ישראלים שהזמינו מאתר אופנת הילדים קרטרס האמריקני, תוך שימוש בקוד מאתר קופונים, גילו שהחבילות שלהם נעצרו במכס. מכיוון שהמשלוח ארצה נעשה דרך חברות שילוח שמחזיקות כתובת בארה"ב, הם לא רק נדרשים לשלם מע"מ אף שקנו בפחות מ־75 דולר, אלא גם ייאלצו לשלם עשרות דולרים על שחרור ממכס ואחסון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"במכס ביקשו שאוכיח שקיבלתי הנחה, אבל אם ההנחה לא מופיעה באתר קרטרס באופן גלוי הם לא מאמינים שקיבלתי הנחה כזו", מספר צרכן שקנה באתר בגדים לבנו התינוק. "ההנחה ניתנה באמצעות קוד מאתר הקופונים retailmenot. החשבונית אחרי הנחה היא 74.8 דולר. החבילה נעצרה ובמכס לא מקבלים את העובדה שקיבלתי קוד קופון ושילמתי באמצעותו, למרות שיש בידי את כל ההוכחות ולמרות שמאות ישראלים הזמינו עם קוד הקופון הזה. כעת עלי לשלם מע"מ, דמי אחסון ו-40 דולר שחרור ממכס לחברת יושופס. חברת השילוח החליטה לוותר לי על דמי השחרור ממכס, אבל במכס לא מוכנים לוותר. שילמתי כבר, אבל אערער".
2 צפייה בגלריה
החבילות נעצרו במכס. אילוסטרציה
החבילות נעצרו במכס. אילוסטרציה
החבילות נעצרו במכס. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לטענת חברות השילוח, הסיבה לעיכוב החבילות היא שהמכס לא מכיר היטב את עולם הקופונים האישיים (קופון שהצרכן מקבל כהטבה מהאתר ממנו הוא קונה או קופון שהאתר יצר עבור אתר קופונים או קבוצת פייסבוק). קופון כזה מאפשר להזמין פריטים בסכום הגבוה מ-75 דולר ובעת הזנת הקופון – לקבל הנחה וכך לקנות בפועל בפחות מ-75 דולר, שהוא הסכום שמעליו על צרכנים לשלם מע"מ על קנייה מחו"ל.
2 צפייה בגלריה
אופנת הילדים קרטרס
אופנת הילדים קרטרס
מאות הזמנות עם הקופון חויבו במע"מ. קרטרס
(צילום: שאטר סטוק)
מדובר בתופעה נפוצה מאוד, שבדרך כלל אין איתה בעיות במכס, כנראה בשל אי תפיסת חבילות. אלא שבמכס החמירו לאחרונה את בדיקות החבילות וכששמו לב שחבילות מקרטרס נקנו עם הנחה כזאת לכאורה, זה הפך למבצע אכיפה של ממש. במקרה הנוכחי, כלל לא מדובר בקופון אישי, אלא בקופון שניתן לכל מי שקונה בקרטרס. במכס לכאורה התייחסו אליו ככזה, משום שהוא לא הופיע בגלוי באתר קרטרס, למרות שמדובר בקופון מטעם קרטרס.
בנוסף, במכס כן גובים מע"מ על קופון בעל ערך כספי. למשל, כאשר האתר מציע הטבה כספית כדוגמת: 'קנה ביותר מ-50 דולר וחסוך 20 דולר' - מדובר בהטבה שנחשבת כאמצעי תשלום (כמו גיפט קארד) ובמכס מתייחסים לסכום הקנייה לפני ההטבה עבור גביית מע"מ. במקרה הנוכחי, מדובר בהנחה גורפת של 20%. כך שאין פה הטבה כספית, אלא פשוט – הנחה.

"תקדים מסוכן"

"יש פה תקדים מסוכן", אמרו באחת מחברות השילוח ל-ynet ו"ידיעות אחרונות". "במכס עוצרים מדי פעם חבילות עם 'קוד הנחה אישי'. הם עלו על זה והתלבשו על כל ההזמנות ועצרו אותן אחת אחרי השנייה. נראה שהם פצחו במבצע ועיכבו מאות חבילות והחוק לא מתעדכן בהתאם למצב בשטח. בקניות אונליין משתמשים בקופונים כבר שנים. ובמכס עדיין רוצים לראות הודעת מבצע באתר שמוכיחה שיש קופון כזה, כשלא תמיד יש הודעה כזאת באתר. זו גישה מיושנת".
מיושופס נמסר בתגובה: "לקוחות שייבאו דרכינו בגדים שרכשו בקרטרס נתקלו במכשול במכס שלא כיבד את מחיר הרכישה לאחר הנחה שנתקבלה מקופון שפורסם באתר קופונים. זאת בטענה שההנחה לא קבילה לצרכי המס. לקוחות אלו נדרשו לשלם עבור השחרור הפרטני של חבילתם ועל האחסון בנתב"ג. פנינו להנהלת המכס במטרה להסדיר את הנושא וכרגע המכס מכבד את הההנחה הנ״ל (אך רק לחבילות חדשות, מ.ק). כמו כן, ספגנו חלק מעלויות השחרור של החבילות במטרה להקל את הצרכנים. כרגע הנושא נפתר אך יש למסד את תהליכי השחרור במכס בנוגע להנחות כי לשם הולך עולם הרכישות באונליין".
מדילטס נמסר בתגובה: "הבעיה עדיין נמשכת. המכס עוצר באופן שיטתי משלוחי בגדים בשווי מתחת ל-75 דולר, כשיש עליהם הנחה כלשהי או מבצע מסוים. לא רק מקרטרס, אלא גם מגאפ, בננה ריפבליק, דה צ'ילדרנס פלייס. נוצר מצב שאצלנו רוב החבילות שמעוכבות הן של בגדים בגלל נטייה חדשה של המכס לבדוק כעת משלוחי בגדים.
"אנחנו גובים רק 43 דולר על שחרור חבילה ממכס במקום 70 דולר ומעלה אבל זה עדיין קנס גדול ולא הוגן. בנוסף, צרכנים משלמים על אחסון של ממן (חברה שמפעילה את מסוף מיון החבילות בנתב"ג, מ.ק) 3-2 שקלים ליום. אנחנו לוקחים את האחסון על עצמנו".
מרשות המיסים נמסר בתגובה: "המכס מגביר אכיפה בכל המערכים כחלק מפעילותו השוטפת. בכל הקשור למחיר עסקה ליבוא טובין, המחיר נקבע לפי המחיר ששולם וסוכם בין הלקוח לספק. ככל שעולות טענות לגבי הנחות (בין אם זה באמצעות קופון או אחר), המקרה נבדק לגופו".