משרד הפנים הודיע הערב (ראשון) כי אושר סופית ההסכם עם חברת שופרסל שתנהל את חלוקת תלושי מזון למשפחות נזקקות וכבר בסוף החודש התוכנית תצא לדרך - זאת למרות טענות מצד עמותת פיתחון לב לגבי המכרז ועתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי התנועה לאיכות השלטון. הקריטריונים לזכאים לסיוע זה הועברו לרשויות המקומיות, אך במשרד הפנים דאגו לציין כי יפעילו מנגון של בקרה וביקורת על הליך הגשת הבקשות לזכאות.
משרדי הפנים והאוצר אישרו את התוכנית בתקציב של 700 מיליון שקל, במסגרתה חברת שופרסל תעמיד 1,527 נקודות מכירה ברחבי הארץ שבהן מקבלי כרטיסי המזון יוכלו לממשם ולרכוש מזון ומוצרים חיוניים. נקודות המכירה כוללות גם עסקים קטנים, מכולות ונקודות מכירה שאינן חלק מהרשת. לפי התוכנית, הכרטיס יגיע ישירות לבית הזכאי, ללא צורך בהגעה פיזית לרשות המקומית, וזאת, כדי למנוע התקהלויות מיותרות. הסכום המירבי למשק בית בכל פעימה הוא 2,400 שקל לזכאי/ת ולבן/ת זוגו. בכספים יוטענו בכרטיס 300 שקל לאדם, לכל אדם נוסף המתגורר עם הזכאי/ת, יוטענו בכרטיס 225 שקל.
2 צפייה בגלריה
חלוקת מזון של עמותת פתחון לב
חלוקת מזון של עמותת פתחון לב
חלוקת מזון של עמותת פתחון לב
(צילום: עידו ארז)
במשרד הפנים מסרו כי האישור השני של חברת שופרסל כזוכת המכרז, התקבל ביום חמישי האחרון לאחר בחינה קפדנית שבוצעה בלשכה המשפטית במשרד הפנים, שנדרשה לאחר שעמותת פתחון לב המסייעת לנזקקים ערערה על זכיית שופרסל, ובתום הבחינה, ניתן אור ירוק לחתום על ההסכם.
בעמותת פתחון לב מסרו: "בהתנהלות משרד הפנים בניהול המכרז נפלו, כך לטעמנו, כשלים רבים במהלך הדרך. די אם נציין כי לרשת שופרסל אפשרו זכות תגובה 4 פעמים ולא פסלו אותם. לנו, בפתחון לב, רק לאחר שנתקבלו תוצאות המכרז והגשנו ערעור, הורידו 12 נקודות בדיעבד, מבלי שניתנה לנו זכות תגובה כלל. לא ניתן שלא לתהות כיצד משרד ממשלתי אינו שם חשיבות לעובדה כי הסכום הענק במסגרת המכרז יגיע אך ורק לרשת אחת ויעלה את יוקר המחיה בישראל". עוד מסרו כי יגישו עתירה לבית המשפט בימים הקרובים במטרה לשנות את ההחלטה.
בחודש יולי שר הפנים אריה דרעי פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ בדרישה להוסיף לתקציב הסיוע לעסקים ועצמאים שניזוקו בעקבות משבר הקורונה, תקציב של 3 מיליארד שקל לסיוע למשפחות המקבלות הנחות בארנונה בהיקף של מעל ל-70%. בבקשה של השר דרעי ציין כיצד ינתן הכסף למשפחות: ככל שיש בבית יותר נפשות, כך הפיצוי שתקבל המשפחה יהיה גבוה יותר. על פי ההצעה, משפחות שלהן מעל 7 נפשות יקבלו 2,500 שקל לחודש בעשרה החודשים הקרובים, משפחות עם 4-6 נפשות יקבלו 2,000 שקל ומשפחות עד 3 נפשות יקבלו 1,500.
