רשת רמי לוי שיווק השקמה הגישה לבית המשפט המחוזי תביעה בסך שישה מיליון שקל נגד תאגיד המיחזור אל"ה בטענה ל"התנהלות בריונית וכושלת של הנתבעת, תוך ניצול כוחה המונופוליסטי באיסוף מכלי המשקה מבתי העסק". הרשת טוענת שלא זוכתה בגין מלוא הבקבוקים שהועברו וכן שהאיסוף לא מתבצע בתדירות סבירה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכתב התביעה, שהוגש על ידי עוה"ד אייל בר אליעזר ורענן בר זוהר מפירמת עוה"ד בלטר, גוט, אלוני ושות', נטען שחוק הפיקדון מחייב את הרשת לאסוף בקבוקים מהצרכנים ללא תמורה, "וכדי לאזן הוראות אלו, יצרני ויבואני הבקבוקים מחויבים לאסוף אותם מבתי העסק בתדירות סבירה, ולהשיב לבתי העסק את הסכומים ששילמו לצרכנים".
1 צפייה בגלריה
רמי לוי בת ים
רמי לוי בת ים
סניף רמי לוי בבת ים
(צילום: שמוליק דודפור)
בפועל, טוענת הרשת, יבואני ויצרני הבקבוקים פוגעים בה בכך שהם מפירים את הוראות החוק באמצעות תאגיד אל"ה שהוקם על ידם ומקבל מהם את כספי הפיקדון במלואם. לפי התביעה, בשנים 2019-2014 הרשת שילמה לצרכנים 24.5 מיליון שקל בגין בקבוקים שהחזירו, אך קיבלה בחזרה מהתאגיד עבור אותם בקבוקים רק 20.8 מיליון שקל. לפי הנטען, הסיבה היא שיטות חישוב סטטיסטיות שגויות של התאגיד, שמסרב לחשוף את פרטי החישוב. נתונים אלו, נטען, מלמדים שהרשת משלמת לצרכנים יותר כספים מאלו שהיא מקבלת מאל"ה בפועל.
טענה נוספת שעולה היא שהתאגיד הציב רק מכונת איסוף אוטומטית אחת בסניפי הרשת, כך שנדרשת השקעה כספית גבוהה והעסקת כוח אדם נוסף שיטפל בקבלת הבקבוקים ובמיונם. עוד נטען שלא מסופקות לרשת שקיות לאיסוף הבקבוקים כמו גם מכלי מיחזור וציוד נדרש בהתאם לצורך.

לא אוספים בזמן?

הרשת טוענת בתביעתה שתאגיד אל"ה הוא זה שמחליט מתי להגיע לסניפים וכמה שקי בקבוקים לאסוף, אך התאגיד לא מגיע בתדירות סבירה כפי שהחוק דורש ממנו. בשל כך, נטען שכמויות אדירות של מכלי משקה מזוהמים מצטברים בחנויות. "מעשים אלו מנוגדים לחוק המיחזור ומסכלים את מטרתו", נמסר.
מתאגיד אל"ה נמסר: "לא הגיעה תביעה. כשתתקבל נלמד אותה ונגיב עניינית. המחוקק הוא שחייב את רשתות השיווק לפעול כנקודות לקליטת בקבוקים והחזרת פיקדון. ההחלטה אם להשתמש במכונות אוטומטיות היא בידי הרשת. התאגיד ימשיך לפעול לטובת הצרכן ולקידום מיחזור בדרך הגונה ושקופה".