באיזה סוג שיפוץ תוכלו להישאר בבית, כיצד כדאי להיערך כדי שהתקופה תעבור בצורה קלה יותר, מה כדאי לארוז בצד וכיצד ניתן להסתדר עם מטבחון מאולתר? בדקנו עם בעלי מקצוע ולפניכם המדריך, שלב אחרי שלב.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עשו כל מה שניתן לעשות מראש

בייחוד אם אתם נשארים בבית, אתם צריכים לדאוג לקבל את כל ההחלטות החשובות מראש, לרכוש את מרבית חומרי הגמר ולתזמן את הקונצרט של כל בעלי המקצוע היטב.
בשלב ראשון, עשו סיבוב בכל אולמות התצוגה הנדרשים ובחרו אריחים לריצוף, לחיפוי קירות, כלים סניטריים, אביזרים נלווים לחדר הרחצה, גופי תאורה שקועים וכל אלמנט אחר, שאמור להיות מחובר חיבור של קבע לבית. כמובן שריהוט, תוכלו להשאיר לסוף, אלא אם מדובר בעבודות נגרות שהן חלק מהמבנה הקיים.
לאחר מכן, דאגו לקבל הצעת מחיר ממספר קבלנים שונה. "ברגע שתהיה לכם תכנית שיפוץ מפורטת, ותדעו מה גודל האריחים, האם אתם מעוניינים באמבטיה או מקלחון והיכן ימוקם בדיוק המטבח, כולל פינת האוכל, זה יהפוך את הצעת המחיר לריאלית", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"כלומר, ברגע שהמידע שאתם מוסרים חלקי, הצעת המחיר גמישה מאוד, ויכולה להגיע למצב שגם תכפיל את עצמה. לגבי דברים שאתם לא בטוחים לגביהם, בקשו הצעת מחיר לשתי אפשרויות שונות. למשל: ריצוף אריח בגודל 60 סמ"ר וריצוף אריח בגודל 90 סמ"ר".
8 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הלל אדריכלות)
רק לאחר שקיבלתם הצעות מחיר, ואתם יכולים להעריך מה התקציב הנדרש לשיפוץ, רכשו את כל האלמנטים.
חשוב שהם יהיו אצלכם לפני תחילת השיפוץ, כדי למנוע מצב שבו העבודות נפסקות באמצע, כי חלק מחומרי הגמר חסרים, נתקעו בהובלה או הגיעו כשהם במצב שבור.
עדיף להקצות פינה בבית שבה ימוקמו כל האריחים והכלים הסניטריים, מאשר להתאכזב כשמגלים שיש איחור במשלוח אספקת חומרי הגמר, לאחר שהפועלים כבר התחילו את יום העבודה.
חלק מהעיכובים יכולים לקחת גם שבועיים, ולגרור חוסר נעימות משמעותי מול קבלן השיפוצים. מעבר לכך, אם האיחור נגרם באשמת גורם מטעמכם, וקבלן השיפוצים התחייב לעבודה נוספת בסיום השיפוץ שלכם, אתם אלו שתיאלצו להמתין מעבר לנדרש. זה בדיוק מה שיכול להפוך שיפוץ של שבועיים לחודשיים, ראו הוזהרתם.
"ברגע שיש תכנית מסודרת, 'תפורה היטב' שכוללת ירידה לפרטים כולל כמה שקעי חשמל יהיו, היכן הם ימוקמו, היכן נקודות האינסטלציה, מהי תכנית הנגרות וכן, הלאה, רק אז ניתן לצאת לדרך", אומרת האדריכלית שירה מוסקל.
8 צפייה בגלריה
.
.
.
(צילום: shutterstock)

תזמון בין בעלי המקצוע הוא הדבר הכי חשוב

במהלך שיפוץ, יש בעלי מקצוע רבים שלוקחים חלק בפרויקט. לא כולם מטעם הקבלן, וחלקם נשכרים על-ידכם ישירות. נגר, למשל. לכן, אם אתם נשארים לגור בבית, עניין התזמון הוא קריטי, כי הכל צריך לתקתק כמו שעון שוויצרי. "למשל, דאגו לפרק את ארונות המטבח רק לאחר שהחדשים מוכנים", ממליצה מוסקל. "תאמו יום שמתקין השיש יגיע לקחת את המידות, מיד לאחר התקנת שלד המטבח, כדי שתוכלו להספיק לקבל אותם בזמן ולהתחיל להשתמש במטבח החדש, גם אם החזיתות טרם הותקנו".
"כדי לתמרץ את כולם לעמוד בזמנים, דאגו שבכל הסכם עבודה תהיה שורה שגוררת קנס מצד בעל המקצוע, עבור כל יום עיכוב בעבודה", מדגישים במוקד השירות. "אל תסתפקו ב'סמוך עלי', או 'יהיה בסדר'. לעתים, סנקציה כספית היא כל שנדרש כדי לעודד בעלי מקצוע לכבד את הזמן שלכם. אתם משלמים להם כסף, והמחיר של חוסר הנוחות שנגרם לכם, גם הוא צריך להילקח בחשבון".
8 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הלל אדריכלות)