2 צפייה בגלריה
 אריה דרעי
 אריה דרעי
שר הפנים, אריה דרעי
(צילום: יריב כץ)
בהצעה שהגיע לראש הממשלה ושר האוצר ציין השר דרעי "יש אוכלוסיות חלשות ביותר בחברה הישראלית מהמגזרים השונים הכללי החרדי והערבי שמתקשים בשגרה ועל אחת כמה וכמה בעידן המשבר. אוכלוסיות אלו נהנות מתמיכות ומלגות שמקורן בפילנתרופיה שכידוע צמצמה משמעותית את היקפי התמיכה". הוא הוסיף כי "קריטריון זה יביא למענה שוויוני ללא משוא פנים והעדפות כלשהן וכך תגיע העזרה לנזקקים ביותר לצרכים הבסיסיים ביותר". אחרי שהשר סירב בישיבת ממשלה להצביע בעד התוכנית הכלכלית עד שתיענה תביעתו - התוכנית אושרה ותוקצבה.
כבר אז, שר הרווחה איציק שמולי הביע התנגדות לתוכנית ואמר כי "משרד הפנים לא יודע לחלק תלושי מזון. משרד לא יכול לקבל 700 מיליון תלושים ולחלק איך שהוא רוצה. אחרת זו רפובליקת בננות. אין סיבה לעקוף את מחלקות הרווחה והמועצה הלאומית לביטחון תזונתי". ממשרד הרווחה נמסר כי עמדת השר לא השתנתה גם היום.
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד אישור התוכנית בטענה ש"נושא הביטחון התזונתי אינו אמור להימצא תחת משרד הפנים כלל אלא תחת משרד הרווחה, שכבר הפעיל מיזם לביטחון תזונתי שפועל בצורה מקצועית, הדורש רק כ-20 מיליון שקל לשנה, ואף הוכיח את יעילותו בשיפור רווחת הנזקקים באופן משמעותי".
ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד אריאל ברזילי טען: "במקום לסייע לנפגעי הקורונה הכלכלית ולעניים החדשים, השר דרעי בוחר לנכס את הסיוע הכלכלי בסך 700 מיליון שקל עבור ציבור מצביעיו, וכל זאת באמצעות תפירת אמות מידה במכרז. את הסיוע הכלכלי יש לחלק לנפגעים האמיתיים ובאופן שוויוני; ולא להשתמש בו עבור מטרות פסולות של תעמולת בחירות שנעשית על חשבון הציבור כולו".
ב-24.12 הועבר לרשויות המקומיות מכתב ממנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן ובו נכתב "אתם ראשי הרשויות המקומיות ובעלי התפקידים - גורמי המפתח בהצלחת המשימה הלאומית ורק בעזרת הירתמותכם למשימה נוכל לעזור לציבור שכה זקוק לכך".
הרשויות יסייעו במיפוי הזכאים, בין היתר מקבלי הנחה של 70% בתשלומי הארנונה לפי מבחן ההכנסה וכן אזרחים ותיקים מקבלי גמלת הבטחת הכנסה. כמו כן, הרשויות יסייעו בקבלת בקשות לזכאות מתושבים, בכפוף לעמידה במבחן ההכנסה שנקבע- אך כל בקשות אלה יעברו בקרה גם של משרד הפנים שהן אכן עונות לקריטריונים.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "לאחר שהמשרד השהה את ההתקשרות עם הספק שנבחר במכרז עקב טענות שונות שהעלו מספר עמותות, הללו נבחנו בקפידה ובאופן מעמיק ע"י הלשכה המשפטית במשרד הפנים, וביום חמישי האחרון ניתן אור ירוק לצאת לדרך. בשעת משבר זו, יש לפעול במהירות, תוך הפחתת בירוקרטיה מיותרת, במטרה לסייע לאוכלוסיות מוחלשות ומגוונות, שעבורן הקורונה היא סיוט כלכלי מתמשך ומסע הישרדות יום-יומי ולהגיש עזרה לתושבים ומשפחות שחלקם אף הגיעו לחרפת רעב".