האם יש תחליף בטיחותי לדלת הממ"ד הגדולה והמגושמת? האם יש פתרון לחלון האלומיניום הגדול? ואיפה כדאי למקם את הממ"ד כשבונים בית פרטי חדש? רגע לפני שאתם מאשרים את התכניות של האדריכל לביצוע, לפניכם המדריך.

ממ"ד: חובה בכל בית חדש על פי חוק

ממ"ד (שהוא ראשי תיבות של מרחב מוגן דירתי), נועד להגן עליכם מפני פיצוץ ומפני גזים, בעת עימות צבאי. זהו חדר שאמור לאפשר לכם לשהות בו, כתחליף למקלט. על פי תקנות ההתגוננות האזרחית, בכל בית חדש קיימת חובה לבנות ממ"ד.
בכתבה זו, נתייחס לבחירת מיקום חדר הממ"ד, לפתרונות שקיימים לדלת ההדף הגדולה והכבדה ולחלון הממ"ד. בכתבה הבאה, נרחיב על האתגרים בתחום סינון האוויר בחדר זה.
6 צפייה בגלריה
( צילום: רן ארדה, באדיבות האדריכל בועז שניר)

כיצד בוחרים את מיקום הממ"ד?

כבר בשלבי התכנון הראשונים, תידרשו להחליט מה יהיה מיקום הממ"ד. כמובן שבשלב זה אדריכל הוא שיתכנן את עבורכם את הבית, אך חשוב מאוד שתהיו עם יד על הדופק ותבחרו מיקום שיאפשר לכם גמישות בעתיד.
קירות הממ"ד עשויים מבטון, כך שאין אפשרות להזיז אותם, המשמעות היא שאם ביום בהיר תרצו לעשות שינויים במבנה הבית, כמו למשל לשבור קירות, לאחד חדרים וכן הלאה – את הממ"ד לא תוכלו לשנות בכלל".
אם הוא ממוקם במרכז הבית, הוא יכול לפגוע משמעותית ביכולת שלכם לשנות את חלוקת פנים הבית, בעתיד. לכן, ההמלצה היא למקם אותו בקצה הבית, בחדר צדדי, כך שהוא לא ישפיע על שיפוץ עתידי.
6 צפייה בגלריה
( צילום: אסף פינצ'וק, באדיבות מעצבת הפנים קרן גנס)

עוקרים את דלת הפלדה אחרי טופס 4? אתם מסתכנים

"אחת הטעויות החמורות היא שאנשים שלא יכולים לסבול את ההתנהלות בבית עם דלת הפלדה של חדר הממ"ד, עוקרים אותה, אחרי קבלת טופס 4 לבית", אומר יעקב ראוכר, רם יגל חברה לבנייה ויזמות בע"מ, קבלן שיפוצים באתר "המקצוענים". "שעת חירום יכולה לפרוץ ברגע, וחדר זה צריך להיות ערוך לכל תרחיש אפשרי".
"אני קבלן רשום, ומעבר לכך שזה מנוגד לחוק, אני גם מתנגד לבקשה הזו באופן אישי", מדגיש ראוכר. "בכך שאנשים מפרקים את דלת הממ"ד, הם מאבדים את כל רעיון ההגנה שלו ואת כל הביטחון שהוא מספק. מעבר לכך שמדובר בחדר יקר מאוד, שהם משלמים עליו במסגרת מחיר הדירה, הם יכולים לשלם על כך בחייהם בשעת חירום".
"הדבר נכון אגב, לא רק לתקינות הדלת, כי אם גם להשארת החדר הזה פנוי מחפצים", מדגיש אלי הראל, מהנדס ויועץ לבנייה פרטית. "רבים הופכים את הממ"ד למחסן, ואז בשעת אזעקה, הם מגלים שהוא לא שמיש ומסכנים את עצמם".

איך אפשר לחיות ביומיום עם דלת הפלדה?

נכון שדלת הממ"ד גדולה וכבדה. היא תופסת מקום בבית, נראית מגושמת ובטח שלא מוסיפה לעיצוב הבית, בייחוד אם היא בנקודה בולטת המשקיפה לחלל המרכזי של הבית.
בנוסף, קשה לילדים ולמבוגרים לפתוח ולסגור אותה מדי יום, ויש סכנת טריקה שלה על האצבעות. הכל נכון, ועדיין, יש מספיק פתרונות כיום שיפתרו את כל אלה בקלות, אך ישאירו אתכם מוגנים בשעת צרה.
דלת כפולה: "אחד הפתרונות הנפוצים ביותר הוא שימוש בדלת כפולה ביומיום", מסביר הראל. "כלומר, מלבד דלת הפלדה, שנפתחת לכיוון חוץ, מתקינים גם דלת פנים מעץ, אשר נפתחת פנימה אל תוך חלל הממ"ד.
"כך, דלת הפלדה נשארת פתוחה לרווחה, והפרטיות עדיין מושגת באמצעות דלת העץ הפנימית".
הסתרת דלת הפלדה מאחורי כיס מגבס: "לעניין העיצוב, הרי שניתן בקלות להסוות אותה, תוך שימוש בכיס גבס", מציע הראל. "לא רבים יודעים, אבל ישנה אפשרות להשתמש בדלת הזזה מפלדה, אשר נחשבת לדלת תקנית".
לדבריו, "היא עומדת בדרישות פיקוד העורף, ובמקום שתסתובב על ציר, היא נגררת על מסילה. היא קלה לתפעול, וניתן לבנות לה כיס מגבס, שיסתיר אותה. בשעת חירום, היא ניתנת לשליפה מיידית, ומגנה עליכם".
6 צפייה בגלריה
( צילום: שירן כרמל, באדיבות ימית סוריגון לברברה ברזין)

