רק אם גדלתם בשנות ה-70' המאוחרות, אתם זוכרים שהייתה סצנה של פינת עציצים בסלון: על מתלי מקרמה, בגבהים שונים, בתוך צלחות מהמטבח או עציצים מעוצבים.
ובכן, גם אם אתם לא זוכרים, הייתה כזו פינה והיא חוזרת בענק, ויוצאת מגבולות הסלון, גם אל המרפסת. עם טוויסט של דגש על הקירות עצמם, מיקום עציצים על מדפים ובצורה אף יותר מפוזרת, מאשר בעבר.
איך זה קרה בבום? הסגר, המחנק משעות ארוכות בבית והתחושה המנוכרת שמביאה איתה שהות בין קירות סגורים, החזירה את הטבע הביתה. וכך, טרנד המינימליזם הקר שהסתפק בענף מיובש של כותנה, מתחיל לחבק בחזרה את הירוק.
תכף יופעלו המזגנים על החימום, מה שיאיים במעט על העציצים שטיפחתם עד כה, ויחייב אתכם בהשקיה תכופה יותר, כדי שלא יתייבשו.
14 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, באדיבות המעצבת ליבנת כהן מרין)

ממינימליזם למקסימליזם ירוק בבית

"לאחר תקופה של אדריכלות מינימליסטית, נקיה וקרה, ודווקא על רקע התקופה הנוכחית, רבים מבקשים ליצור מעין 'גן-עדן ירוק' בתוך חללי הבית", אומר בועז שניר, אדריכל, מעצב פנים, ושותף בחברת איניבו לבנייה ירוקה.
"גם אם אנחנו אנשי עיר במהותנו, מסתבר שלרובנו יש חלום של מגורים בבית עם גינה. אנחנו רוצים וצריכים גם את החיבור לטבע ולשלווה. מכאן, מתחזקת המגמה של יצירת פינות נוי ירוקות, שמעניקות תחושת רוגע ונינוחות".
14 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות גולדשטיין גלרי טפטים)
"אפשר לקרוא לזה גם 'הלבשה ירוקה'", מציע שניר. "החל מעיטור הקירות בתמונות בוטניות, דרך פסלי קקטוסים ועד הדבר האמיתי: צמחיה טבעית".
"יש אנשים שמעדיפים מראה מוקפד וסינתטי של המרפסת או הגינה, ויש כאלה שאוהבים את המראה היותר פראי ומחוספס, כמו שהטבע התכוון", אומר שי דוד, בעל חברת כרכום לתכנון ועיצוב גינות. "זה תקף גם עבור מי שגר בבית צמוד-קרקע עם גינה מטופחת, וגם למי שגר בדירה עירונית ממוצעת".
14 צפייה בגלריה
(צילום: צביה יוסף, מרפסת בשכונת שחמון באילת)

