הדבר האחרון שאתם רוצים בימים אלו הוא סתימה בכיור. אבל השהות המרובה בבית, הניקיונות, הבישולים – כל אלו מגדילים את האפשרות שזה יקרה. מה עושים כשמתחילים לזהות סימני סתימה, מדוע לא להשתהות עם תיקון התקלה ובאילו מקרים אין ברירה אלא להזמין אינסטלטור.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אלו הסיבות הנפוצות לסתימה בכיור המטבח

שיירי מזון הם אחד הגורמים העיקריים לסתימה בכיור. כדי למנוע זאת, חשוב להקפיד על רשת סינון בפתח הכיור, ובמהלך הניקוי שלו לא להסירה, אלא להוציא עם מגב קטן או עם הידיים (עם כפפות, למי שזקוק) את הלכלוך. ברגע שדוחסים אותו דרך פתח הניקוז, הוא מצטבר בצנרת, ולרוב גורם לסתימות. עצמות של עוף, גרגרי קפה, שאריות של שמן (כולל זה של קופסת הטונה) וכל דבר שיכול להצטבר בצנרת, להתייבש ולגרום לסתימה – כל אלו מחוץ לתחום. יש לרוקן אותם אל פח האשפה, ולא אל פתח הניקוז של הכיור.
מעבר לשיירי מזון, גם צנרת ישנה יכולה לגרום לסתימות. במקרה כזה, אין פתרון קסם. אם יש לכם צנרת ישנה מברזל, בשיפוץ הבא תצטרכו להחליף אותה לצנרת פלסטיק.
לכן, אם אתם מזהים שהמים מתחילים להתנקז לאט יותר מבדרך-כלל, אל תמתינו וטפלו בבעיה כמה שיותר מהר. אחרת, המים פשוט יפסיקו להתנקז בשלב מסוים, ועלות התיקון יכולה להיות גבוהה יותר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני שקוראים לאינסטלטור: מה תוכלו לעשות לבד

הדבר הראשון שניתן לעשות הוא להיעזר בפומפה. היא תהיה אפקטיבית במקרים של סתימות קלות, שטרם הגיעו לעומק הצנרת, אלא קרובות לנקודת הניקוז.
איך עושים זאת? "ממלאים את הכיור במים, עד לגובה של כמה סנטימטרים, ומפמפמים מעלה מטה עם הפומפה, עד ליצירת ואקום", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "בחלק מהמקרים, יישאב הגורם שיצר את הסתימה. אם לא, יש צורך לעשות שימוש בקפיץ אינסטלטורים (ספירלה)".
"דרך נוספת, היא לנסות לפתוח את הסיפון שמתחת לכיור", מוסיפים במוקד השירות. "לשם כך, יש להניח דלי מתחת לסיפון, ולשמור על הגומיות בעת הפירוק שלו. יש להבריג את הכוס שמתחת לסיפון, להוציא אותה בזהירות, ולנקות אותה מכל שיירי הלכלוך שהצטברו שם.
"אם הגומיות כבר התבלו, תצטרכו להחליפן. בכל מקרה, כדאי מאוד להחזיק בבית גומיות נוספות, התואמות לאלו שנמצאות בסיפון שלכם, כדי שלא תתקעו ללא גומיות מתאימות בשעת סתימה. לאחר שניקיתם את הסיפון, יש לסגור היטב את הסיפון עם הגומיות, לפתוח את הברז, ולוודא שאין מתחת לסיפון נזילת מים. אם אינכם בטוחים, השאירו את הדלי מתחת למשך יום לפחות, או עד להגעת בעל מקצוע".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באילו חומרים הנמכרים ברשתות השיווק השונות, ניתן להשתמש כדי לנסות לפתוח סתימה באופן עצמאי, לפני שמזמינים אינסטלטור?
"קיימים בשוק חומרים שונים, אשר הם יעילים, אך יכולים לגרום לנזק במקרים שבהם התשתית ישנה", מסבירים במוקד השירות. "למשל, חומצת מלח יכולה לגרום לנזק לגומיות של הסיפון, ולנזילות מים מתחת לכיור.
"גם חומר לפתיחת סתימות על בסיס סודה קאוסטית יכול לגרום לנזק לגומיות של הסיפון ולחיבורי הצנרת (בייחוד אם זו צנרת ברזל ישנה שכבר יש בה קורוזיה). ואולם, זהו חומר שאכן יכול לפתוח סתימות בקלות, כך שאם יש לכם גומיות רזרביות לסיפון בבית, והצנרת די חדשה, תוכלו להשתמש בחומר זה.
יש לרוקן את הכיור ממים, לשפוך את החומר על בסיס סודה קאוסטית אל פתח הניקוז, למזוג מעט מים חמים ולהשאיר את הכיור כך למשך הלילה. יש להיזהר מאוד בעת השימוש בחומר זה, שכן הוא פולט אדים רעילים. עשו זאת עם כפפות ומסכה ושמרו על מרחק".
עוד כתבות בנושא:
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מתי תצטרכו אינסטלטור וכמה יעלה התיקון?
אם ניסיתם בעצמכם את כל הפתרונות שצוינו לעיל, ולא הצלחתם לפתור את הסתימה, תצטרכו להזמין אינסטלטור. מומלץ לעשות זאת בשעות העבודה המקובלות (שכן בלילה, בסופי שבוע ובערבי חג, התעריף עולה). לכן, אם זיהיתם התחלה של סתימה, ולא הצלחתם לפתור אותה לבד, אל תחכו לרגע האחרון. אם יש לכם כיור נוסף בבית, תוכלו להשתמש בו, כדי לא להגדיל את הנזק – זאת למרות חוסר הנוחות שבדבר.
"עלות פתיחת סתימה בכיור תעלה 300-400 שקל", מציינים במוקד השירות של אתר ה"מקצוענים". "אם מדובר בסתימה בקו הביוב הראשי, תידרשו להזמין ביובית ככל הנראה, ואז כבר מדובר בעלות גבוהה יותר. אם ייעשה שימוש בספירלה חשמלית, הדבר עלול לייקר את עלות העבודה בכ-30 אחוז. דבר נוסף שיכול לייקר את העבודה, הוא אם יש צורך בפירוק מגירות, כדי להגיע אל נקודת הביקורת. בכל מקרה, לפני הגעתו דאגו שתהיה לו גישה נוחה, ופנו חפצים שמאוחסנים שם".
עם כל האכזבה, על פתיחת סתימה בכיור לא נהוג לתת אחריות ככלל, אך ישנם אינסטלטורים שכן מעניקים אחריות לתקופה מסוימת. לכן, כדאי לבדוק מראש מה המדיניות של אותו האינסטלטור.
לפני שמזמינים את האינסטלטור חשוב לברר איתו מה התעריף שהוא גובה, שכן יש פערי מחיר גדולים מאוד בין בעלי המקצוע השונים. ברגע שהוא כבר אצלכם בבית, הוא יכול לגבות תעריף מופקע, אם לא סגרתם את התשלום מראש. תמחרו מראש עלות של פתיחה קלה ועלות של פתיחה מורכבת יותר. אל תסתפקו באמירות מסוג: "אני אגיע, ונראה. בקשו הערכת מחיר". בדקו את המחירונים הנהוגים בשוק, השוו מחירים ואל תתביישו להציג אותם לבעל המקצוע, כדי שלא יפקיעו לכם מחיר.
למחירון תיקוני האינסטלציה המלא, לחצו כאן.
צריכים אינסטלטור? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 15:23, 05.04.20