חלון אטום לגזים בממ"ד

מסגרת חלון הממ"ד עשויה מפלדה, כדי שתהיה עמידה בפני הדף. מלבדו, מרכיבים גם חלון אלומיניום גדול, שאטום לגזים.
"הבעיה העיקרית עם חלון האלומיניום, היא ששטח כנף החלון היא 1 מ"ר", אומר הראל. "זוהי כנף גדולה יחסית, מה שהופך אותה למאוד מסורבלת וכזו שמונעת ניצול של השטח שבאחד מצדי החלון. זאת, משום שכשכנף החלון פתוחה ונעה על ציר פתיחה וסגירה, היא למעשה מבזבזת שטח רב שצריך להיות פנוי לשם כך, וחוסמת את הגישה לכל מה שמאחורי הכנף, כשהיא פתוחה".
לשם כך, חשוב מאוד לדרוש שדלת החלון בתוך הממ"ד תהיה מסוג דרייקיפ. "כלומר, שיהיו לה שתי אפשרויות פתיחה", מסביר הראל. "האחת, פתיחה רגילה על ציר בצד החלון, שתאפשר לכם לאוורר מדי פעם את חדר הממ"ד, על-ידי פתיחת החלון לרווחה".
לדבריו, "לשם כך, יש לשים לב ששום ארון או חפץ אחר לא ימנע פתיחה מלאה של אותה כנף, ולתכנן את כיוון פתיחת החלון ואת סידור הריהוט, כך שיאפשר ניצול מקסימלי של אותו החלל".
אפשרות הפתיחה השנייה, של חלון הדרייקיפ, היא פתיחה של חלון קיפ. כלומר, שהציר יהיה בתחתית החלון, והוא יפתח כלפי מעלה, וישאיר פתח אוורור מעל ומצדדיו.
הראל: "זו אמנם לא פתיחה מלאה, אך בצורה זו היא תתפוס הרבה פחות שטח בחלל. בנוסף, תמנעו מצב של סכנה של פגיעת אחת מפינות כנף החלון בראשי הילדים. כמו כן, חלון דרייקיפ, ימנע מצב שבמהלך רוחות, הרוח תעיף את כנף החלון".
6 צפייה בגלריה
( צילום: אלעד גונן, באדיבות המעצבת אריאלה עזריה ברקוביץ)

חלון הדף מפלדה: על ציר או נגרר?

בעבר, נהוג היה שחלון ההדף מפלדה נפתח על ציר, כלפי חוץ.
הראל: שיטה זו נחשבת לנדירה כיום, וכיום מתקינים בעיקר חלון נגרר לתוך 'כיס' בתוך הקיר, הנמצא בדופן הממ"ד. החיסרון היחיד של שיטה זו הוא שמפסידים כ-5 ס"מ משטח הקיר (שצריך להיות 30 ס"מ, במקום 25 ס"מ)".
לדבריו, "כדאי לדעת, שב-4 השנים האחרונות, כבר יש אישור להשתמש בחלונות מדור חדש: כאלה שממלאים שני תפקידים: גם עמידים בפני הדף וגם אטומים לגז".
המשמעות היא שבמקום שני אלמנטים נפרדים, יש אלמנט אחד. הראל: "חלון ההדף עצמו נסתר, ורק בשעת חירום משתמשים בו. ניתן להתקין לשימוש יומיומי, חלון זכוכית רגיל (שתי כנפיים), ולעשות שימוש בחלון ההדף רק בשעות חירום. ממש כמו עם דלת העץ ודלת הפלדה.
"יתרון נוסף לשיטה זו, הוא שאין חשש שכנף החלון תתפוס מקום בחדר ותסכן את הילדים בגלל פינת
החלון החדה, וניתן להשתמש בחלון הזזה רגיל ביומיום".
6 צפייה בגלריה
( צילום: אלעד גונן, באדיבות המעצבת אריאלה עזריה ברקוביץ)

"אל תתחכמו ותחפו את קירות הממ"ד בגבס"

"ישנם ישראלים שמתחכמים, ומבקשים לחפות את הקירות הפנימיים של חדר הממ"ד בגבס, כדי שיוכלו לתלות עליו בקלות אביזרים ביתיים, שכן הקיר המקורי של חדר הממ"ד הוא מבטון", אומר ראוכר. "גם דבר זה מנוגד לתקנות. לממ"ד יש טיח מיוחד, ולא סתם נקבע מפרט מאוד ברור שלו בתקנות".
עוד כתבות בנושא:

תריס בממ"ד? אפשרי

לאחרונה, רבים מתעקשים על פרטיות בחדר הממ"ד. הראל: "במקום להסתפק בווילון, ניתן להתקין תריס הזזה מאלומיניום או מ-PVC. פשוט מאוד גוררים אותו לתוך הכיס של חלון ההדף".
6 צפייה בגלריה
( צילום: שירה רוטקופף, באדיבות ליאת גוברין לברברה ברזין)
לדברי הראל, "גם אם המשמעות שקיר הבטון החיצוני יגדל בעוד כמה ס"מ, זה יעניק לכם פרטיות בזמן השהות בממ"ד, וימנע מקרני השמש להכות בחלון הזכוכית של החלון, לחמם את החדר ולסנוור".
בהזדמנות זו, בקשו להוסיף גם רשת נגד יתושים בחלון הממ"ד, אם אתם גרים באזור כפרי. הראל: "זכרו שבחדר זה קשה מאוד לערוך שינויים בדיעבד, וכדי שלא תסבלו מיתושים בכל הבית, רק בגלל ששכחתם להכניס התייחסות לכך בתוכנית, תגדילו ראש וציינו זאת בשלב מוקדם של התכנון".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"