שקלו שיפוץ בטור: יקר יותר, אך גם נוח יותר

"אם יש לכם שני חדרי רחצה, ואתם מתכננים להישאר בבית, בקשו מקבלן השיפוצים לשפץ אותם בזה אחר זה, ולא במקביל", ממליצה מעצבת הפנים, הדס רוט. "זה אמנם מאריך את העבודה במספר ימים, ויכלו לעלות לכם יותר כסף, אך יאפשר לכם להישאר בבית ולפגוע כמה שפחות בשגרת החיים שלכם".
זכרו ששיפוץ חדר רחצה מחייב בעלי מקצוע רבים: אינסטלטור, חשמלאי, רצף, צבע וכן הלאה. "הם אמורים להגיע פעמיים, בשביל כל אחד מהחדרים, וזה עניין שגורר עלויות נוספות", מוסיפה רוט. "לכן, אם תוכלו לצאת מהבית למספר ימים ולסיים את השיפוץ של שני חדרי הרחצה במכה אחת, זה עדיף. אם לא, קחו בחשבון שזה יאריך וייקר את משך השיפוץ, אך יאפשר לכם להישאר בבית".
כך גם לגבי ריצוף. אם אתם מדביקים ריצוף או פרקט על הריצוף הקיים, זה עבודה שמסתיימת תוך יומיים והרבה פחות מלכלכת.
לעומת זאת, אם אתם הורסים את הריצוף הקיים לגמרי, הרי שמדובר בעבודה הרבה יותר מסובכת. אם אתם נשארים בבית, בקשו מהקבלן לרצף תחילה חצי מהבית, ורק לאחר שניתן לדרוך על הריצוף, רצפו את החצי השני.
"אם אתם מחליפים את המטבח לגמרי, ולא מסתפקים רק בחידוש שלו, קחו בחשבון שתצטרכו להיות כעשרה ימים ללא מטבח", מוסיפה רוט. "כדי שלא יהיו עיכובים נוספים, כדאי לדאוג לקחת מידות מדויקות לפני תחילת השיפוץ, ולאפשר לנגר או לחברת המטבחים להתחיל לעבוד על המטבח החדש שלכם".
לדברי רוט, "מדובר במעין 'מבצע לוגיסטי' שבו כל בעל מקצוע וכל ספק אמורים לעמוד בלוח-הזמנים שנקבע. לשם כך, כדאי לקבוע מרווחי זמן גדולים יותר מאלו שתידרשו להם בפועל, כדי שתהיה גמישות רבה יותר".
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני תחילת השיפוץ: הכינו ארגז של חפצים שימושיים במיוחד

בשבוע הקרוב, שימו לב מהם החפצים בהם אתם משתמשים היטב, אלו יהיו החפצים שתרצו לארוז יומיים לפני תחילת השיפוץ.
כדאי לארוז אותם בנפרד יתר החפצים, כדי למנוע מצב שבו אתם מחפשים אותם בין ארגזים, ומוסיפים עוד סיבות מיותרות להתעצבן בהליך שממילא נחשב למורט עצבים.
ממש כפי שאתם אורזים מזוודה לחופשה, כך תוכלו לארוז לכם את כלי הרחצה, בגדים לשימוש יומיומי, קומקום וכלים חד-פעמיים זמינים ומזון ארוז שיהיה קל להכין גם בהיעדר מטבח. השאירו אותם בפינה שאינה חלק מאזור השיפוץ.
"חשבו על לוח-הזמנים הרגיל שלכם בימות שגרה, ודאגו אפילו לעמדת מטבחון, בחדר אחר. למשל: קומקום, טוסטר, מיקרוגל – כל אלו יכולים לעבור לפינה שאינה משופצת, ולהתמקם בחדר אחר בבית, כמעין מטבח מאולתר וזמני", ממליצה מוסקל. "הכינו מראש מספיק אוכל ותקפיאו אותו. את המקרר תוכלו למקם זמנית בחדר שאינכם משפצים. כמו כן, הצטיידו מראש בכמות מספקת של בקבוקי מים. זה יהיה מאוד שימושי, בכל פעם שהאינסטלטור יסגור את השיבר הראשי".
זה הזמן, לארוז היטב חפצים יקרי ערך, כדי למנוע עגמת נפש: תכשיטים, גאדג'טים יקרים, לפטופ וחפצים בעלי ערך סנטימנטלי מיוחד. תוכלו לנעול אותם בכספת, או לשמור אצל קרוב שאתם סומכים עליו.
כסו את כל הרהיטים שאינם חייבים להיות בשימוש ופנו כל מה שגלוי לעין. במהלך שיפוץ, אבק מגיע לכל פינה. יריעות הניילון הדקות שבעלי מקצוע מרבים להשתמש בהן, לא יעשו את העבודה כמו אריזת הציוד בצורה יסודית מבעוד מועד.
"מומלץ לאחסן את מרבית הריהוט בחדר שהוא פחות בשימוש: חדר עבודה או חדר ממ"ד", אומרת רוט. "רק בסיום השיפוץ, תוכלו לרוקן את החדר ולשפץ גם אותו.
"נסו לבקש מקרובים לגלות גמישות ולאפשר לכם מקום בריחה לפחות ללילה אחד, או להתקלח בשעת הצורך ולעשות כביסה. אם תכינו מספיק אנשים עם התראה מספקת מראש, הסיכוי שתזכו לעזרה גבוה יותר".
8 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הלל אדריכלות)

