"אנחנו עומדים לפני אסון, לא פחות. משבר הקורונה פוגש את הארגונים החברתיים, אלה שנותנים את השירותים הרגישים והחשובים ביותר לאוכלוסייה הנזקקת, אחרי משבר תקציבי מתמשך של 12 חודשים מכיוון שאין תקציב מדינה. כך אומרת באולפן ynet לימור פינקל-פרל, מנכ"לית עמותת מנהיגות אזרחית.
  • מבקשים עזרה: משבר הקורונה בראי העמותות וארגוני הסיוע בישראל
  • העמותות קורסות: "הירתמו, התנדבו או תירמו"
  • משרדי הרווחה והאוצר אישרו: התוכנית להצלת הנוער בסיכון
לדברי פינקל-פרל, "עברנו לתקציב המשכי והמשאבים הממשלתיים מידלדלים. ועכשיו משבר הקורונה מונע את הפעילות השוטפת של הארגונים: אין פעילות מניבת הכנסה, ותקציבי הפילנתרופיה והקרנות מוסטים לפעילות שנמצאת כרגע בחזית. אם אנחנו והקודקודים של משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר לא יתעשתו, יבינו שהתשתית החברתית של ישראל נמצאת בסכנת קריסה ויתפנו לטפל בכך, ביום שאחרי משבר הקורונה כבר לא יהיה במי לטפל. מאות אלפי אזרחים שצריכים את הסיוע של הארגונים החברתיים לא יוכלו לקבל אותם עוד".
2 צפייה בגלריה
חלוקת מזון לקשישים בחיפה
חלוקת מזון לקשישים בחיפה
חלוקת מזון לקשישים בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
אילו ארגונים הכי נפגעים?
"הפגיעה מערכתית. המשבר לא פוסח על אף אחד, ארגונים קטנים כגדולים, בכל תחומי התוכן. אבל אני רוצה לענות על השאלה בשני מעגלים: במעגל הראשון יש ארגונים שנמצאים כרגע בקו החזית במאבק בקורונה, הארגונים שהתגייסו למאבק במשבר הלאומי, והם צריכים פתרונות מיידיים. ארגונים שלצד הצורך שלהם להמשיך בפעילות שוטפת כדי שאף אחד לא ייפגע וכולם ימשיכו לקבל אותם שירותים, מוציאים את העובדים שלהם לחל"ת ומצטמצמים להם המשאבים. הם נדרשים להמשיך לעבוד בהתנדבות עד כדי הפסקת הפעילות לחלוטין כי אין להם יכולת לעמוד בזה. הארגונים האלה נמצאים בקו החזית וצריכים את הטיפול המיידי .
על המעגל השני אומרת פינקל-פרל: "אלה העמותות והארגונים החברתיים שממשיכים לתת אותם שירותים שאולי כרגע פחות חיוניים, אבל בוודאי יש להם משקל וצורך גדול מאוד בחברה הישראלית. אם לא נטפל בהם היום, כל התשתית הזאת בסופו של דבר לא תהיה קיימת ולא יהיה מי שייתן את השירותים גם ביום שאחרי. גם ביום שאחרי, כשיחזירו את המסגרות את הצהרונים ויחזירו את תנועות הנוער, כבר לא יהיה מי שיפעיל אותן".
2 צפייה בגלריה
חברות עמותת עלם ונוער בסיכון
חברות עמותת עלם ונוער בסיכון
חברות עמותת עלם ונוער בסיכון
(צילום: ירון ברנר)
יש דרך שבה אפשר לעזור?
"אנחנו מכנסים היום כינוס חירום של ראשי הארגונים החברתיים בישראל ודורשים מהמדינה בסך הכל אחוז אחד אחוז ורבע מסך התוכנית הכלכלית שמתגבשת. לא יכול להיות שמדברים על תוכנית כלכלית של 80 מיליארד שקל ובלי להזכיר במילה התרומה של המגזר השלישי לחברה הישראלית ולמשק. עכשיו הגיע זמן להתעשת כי לא יהיה רגע אחרי".