמחיה, שכן אלו הם מים מזוקקים, והם אף מסייעים בהשקיה. אם ישנו שיפוע במגרש, הדבר ימנע שלוליות, ואף יהיה פתרון מאוד חסכוני להשקיה.
גם אם נדמה לכם שבבתים פרטיים כמעט ואין בעיות עם ניקוז מי מזגנים, אתם טועים. "ניקוז מי מזגן ממלא דלי מים מדי שעה", מציין גרמה.
"מדובר בכמות משמעותית של מים שיכולה לגרום לבעיות רטיבות בבתי קרקע".
לכן, חשוב מאוד שהניקוז יהיה תקין ויכוון אל משטח המתאים לספיגת המים. גרמה: "יש לוודא שהשיפוע הוא לכיוון חוץ המבנה, להרחיק אותו מעט מקירות חיצוניים, דבר שימנע שלוליות וחדירת מים אל מתחת לריצוף הבית".
"כמו כן, צינור הניקוז יכול להפוך לפתח עבור חרקים וזוחלים, שיכולים להיכנס לתוך הבית שלכם", מוסיפים במוקד השירות.
"לשם כך, חשוב שתוודאו שבעל המקצוע עוטף את קצה הצינור בבד גיאוטכני, המאפשר למים לזרום החוצה, מבלי לאפשר כניסת חרקים וזוחלים אל תוך הצינור. מדי פעם, כדאי לבדוק שמצב הבד הזה תקין, ואם הוא נקרע להחליף אותו בזמן".