14 צפייה בגלריה
(צילום: צביה יוסף, מרפסת בשכונת שחמון באילת)
מה עושים כשנמצאים בבניין מגורים, כיצד הצמחייה יכולה לגרום לנו להרגיש בחוץ, אך לשמור על הפרטיות שלנו?
דוד: "אם בעבר התייחסנו אל המרפסת כאל חלל שיוצאים להתאוורר בו שעה ביום, כיום השאיפה היא להפוך אותה למעין חדר חיצוני נוסף בבית, שאפשר להעביר בו פרקי זמן ארוכים יותר. את עניין הפרטיות אפשר לפתור עם עצי פרי ונוי שיעניקו תחושה 'מבודדת' יותר. את הקירות מחופי האריחים ניתן להפוך לקירות ירוקים ועוטפים יותר, עם מראה פחות קר ומנוכר. את בעיית הרעש, ניתן להסוות מעט עם אלמנט של מים, שיהיה פתרון שהוא גם אקוסטי וגם ויזואלי".
לדברי דוד, "דווקא בקומות גבוהות ובמרפסות קטנות חשוב ליצור מקום מפלט. לא רק כזה שנראה יפה, אלא כזה שאפשר לחיות בו וליהנות ממנו: ספסל עם נדנדה, בריכת שכשוך שמייצרת אפקט מדיטיבי, פינת עבודה מזמינה.
14 צפייה בגלריה
(צילום: דליה נטקביץ)
"אם אתם רוצים ליהנות מהנוף, מבלי שהמעקה יסתיר לכם אותו, ומבלי לפגוע בבטיחות שלכם ושל יקירכם, אתם יכולים להגביה את החלק שרחוק מהמעקה. כיום ישנם פתרונות הגבהה, שמאפשרים זאת. הבדלי הגובה, יוצרים חלל מעניין יותר, ואשליה של חלל הגדול יותר מגודלו האמיתי. במה דו מפלסית או תלת מפלסית באזור הישיבה, מאפשר ליהנות מהנוף הפתוח, מבלי שהמעקה יהיה בקו העיניים".
גם מטבח חוץ הוא דרך טובה למקסם את השהות בחלל החיצוני של הבית. מדינת ישראל חמה רוב חודשי השנה, ולמעט 3-4 חודשים גשומים, אנו בהחלט יכולים ליהנות משהות באוויר הפתוח.
מעצבת הפנים, נירית פרנקל, מאמינה ש"חדר המשפחה, שהפך מאוד פופולארי ומשמש כסלון אלטרנטיבי, אינטימי במהותו, עשה בתקופה האחרונה אקזיט אל מחוץ לחלל הפנים".
לדברי פרנקל, "מטרתה של פינת המשפחה היא לשרת את בני הבית, לשמש מקום מרגוע מפנק ומזמין. בתקופת הקורונה והסגר, הייתה משמעות עמוקה לחלל חוץ שיהווה מקום מפלט מאוורר, נעים ומחבק. וכך, רבים מצאו עצמם במרפסת הביתית.
"החשיבה והתכנון בפינות אלה הן על תיווך מרענן בין פונקציונאליות לאסתטיות, מבלי לשכוח את הטבע ואת החשיבות של הירוק כגורם מרגיע שמספק אוויר לנשימה. כך שבסופו של דבר תתקבל פינה נעימה, עם מגוון אפשרויות. כזו שאפשר לעבוד בה, לשחק, לצפות במסך, לקרוא, לנוח, להרהר ולהסתלבט", היא מסכמת.
14 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן, באדיבות מיקי כתר, מירב ברצמן וכרכום )

14 צפייה בגלריה
מי צריך בית פרטי? גינה תלויה במרפסת פנטהאוז
מי צריך בית פרטי? גינה תלויה במרפסת פנטהאוז
מי צריך בית פרטי? גינה תלויה במרפסת פנטהאוז
(צילום: ליאור טייטלר, באדיבות כרכום שי דוד)

איך תהפכו את אחת מפינות הבית לפנינת מרגוע משפחתית?

