משבר הקורונה העולמי הוביל למשברים נוספים ולא רק בפן הבריאותי. הנגיף העלה את הצורך בקרב המדינות ברחבי העולם בבדיקות קפדניות ומקיפות הרבה יותר מבדרך כלל, על הייבוא אשר מגיע לשטחיה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במוצרי מזון כמו פירות וירקות. כתוצאה מכך, ממשלת סין עיכבה באחרונה במפתיע וללא הסבר במכס שבנמל שנחאי משלוחי פירות הדר מישראל. העיכוב העלה חשש למשבר בין המדינות, וכן להפסדים כספיים של החקלאים הישראלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
המכולה שנתקעה בשנגחאי
המכולה שנתקעה בשנגחאי
המכולה שנתקעה בשנגחאי
(מהדרין)
תחילתו של הסיפור באונייה שיצאה מישראל לסין ועליה כ-200 אלף ק"ג פרי הדר בערך של כ-400 אלף דולר. האונייה נעצרה בשער הנמל בשנחאי וסורבה להיכנס. כיוון שמדובר בתוצרת חקלאית טרייה, הזמן עבד לרעתה, כל יום שחולף גורם לאובדן תוצרת ופחת. בסך הכל 90 מכולות עם פירות הדר היו בדרכן לסין. פה נכנסו לתמונה גורמים בכירים: מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד"ר נחום איצקוביץ', פנה לשגריר ישראל בסין, צבי חפץ, ולנספחת הכלכלית בבייג'ינג שבסין, אסתי איילון-קובו, בבקשה להתערב למען שחרורה של התוצרת הישראלית. מפנייה לרשויות הסיניות התברר כי בעקבות הקורונה שלטונות הגנת הצומח הסינים הקשיחו את נהלי העבודה והקפידו ביתר שאת על הדרישות שלהם באשר להכנסת תוצרת חקלאית ומזון מכמה מדינות ובהן ישראל.
בישראל חיפשו פתרון יצירתי שיוכיח לסינים כי ישראל פועלת לפי תנאי ה"תו הסגול" באופן ששומר על היגיינה לאורך כל שרשרת הגידול והאריזה. ברוח תקופת הקורונה הכינו עובדי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, סרטוני וידאו שצילמו את כל תהליך הגידול, אישור החלקות לייצוא, האריזה בישראל, בדגש על סניטציה, שמירה על ריחוק חברתי, כפפות ומסכות.
2 צפייה בגלריה
פירות הדר
פירות הדר
פירות ההדר שעוכבו
(בית אריזה בוסתן שאן)
אך הסינים לא הסתפקו בזה וביצעו מבדק וירטואלי מרחוק ב"זום" לשלושה בתי אריזה בזמן אמת. המבדק נעשה עם צוות עובדי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ונציגי בתי האריזה בתיווך נציגי שגרירות ישראל בסין. ישראל הוכיחה לרשויות בסין כי היא עומדת בכל התקנות והוראות העבודה המחייבים למניעת הפצה של קורונה. כך למשל, מפקחי משרד החקלאות הישראלים נשאלו כיצד אנשי בית האריזה שומרים על מיגון, על אופן השימוש במסכות וכפפות, אמצעי ניקוי וחיטוי, ריחוק חברתי, בדיקות יזומות לאבחון הנגיף ועוד.
ההקפדה לא באה כהחרפה של המדיניות או הקשרים אלא בשל מגבלות הקורונה שמביאות לשינוי נהלים בכל העולם וגם בישראל. עוד הדגישו הרשויות בסין כי לא מדובר במקרה נקודתי כלפי ישראל, אלא במדיניות של הרפובליקה כלפי הרבה משותפות הסחר החזקות שלה, כמו גרמניה והולנד. בנוסף, סין גילתה גמישות גדולה לעשות שימוש בצילומים בדבר עמידה בתו הסגול. במשרד החקלאות מדגישים שבתקופה זו לאור והתנאים המשתנים בסחר בין המדינות בעקבות הקורונה, מומלץ לוודא מול מדינת היעד האם נעשה שינוי בדרישות.
שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר: "אני נפגש עם חקלאים רבים ברחבי הארץ ושומע על כך שערוצי שיווק רבים של התוצרת הטרייה הישראלית נפגעו כתוצאה מהמשבר הכלכלי המלווה את מגפת הקורונה. לאור זאת, אני מברך על כך שהצלחנו לאפשר את מכירת פירות ההדר מתוצרת כחול לבן בסין. אנחנו פועלים כל העת לפתיחתם של ערוצי שיווק נוספים עבור חקלאי ישראל, ולחיזוק החקלאות הישראלית".
ייצוא פירות הדר מישראל לסין החל בשנת 2007, לאחר תהליך הערכת סיכונים ממושך שבוצע על ידי שלטונות הגנת הצומח של סין (AQSIQ) ובסיומו נחתם הסכם בילטראלי בין השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות הישראליים לבין מקביליהם בסין. מאז תחילת ההסכמים, יוצאו לסין כ-6,000 טון פירות הדר בשנה.