מסתורין אופף את מקום הימצאו של ג'ק מא, מייסד עליבאבא והאיש העשיר בסין, לאחר שהעז לבקר את המשטר במדינה. מאז סוף אוקטובר לא התקבל אף דיווח על מקום הימצאו והוא לא נראה בציבור או בתקשורת, ובתוך כך גם נעלם מתוכנית הכשרונות שלו בטלוויזיה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מא בן ה-56 שימש בתקופה מסוימת כנער הפוסטר של השלטון הקומוניסטי, אך נראה שכעת שליטי המדינה פנו נגדו לאחר שביקר את הרגולטורים ואת הבנקים בבעלות המדינה בוועידת טכנולוגיה פיננסית שנערכה באוקטובר והביע תמיכה בפתיחה רבה יותר של השוק.
1 צפייה בגלריה
ג'ק מא
ג'ק מא
ג'ק מא
(רויוטרס , גטי אימג'ס)
תמונת הפרופיל שלו הוסרה מעמוד השופטים של Africa's Business Heroes - סדרת טלוויזיה בהשתתפות יזמים צעירים, וגמר התוכנית נערך בלעדיו. הוא נעדר גם מסרטוני הפרומו שלה.
שבועות לפני הגמר שנערך בנובמבר, מא צייץ שהוא "לא יכול לחכות לפגוש את המתמודדים", אך מאז לא נצפתה פעילות כלשהי מצדו, גם לא בטוויטר, לאחר שקודם לכן צייץ באופן קבוע מספר פעמים ביום. עם זאת, אין עד כה ראיות לכך שנגרם לו נזק פיזי כלשהו.
עד לאחרונה נחשב מא לדמות מובילה בגישתה הייחודית של סין ליצירת הון ושחרור כוחות השוק בתוך מסגרת קומוניסטית עם שליטה אדוקה. המורה לאנגלית לשעבר שהפך לטייקון, הגיע למעמד של כוכב ואפילו שיחק במאסטר קונג-פו בסרט מ-2017. גם בעת שהמתחים בין ארה"ב וסין הלכו והחריפו, מא ניסה לפייס בין הצדדים בכך שתרם 2,000 מכונות הנשמה למדינת ניו יורק. הנשיא היוצא דונלד טראמפ הגיב בהבעת תודה למהלך.
השקת חברת התשלומים של מא, Ant, שציפתה לגייס סכום שיא 34.5 מיליארד דולר, עוכבה ע"י הרגולטורים במה שרבים ראו כנקמה על נאומו בשנגחאי באוקטובר. מאז נפגשו הרגולטורים עם פקידים מ-Ant והורו להם לשפר את המשילות התאגידית של עליבאבא ואת עמידתה ברגולציה, ולהיגמל מהרגלה לדחוק מתחרים אל מחוץ לשוק תוך שהיא מנצלת את גודלה המאסיבי.