אבזרו אותה: "אם ברצונכם לעצב פינה כזו בפנים הבית, שלבו פופים, כריות, תאורה נעימה, תמונות משפחתיות, ספרייה והמון עציצים, לצד פריטים שצברתם עם השנים", ממליץ מעצב הפנים, דניאל מיכאלי. "הדבר יבטיח לכם פינה אינטימית, מזמינה ורבת-השראה.
הפיחו חיים בפינה שאינה בשימוש: "תוכלו ליצור פינת זולה גם בסלון, בחלל קטן, או אפילו במעבר או במסדרון רחב שאינו מנוצל. פינה קטנה ושונה מהחללים הרשמיים בבית, עם תחושה שונה וחמימה. עשו זאת בעזרת שילוב של חומרים מן הטבע בפריטי הריהוט והאביזרים המשלימים, כמו קש, אבן, עץ. וכמובן, עציצים".
14 צפייה בגלריה
 במת הגבהה תאפשר ליהנות יותר מהנוף
 במת הגבהה תאפשר ליהנות יותר מהנוף
במת הגבהה תאפשר ליהנות יותר מהנוף
(צילום: עמית גירון, באדיבות פנינית שרת אזולאי וכרכום)
חברו את החוץ לפנים: "שימוש בפרטי ריבות באותם חומרים או גוונים, מסייעת בחיבור טבעי בין הסלון למרפסת הצמודה אליו. אל תסתפקו בריהוט פלסטיק משעמם. כיום יש מבחר רחב שמאפשר ליהנות מכל העולמות, מבלי להזדקק לרמת תחזוקה גבוהה בעזרת חומרים שמיועדים בפירוש לחוץ, ואינם מחייבים כיסוי מפני השמש או הגשם".
צרו סיבה לצאת למרפסת: "אל תקרבו את הריהוט לוויטרינה שמפרידה בין הסלון לחוץ, אלא הרחיקו עד כמה שניתן, כדי להזמין אנשים לצאת החוצה, ליהנות משפע של אויר ומתחושת טבע מועצמת".
14 צפייה בגלריה
(צילום: עמית גירון, באדיבות פנינית שרת אזולאי וכרכום)
מקמו עציצים ליד פתחי אור טבעי ובמכלים מתאימים: "פינות חמד ירוקות בבית יעניקו לכם בקלות מקום אינטימי להרהר ולקרוא בו. חשוב למקם אותו בסמיכות לפתחים המחדירים אור טבעי ולבחור צמחים שאין צורך להשקות אותם יותר מדי.
כמו כן, חשוב להתאים את המכלים לסגנון, לחומרים ולגוונים הנבחרים – החל מכדי חרס וטרקוטה, וכלה בכלי פח או ברזל בגימור מטאלי".
שחקו עם הגבהים: "אל תמקמו את כל העציצים באותו מפלס. כדי ליצור עניין, עשו שימוש במשחקי גובה: עציצים בגבהים שונים, המונחים על רהיטים בגבהים שונים או נתלים מהתקרה. ובכך, תיצרו תחושה של מעין ג'ונגל פרטי".
14 צפייה בגלריה
הטבע כמו מציץ מבחוץ
הטבע כמו מציץ מבחוץ
הטבע כמו מציץ מבחוץ
(צילום: אלעד גונן באדיבות אריאלה עזריה ברקוביץ)
חשבו גם על בטיחות: "כדאי לבחור בחוכמה את כלי הקיבול: לדאוג שיהיו יציבים ועמוקים מספיק עבור הצמחייה, שלא יישברו בקלות", אומר שניר. "גם אופציית התליה, שהפכה פופולארית, צריכה להיעשות בצורה חכמה. יש לוודא שלא מתקינים על קירות גבס, ומוטב למקם, בעזרת דיבלים מתאימים, על קיר בטון או על עמוד תומך".
מקמו את הצמחים בחוכמה: "בחירת צמחיה נכונה לחללי הבית השונים תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה כיוון פונה החדר, ומה גודל הפתחים שבו", אומר שניר. "יש לבדוק, האם החדר פונה לכיוון מערב, צפון, או דרום. יש צמחים שיותר רגישים לחום ולאור, וחשוב להתאים את הצמחייה לכמות החשיפה לאור הטבעי בחדר".

אפשר גם רק בנגיעות מרומזות, ובפיזור בפינות שונות בחלל

14 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות שרה ונירית פרנקל)

14 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות שרה ונירית פרנקל)

14 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות קרן ניב טולדנו)

14 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות קרן ניב טולדנו)
עוד כתבות בנושא:
לדבריו, "למרות שזה מאוד טרנדי כיום, כדאי להיזהר ולמקם קקטוסים ושאר צמחים בעלי טקסטורה גסה ודוקרנית, באזורים בטוחים הרחוקים מילדים ומבעלי-חיים".
כמו כן, ממליץ שניר "לקרוא היטב לפני שמכניסים צמחים הביתה, לוודא כי אינם רעילים או מסוכנים לדיירי הבית".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"