מרחיבים בית פרטי? רק בסיום העבודה חברו את החדש לישן

"אם אתם מרחיבים בית פרטי, בקשו מקבלן השיפוצים לבנות את כל החלק החדש תחילה", אומרת מוסקל. "החפירות, משטח הבטון, הקירות, התקנת החלונות – ולמעשה, הכל חוץ משבירת הקיר המחבר וריצוף של החלל החדש.
"רק בסיום העבודות, פתחו את הקירות המחברים את החדש לישן. בכך, תפחיתו את כמות האבק והלכלוך בתוך הבית בצורה משמעותית. אם יש לכם מרתף, תוכלו להתגורר בו זמנית במהלך השיפוץ".
דבר נוסף, שמתייחס לבתים פרטיים שבהם מחליפים את כל החלונות, הוא להזמין את החלונות מראש ולתאם עם מתקין הסורגים להגיע באותו היום להתקנה. כך, תוכלו להמשיך להתגורר בבית, ללא חשש מפריצה.

זכרו שילדים ובעלי-חיים הם יצורים סקרנים

אותו אזור בבית המיועד לשיפוץ, צריך להיות מובחן כמה שניתן. "תדרכו את בעלי המקצוע, ודרשו מהם להניח כלי עבודה מסוכנים באזור מסוים, ולא לפזר אותם בכל רחבי הבית", ממליצה רוט.
"זה קריטי בבתים שבהם מתגוררים ילדים קטנים או בעלי-חיים, שמתרוצצים בבית כתמול שלשום, ולא מועדים לסכנה. אם ניתן, תחמו בבד, בקיר גבס זמני או במחיצה מתקפלת את אזור השיפוץ, כדי שיהיה ברור להם להיכן לא להתקרב".
8 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הלל אדריכלות)

שמרו על מכשירי החשמל שלכם

במהלך שיפוץ, פעמים רבות יש חיבור של קווי חשמל, והדבר גורם לקצרים רבים. במצב כזה, אתם למעשה מסכנים את כל מכשירי החשמל שמחוברים לשקעים בבית.
"מכשירים רבים כיום פועלים באמצעות כרטיס אלקטרוני, וברגע שהוא מתקלקל, עלות החלפתו גבוהה", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כדי למנוע הוצאה מיותרת של כמה אלפי שקלים על כמה מכשירי חשמל שנהרסו (בייחוד מזגן, מקרר, מכונת כביסה, טלוויזיה ומחשב) הקפידו לנתק אותם במהלך עבודות חשמל בבית. כמובן שבכל מקרה כדאי לחבר אותם למכשיר אל-פסק, שמגן מפני נפילות מתח וגורם להשהיה לפני כיבוי והדלקה מהירים".
עוד כתבות בנושא:
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

היו מודעים להשלכות של הישארות במהלך שיפוץ

נכון, הכתבה הזו אמורה לסייע לכם להישאר בבית במהלך השיפוץ, אבל לא בכל סוגי השיפוצים זה אפשרי. זה תלוי גם מי מתגורר בבית, האם יש חדרי רחצה חלופיים, מהו סדר היום שלכם וכן הלאה. ישנם אנשים שנמנעים משיפוץ, רק בשל חוסר הנוחות הכרוכה בכך.
ואולם, לעתים שווה להקצות חלק מתקציב השיפוץ לטובת שכירת דיור חלופי ולו לחודש, גם במחיר של ויתור על ספה או ארון חדשים. אלו בהחלט יכולים לחכות להמשך, לכשתחסכו עוד כסף.
לכן, ובייחוד במקרים שבהם אתם נשארים ללא מקלחת או מטבח, שקלו להשיג מקום לכמה ימים, תקראו לזה 'חופשה' מאולצת. יש מגוון של דירות להשכרה קצרת מועד, ולעתים גם כמה ימים יעשו את כל ההבדל.
צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 07:26, 16.08.20