בימים האחרונים הופצו ברשתות החברתיות דיווחים על אישה שהשתמשה לכאורה בג'ל אלכוהולי לחיטוי ידיים, ונכוותה קשות בידיה, לאחר שהתקרבה אל מקור אש.
מבלי להתייחס לאמיתות הדיווח, ובשל השימוש הגובר בחומרי חיטוי לגוף ולמשטחים בבית, יש להיות מודעים לסכנה הגדולה הנשקפת מהם בשימוש לא אחראי.
"ג'ל האלכוהולי לחיטוי הידיים, תמיסות אלכוהול בריכוז גבוה של 70 אחוז לחיטוי משטחים ואקונומיקה, עלולים להיות מסוכנים מאוד, אם לא מקפידים על כללי זהירות", מסביר סגן טפסר אשי אביזמר, ראש ענף חומרים מסוכנים בכבאות והצלה לישראל. "לכאורה, מדובר בחומרים שנראה שלא נשקפת מהם סכנה, אך זו טעות".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מדליקים סיגריה או מתקרבים לכיריים? רק אחרי שהג'ל התייבש לחלוטין

ג'ל אלכוהולי לניקוי ולחיטוי ידיים מכיל 70 אחוז של מרכיב פעיל מסוג אלכוהול (אתנול), שהינו חומר דליק ביותר.
"מומלץ להשתמש בו אך ורק לחיטוי הידיים, ולהתרחק מאש גלויה עד לייבוש מלא של הידיים", אומר אביזמר. "אסור להדליק סיגריה, לפני שהוא לגמרי התייבש. ויש לשים לב, שהבגדים לא באו במגע עם הג'ל, שכן הם עלולים להידלק במהירות רבה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

נמצאים בבית? עדיף לשטוף ידיים עם מים וסבון

כעת, כשרובנו כבר בסגר, ממילא אין טעם להעדיף חיטוי ידיים עם ג'ל אלכוהולי. זהו חומר שמייבש את העור, נחשב לחומר דליק, וממילא משרד הבריאות לא המליץ להעדיף אותו על פני מים וסבון. כשאתם בבית, לצורך חיטוי הידיים, תוכלו להסתפק במים ובסבון. נראה שהוא מתאים יותר כפתרון זמין ומיידי, כשאתם מחוץ לבית.

מה הכי מסוכן: אלכוהול בג'ל, בתמיסה או במטלית?

"ג'ל אלכוהולי הכי מסוכן לניקוי משטחים, מכיוון ששטח הפנים שלו גדול יותר, ולכן הוא מתאדה לאט יותר", מסביר אביזמר. "גם בג'ל וגם בתמיסת ניקוי אלכוהולית יש 70 אחוז אלכוהול, אך בעוד שתמיסה מתאדה מהר יחסית, ג'ל מתאדה כעבור זמן רב יותר, ואין למרוח אותו על משטחים או בגדים".
לדבריו, "מי שמעוניין לחטא משטחים עם אלכוהול, יכול לעשות זאת רק עם מטליות ניקוי המיועדות לכך. תמיסת אלכוהול בריכוז של 70 אחוז אינה מיועדת לשימוש ביתי, ונועדה לצורך ניקוי כלים רפואיים, בתנאים מבוקרים.
"לניקוי ביתי של משטחים, יש להסתפק באקונומיקה מדוללת במים, ביחס של 1:10. כלומר, על כל כוס אקונומיקה יש להוסיף לדלי 10 כוסות מים, ורק אז לנקות את המשטחים. קיימים גם תרסיסי ניקוי משטחים, שבהם החומר כבר מגיע מדולל ומכיל רק 0.3 אחוז חומר פעיל".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

השארתם את הג'ל האלכוהולי על השיש? הרחק ממקור אש או חום

"אין לאחסן או להציב את הג'ל האלכוהולי בקרבת מקור אש או חום", מדגיש אביזמר. "למשל, כיריים לבישול, נרות שבת, תנורי חימום, קומקומים או כל מכשיר חשמלי עם גוף חימום".

מחטאים משטחים עם אקונומיקה? היזהרו ממגע עם חומרי ניקוי אחרים

"אקונומיקה לשימוש ביתי מכילה נתרן תת-כלורי בריכוז של כ-3 אחוז", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "זהו חומר מחמצן ורעיל, ובמגע עם חומרי ניקוי אחרים הוא עלול לפלוט גזים רעילים. גם אם לא התכוונתם לערבב את חומרי הניקוי השונים, אך בטעות תוך כדי ניקוי החומרים התערבבו, אתם חשופים לסכנה".
"מכיוון שרובנו לא יודעים מהם בדיוק החומרים הפעילים שבכל תמיסת ניקוי, מוטב להימנע מערבוב כלשהו של חומרי ניקוי".
מהי הסכנה הגדולה ביותר בתמיסות בשימוש ביתי?
אביזמר: "השילוב הקטלני ביותר הוא שילוב של אקונומיקה עם חומצת מלח לפתיחת סתימות. פעמים רבות אנשים שופכים אקונומיקה לתוך האסלה, וממשיכים לנקות עם חומצת מלח, כשיש עוד אקונומיקה בתוך מחסום המים שבתחתית האסלה. ואז הריאקציה הזו יוצרת חום וסוג של פיצוץ.
"מי שנמצא בתוך תא השירותים הקטן נפגע מזה, כי הוא גם לא יכול להימלט משם. הדבר יכול לגרום לפציעה קשה מאוד, וחשוב להיות ערים לכך".
לדבריו, "הסיכון בגז רעיל הוא הריכוז שלו באוויר. ככל שנמצאים בחלל קטן יותר וסגור יותר, כך הסיכון גדל. במקרה של פליטת גזים רעילים, יש לצאת מיד למקום פתוח ולאוורר את החדר ככל האפשר".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
אילו עוד סכנות נשקפות מחומרי ניקוי ביתיים?
אביזמר: "לעתים, צרכנים מעוניינים להשתמש באריזה של חומר ניקוי אחד, וממלאים בתוכה חומר ניקוי אחר. למשל, מילוי אקונומיקה בתוך תרסיס לניקוי חלונות. זה גורם לפליטת גז האמוניה לאוויר, וכשמדובר בחלל קטן יחסית, הריכוז של באוויר מאוד מסוכן.
"דוגמה נוספת, היא מילוי של אקונומיקה בתוך ג'ריקן של דלק שהם מצאו ברכב, ומישהו תדלק איתו. זהו חומר דליק ומאוד מסוכן, ויכול לגרום להתלקחות שריפה, אם למשל מנקים בקרבת כיריים, כשלא מודעים לכך שבתוך הבקבוק היה בעבר דלק".
צריכים חברת ניקיון? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 20:55, 25.03.20