עיריית עכו אישרה לאחרונה תוכנית להפיכת מרכז העיר ההיסטורי לרובע עסקים, תרבות ותיירות חדש. מדובר באזור מרכזי בעכו המכונה "הרובע המנדטורי", אשר נבנה לפני קרוב ל-100 שנים. כיום עיקר מוקדי התיירות והתרבות בעכו מתרכזים בעיר העתיקה, ומטרת התוכנית החדשה לחזק את ההיבט התיירותי והתרבותי עם רובע נוסף שימשוך מבקרים.
בשנתיים האחרונות הוקמה מינהלת לפיתוח מרכז עכו, מתוך הבנה שפיתוח הרובע המנדטורי יהווה מנוע צמיחה מרכזי לעיר. המתווה למהלך גובש על ידי צוות עירוני בשיתוף עם תנועת אור ומשרדי הממשלה. עלות הביצוע מוערכת ב-20 מיליון שקל, כאשר לפי העירייה בחלק מהעלות יישא משרד הבינוי והשיכון. בין המהלכים שיבוצעו: חידוש התשתיות הציבוריות, לצד קידום תוכניות לעידוד יזמות בתחום ההתחדשות העירונית ותכנון ופיתוח מתחמי מלונאות ופנאי.
1 צפייה בגלריה
שדרות בן עמי עכו
שדרות בן עמי עכו
תעבור מתיחת פנים. שדרות בן עמי בעכו
(הדמיה: : עיריית עכו)
יעדי התוכנית קובעים כי בתוך חמש שנים יירשם גידול של 75% במספר החנויות הפעילות ברובע, גידול של 75% בשטחן הכולל וכן גידול של 50% בפדיון הכולל. כיום מגיעים לעכו כמיליון תיירים בשנה, כאשר התיירות היא של "חצי יום". הצפי בעירייה הוא של גידול של 300% במספר מבקרי היום ושל 100% במספר מבקרי הערב. מדובר בתוכנית אסטרטגית שמטרתה לייצר רצף אורבני בין העיר העתיקה לרובע המנדטורי. ככל שיוקמו מתחמי מלונאות ועסקים חדשים, הם ידרשו אישור נקודתי של ועדות התכנון.
הרובע המנדטורי של עכו (שנקרא כך על שם תקופת המנדט הבריטי בה נבנה) צמוד לחומות העיר העתיקה מצפון, ומוגדר כמרחב העירוני שבין חומות העיר מדרום, הים ממערב, רחוב הרצל מצפון והרמז ממזרח. במרכזו ממוקמת שדרת בן-עמי, השדרה המרכזית של העיר, שגם היא מתוכננת לעבור מתיחת פנים משמעותית.
לדברי מנכ"ל עיריית עכו, יניב אשור, "הקורונה חידדה את המודעות והצורך בעירוניות חזקה. בתקופה הקרובה ננקוט שורה של מהלכים לפיתוח הרובע המנדטורי. אנו פועלים לעידוד המלונאות, יד ביד עם החברה לפיתוח עכו ופיתוח החוף הדרומי מתוך חשיבה על מנועי צמיחה. ללא היכולת שלנו לפתח את העיר לא נוכל לשרוד". יצוין כי על אישור התוכנית הכריז אשור באירוע שולחנות עגולים שנערך לקראת ועידת עכו לעירוניות השלישית, שתיערך על ידי הפורום הישראלי לעירוניות, עיריית עכו ומרכז השלטון המקומי.
מנכ"לית ומייסדת הפורום הישראלי לעירוניות, חנה מורן, הוסיפה כי "התוכנית לפיתוח הרובע המנדטורי של עכו היא חלק ממגמת החייאת מרכזי הערים, נושא מרכזי המעסיק את הרשויות המקומיות. חשיבות מרכז העיר התחדדה לנוכח משבר הקורונה, עם ההכרה בחשיבות שירותי מסחר בקרבת הבית ובמרכז העיר".