שר האוצר ישראל כץ צפוי למנות עוד השבוע ממלא מקום מנכ"ל חדש במשרדו. ערן יעקב לא ימשיך בתפקידו. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אתמול הודיע נציב שירות המדינה לשר האוצר, כי ועדת החריגים בנציבות המליצה לא למנות מועמד מחוץ לעובדי המדינה למנכ"ל משרד האוצר כמינוי קבוע בתקופת מערכת בחירות. לא נמצאה על ידי הוועדה כל סיבה מוצדקת למנות את עודד שמיר, מועמדו של השר ישראל כץ, בעת הזו (לא נמצאה שום מניעה במינויו של שמיר בעת אחרת). הנציב ציין כי יש למנות עובד מדינה לתפקיד כמינוי זמני עד אחרי הבחירות.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: קונטקט)
ל-ynet נודע כי כץ החליט לא להאריך את מינויו של יעקב, שאמר לו כי הוא ממילא עמוס בעבודה, מתוקף תפקידו כמנהל רשות המיסים. יעקב קרא על כוונת השר לא להאריך את מינויו הזמני ולמנות כמינוי קבוע את איש העסקים עודד שמיר.
2 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מ"מ מנכ"ל האוצר ומנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: דנה קופל)
ההחלטה של כץ למנות מנכ"ל קבוע הגיעה על רקע אי הסכמתו של יעקב לאשר מינוי פוליטי שהתכוון שר האוצר לבצע - משנה חדש למנכ"ל האוצר, שהוא פעיל פוליטי בליכוד ומקורב של שר האוצר.
השר כץ אישר ל-ynet כי יחפש כעת מועמד אחד לכהונה הזמנית, אך לא הסכים לומר אם יבחר עובד בכיר מתוך משרד האוצר או ממשרד ממשלתי אחר.
בתוך כך, כץ דורש מראש אגף התקציבים לשעבר שאול מרידור, לפרסם לאלתר הבהרה והתנצלות בהבלטה כי הוא חוזר בו "מאשמת השווא שטפלת על שר האוצר".
כץ טוען כי דבריו של מרידור כאילו שר האוצר הורה לו "לשחק במספרים ולמצוא מקורות תקציביים פיקטיביים" הם הוצאת דיבה ואין להם שחר.
לדברי שר האוצר, המיוצג על ידי עו"ד נבות תל-צור, בכירים באוצר שנכחו בדיונים שבהם כביכול נאמרו הדברים, סותרים את הטענה. לדברי כץ, דברי מרידור מייחסים לשר האוצר התנהלות לא לגיטימית ומהווים דברי דיבה.

"יש להימנע משינויים בתפקידי מנכ"לים בתקופת בחירות"

בהחלטה של ועדת החריגים בנציבות שירות המדינה לפסול את מינוי, הסבירה הוועדה כי "כעולה מהנחיית היועץ המשפטי לממשלה בעניין מינויים בתקופת בחירות, אף שככלל, שר רשאי למנות מנכ"ל בהתאם לשיקול דעתו, בכפוף לבדיקת כישורי המועמד, כמו גם לסיים את כהונתו, וזאת בשים לב לכך שמדובר במינוי אישי של השר, החלפת מנכ"ל בתקופת בחירות עלולה לגרום לחוסר יציבות שלטונית ולתפקוד לקוי של המשרד. על כן, ככלל, יש להימנע משינויים בתפקידי מנכ"לים בתקופת בחירות.
"בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, במקרים בהם השתכנע נציב שירות המדינה כי קיים צורך ממשי בהחלפת המנכ"ל לשם תפקודו התקין של המשרד, ניתן יהיה לחרוג מן הכלל האמור.
"אולם, גם במקרים אלה יהיה מקום למנות, ככלל, עובד מדינה בכיר כממלא מקום המנכ"ל. הנחיית היועץ המשפטי לממשלה אף קובעת כי במקרים חריגים שבהם יהיה מקום למנות מנכ"ל קבוע ולא להסתפק במינוי ממלא מקום, יהיה מקום להעדיף מינוי מנכ"ל מקרב עובדי המדינה. זאת, כדי לצמצם את הפגיעה בתפקודו התקין של המשרד וכן ביציבותו בעת תקופת הבחירות.
"בחינת בקשת שר האוצר מלמדת כי בפני משרד האוצר עומדים בימים אלה אתגרים משמעותיים ומורכבים ביותר עליהם אין חולק. אולם, למרות אתגרים משמעותיים אלה ובשים לב לכך שבמשרד אין מנכ"ל קבוע כבר מאז חודש אוקטובר 2020, בבקשה לא הובהר מדוע לא תיבחן האפשרות להטיל את התפקיד על אחד מראשי האגפים האחרים במשרד האוצר ומדוע אפשרות זו אינה עדיפה מבחינת התפקוד התקין של המשרד.
"כמו כן לא הובהר מדוע לא ניתן להטיל את התפקיד על עובד מדינה בכיר אחר היכול להתאים למשרה, ויכול אף ממשרד אחר או יחידה כלכלית אחרת מתוך שירות המדינה. זאת, בשים לב לרציפות התפקודית הנדרשת ולשינויים התכופים במשרה, ובעיקר בעת הזו, וכאשר יש אפשרות כי ממילא לאחר כינון ממשלה חדשה ימונה מנכ"ל קבוע חדש למשרד.
"בהקשר זה יצוין, כי מבלי לגרוע מאיכויותיו ומכישוריו של המועמד - שממילא שאלת התאמתו לתפקיד אינה מסורה לוועדה - קיימת אפשרות כי דווקא תחילת כהונה של מנכ"ל קבוע שאינו נמנה על עובדי המדינה או משרד האוצר, ואשר ניסיונו הרב אינו כולל היכרות מספקת עם עבודת משרד האוצר, לא תיטיב בהכרח עם היציבות הארגונית והתפקודית במשרד. זאת, גם בשים לב לתקופה הקצרה שבה מדובר, למורכבות התפקיד והמשרד ולאתגרים שאליהם התייחס שר האוצר. נדמה כי כל אלה יצריכו ממילא תקופת לימוד מסוימת ועל הנציב לשקול אם יהיה במינוי קבוע בעת הזו כדי לפגוע בתפקוד התקין של המשרד".
שמיר אמר אתמול ל-ynet טרם ההודעה על פסילת מועמדותו, כי חשב להיענות בחיוב להצעת שר האוצר כץ. "מכיוון שמדובר בתקופה קשה ומאתגרת לא מצאתי לנכון להשיב להצעה בשלילה".
מהשר כץ נמסר בתגובה: "מדובר בדבר מופרך. אין שום קשר בין הרצון למנות מנכ"ל קבוע לאוצר בשל העומס והאתגרים הרבים, לבין עניין המשנה למנכ"ל. כפי שהבהיר גם ערן יעקב שיחסיו עם השר מצויינים ומראש הוא הסכים להתמנות רק לתקופה קצרה בשל העומס המוטל עליו כמנהל רשות המיסים. בעקבות החלטת נציבות שרות המדינה ימנה השר בקרוב מנכ"ל".
פורסם לראשונה: 11:26, 25.01.21