השארתם של בני 67 ומעלה מחוץ לתוכנית להמשך חלקי של תשלומי דמי האבטלה, מעוררת ביקורת רבה. חברי כנסת מוועדת הכספים כבר הבהירו שידרשו לתקן את המתווה לטובת בני ה-67 ומעלה שהמשיכו לעבוד. ח"כ אופיר כץ הגיש היום (ד') בשם מספר חברי אופוזיציה שאילתה דחופה לשר האוצר, אביגדור ליברמן, ובקשה לדיון דחוף בוועדת הכספים על מה שכינה "הפקרת בני ה-67 ומעלה".
גם מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, התייחס לנושא בריאיון לאולפן ynet הבוקר ואמר כי "זה יעלה לדיון בוועדה ויש לי סיבה טובה להאמין שתתקבל החלטה שתיתן מענה גם לגילאי 67 פלוס".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יהודה (שם בדוי), בן 70 מירושלים, אמר ל-ynet כי "משרד האוצר גוזר עלי חיים בעוני. עבדתי במקום שצמצם את מספר העובדים זמנית. בינתיים, מהשבוע הבא אשאר עם קצבת ביטוח לאומי בלבד, כאשר אני מסוגל ורוצה להמשיך לעבוד. למה שוב שכחו אותנו?".
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)
חבר הכנסת כץ אמר כי "לא יתכן ששר האוצר הנכנס ליברמן יפקיר את האוכלוסייה החלשה בישראל. הם היו הראשונים להיפלט ממעגל העבודה בשל משבר הקורונה והם אלו שיחזרו אחרונים. אני נלחמתי בפקידי האוצר בוועדת הכספים על מנת שיאריכו לבני 67 ומעלה את המענק עד יוני 2021, ונדרשת כאן הארכה נוספת".
מזכ"ל מפלגת העבודה, עו"ד ערן חרמוני, פנה גם הוא במכתב לשרי מפלגת העבודה על מנת שיתנגדו לתוכנית. "אין צורך להיות גאון כלכלי וגם לא סוציאל-דמוקרט דגול כדי להבין שמדובר במתווה דרקוני ובלתי מאוזן, אשר יביא לריסוק מאות אלפי משפחות ויעמיד אותן בפני שוקת שבורה. תוכנית ליברמן הנה פיגוע כלכלי וחברתי בהתהוות.
חרמוני הוסיף וטען כי התוכנית תפגע במיוחד במשפחות צעירות ובגילי הביניים, גמלאים אשר עבדו לפני הקורונה, חד-הוריות, תושבי הפריפריה ומוחלשים. "ישנם צעדים רבים שניתן לעשות כדי לסייע בהתאוששות המשק, מבלי לפרום את רשת הביטחון החברתית שבלעדיה רבים יקרסו. כך לדוגמה, החלת 'המודל הגרמני' על כל ענפי המשק תעודד תעסוקה, אך לא תפגע במי שידם אינה משגת", טען.
אופיר כץ באולפן ynetחבר הכנסת אופיר כץ באולפן ynetצילום: משה מזרחי
בתוך כך, פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רש"ת, פנה לשרי האוצר, התחבורה והתיירות, עם ביקורת נוספת על המתווה ואמר כי "לא יעלה על הדעת שמצד אחד נאמר לעובדים כי טרם בשלה העת להשיבם לעבודה בשל החרפת ההדבקה, ומצד שני נודיע להם שהאוצר עומד להפסיק להם את תשלום החל"ת. עם איזו משתי הבשורות הרעות נתחיל?
"מבחינת רש"ת המשמעות היא נסיגה לאחור", טען עידן והוסיף כי "קרוב ל-2000 עובדי רשות שוהים היום בחל"ת. מדובר באנשי מקצוע מן המעלה הראשונה אשר בהכשרתם ובהתמחות המקצועית שלהם השקענו הון תועפות וזמן לא מבוטל. חובתנו היא לשמר את עובדי הנמל המקצועיים והמיומנים אחרת נאבד ידע רב ומומחיות גדולה שרכש כל אחד מהם".
עידן דורש מהשרים לא להחיל את החוק על רשות שדות התעופה או לחילופין, להחזיר את כלל העובדים לשדה ולשלם את משכורתם.
המטה לקידום תעסוקתי, המאגד 34 ארגונים חברתיים העוסקים בתעסוקה, מסר עם הודעת משרד האוצר על המתווה כי "תזכיר החוק של שר האוצר ליברמן יפגע באופן קשה במאות אלפי מובטלים שרוצים לעבוד אך לא מצליחים למצוא עבודה. הממשלה לא מציעה להם הכשרות מקצועיות או תמיכה תעסוקתית אחרת, אלא נוטשת אותם ללא דמי אבטלה וללא סיוע".
לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 - מנוע לשינוי חברתי, המובילה את המטה, "הגישה הזו מזעזעת במיוחד, כיוון שלפי מחקר של הכלכלנית הראשית באוצר רוב המשרות הפנויות במשק הן משרות מקצועיות הדורשות כישורים שחסרים לרוב המכריע של המובטלים. במיוחד מטריד מצבם של מובטלים עם מוגבלות ונשים חד-הוריות מתחת לגיל 45 שיוותרו ללא דמי אבטלה, למרות שברור שלהם הכי קשה להשתלב חזרה בעבודה. בנוסף, ההפסקה של מענק ההסתגלות למפוטרים בני 67 ומעלה תותיר כ-20 אלף מפוטרים מבוגרים ללא פתרון, ולא ברור איך הם יתקיימו. ניתן היה להגיע למתווה שיפסיק את עיוות החל״ת ועדיין יבטיח סיוע למובטלים שבאמת זקוקים לכך".