תתפלאו בכמה בתים אחת הטעויות המיותרות ביותר במטבח קשורות בחלון. במיקום לא נכון, גבוה מדי, נמוך מדי, נפתח לא נכון או לא נפתח בכלל. בחלל שחייב להיות מאוורר רוב הזמן, לא כדאי ליפול בקטנות. זה תקף גם לדירות קבלן וגם לבתים פרטיים. רגע לפני שמתחילים שיפוץ, בדקו שלא נפלתם באחת הטעויות האלה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתכננים מטבח עוד לפני שהדירה נבנתה? בדקו במפרט מה מיקום החלון

"פעמים רבות בעלי נכסים מזמינים מטבח עוד לפני שהקבלן הגיע לבנות את הקומה של הדירה שלהם", אומרת סברינה תותחני, מעצבת המותג של מטבחי סמל. "כדי למנוע עוגמת נפש, ולתכנן בצורה מדויקת לא רק את מיקומי האינסטלציה ומכשירי החשמל, אלא גם את מיקום החלון ביחס לכלל האלמנטים במטבח, חשוב מאוד לבקש את המפרט של הדירה, ולהתייחס למיקום החלון, לסוג החלון ולסוגיית התריס וארגז התריס שצפויים להיות מותקנים שם. לדבר זה יש השפעה על חווית השימוש במטבח, וכדאי להתייחס אליה מראש, כבר בשלבי התכנון".

האם לבנות חלון מעל לכיריים?

אמנם אנו מבלים זמן רב יחסית במטבח, ובאופן טבעי, נחמד מאוד שיש חלון גדול המאפשר להשקיף אל עבר הנוף, אך חשוב מאוד להימנע ממיקום החלון ממש מעל הכיריים, או בסמוך אליהם. יש לשמור על רווח מינימלי שימנע בעיות בהמשך.
לכלוך: שימו לב לכך שכיריים מאוד מלכלכות, שכן נוזלים קופצים מהסיר או מהמחבת ומוצאים דרכם בקלות לקיר הסמוך אליהם.
כשמדובר בחלון זכוכית, שממילא הרבה יותר קשה לנקות מאשר חיפוי קיר, זה הופך להרבה פחות נעים. הסיבה: חלון שקוף, וברגע שהוא מלוכלך הדבר בולט הרבה יותר מאשר הוא בולט בקיר.
ברגע שאדי שמן עולים ונדבקים לחלון, תראו לא רק שאריות של לכלוך, אלא גם שאריות של נוף. התמונה לא תהיה בהירה, אתם תמצאו את עצמכם מטפסים על השיש, מבלי שיש לכם שטח בטוח לעמוד עליו, ובאופן כללי זו תהפוך לפינה השנואה עליכם במטבח.
כיבוי להבות: חלל המטבח הוא חלל שנרצה לאוורר בקביעות. ואולם, כשהחלון פתוח והרוחות מנשבות, להבות הכיריים יכבו בקלות, בייחוד בימות החורף הסוערים. וכך, תמצאו את עצמכם מטגנים עם חלון סגור או עם חצי תריס מוגף, וסובלים ממטבח לא מאוורר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חלון ציר או הזזה?

אחרי שהבנתם שזה לא רעיון טוב למקם חלון ממש בצמוד לכיריים, ישנו עניין נוסף. כיצד החלון יפתח. "אחת הטעויות הגדולות היא למקם חלון ציר במטבח", אומר אלי הראל, מהנדס ויועץ לבנייה פרטית.
"ראשית, משום שלא תוכלו לפתוח את החלון חלקית, אלא רק עד הסוף. זאת, משום שהכנף תפריע לעבודה על השיש, כשהיא פתוחה.
"שנית, בכל פעם שתפתחו ותסגרו את כנף החלון פנימה, תצטרכו לוודא שאין שום בקבוק שמן, כוס זכוכית או עציץ המונח על אדן החלון או על השיש.
"שלישית, אם מדובר בחלון שאינו צמוד לשיש, אלא הוא בין ארונות, למשל, זה יכול להוות מכשול, ולפגוע ביכולת המעבר בשטח זה כשהחלון פתוח".
כלומר, להיפתח לצד שמונע מעבר כשהחלון פתוח, או בצד שמונע גישה לארונות, אם הפתיחה היא לכיוון אחד מקירות הארונות. לסיכום, זה רעיון גרוע במיוחד. זה יהיה אפשרי אך ורק אם החלק התחתון קבוע, ורק חלקו העליון נפתח (מה שמשאיר לכם שטח מאוד קטן של חלון פתוח)".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"כבר ראיתי את הליקוי הזה בלא מעט בתים - לא מעט חלונות לא יכולים להיפתח בגלל שברז הכיור חוסם אותם", אומר ניר סיבוני, בעל מקצוע בתחום האלומיניום מאתר "המקצוענים". "זה נובע מתכנון לקוי, או משדרוגי דיירים בדירות קבלן, כשאין התאמה בין מבנה הדירה המקורי לתכנון המטבח בחברת המטבחים או אצל נגר. כדי למנוע טעות זו יש לדאוג שיהיה תיאום בין המעצב, מתכנן המטבחים, הנגר, מיקום הכלים הסניטריים וכן הלאה. במקרה כזה, כמובן שאין ברירה אלא להחליף לחלון הזזה, משום שחיים במטבח לא מאוורר יכולים להפוך לסיוט ביומיום".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה חשוב לוודא גם במקרה שבוחרים באפשרות של חלון הזזה במטבח?
סיבוני: "חשוב מאוד שהמסילות של החלון יהיו מספיק גבוהות מעל פני השיש, בגובה של לפחות כ-20 ס"מ, ואף 30 ס"מ מהשיש. אחרת, אם המסילה תהיה בגובה השיש, לכלוך ושאריות מזון על השיש, יפלו ישירות לתוך המסילה, ומעבר לכך שהלכלוך יצטבר שם (לא היגייני בעליל) זה גם יכול להרוס את גלגלי התריס ולגרום לכנפי החלון להיתקע ולא להיפתח בצורה תקינה".
לדברי סיבוני, "בנוסף, זה לכלוך יכול לחסום את פתחי הניקוז. במצב כזה, במקרה של גשמים חזקים, כשהניקוז של המסילות נסתם, בהחלט יכולה להיות חדירת מים אל תוך הבית שיכולה לחדור אל תוך ארונות המטבח, במקרה של כשלי איטום. ישנה אפשרות נוספת, והיא להתקין כנף תחתון קבועה מזכוכית, ומעליה להתקין את כנף הפתיחה בגובה של 20-40 ס"מ מגובה השיש. זה אמנם מקטין את פתח האוויר, אבל מייצר מעין קיר הפרדה, כך שחפצים שבירים לא יכולים ליפול בקלות מהחלון".
דבר נוסף שכדאי להתייחס אליו, הוא עומק השיש. סיבוני: "אם השיש עמוק יחסית, לעתים מאוד קשה להגיע לידית הפתיחה של החלון. במצב כזה, דעו שישנם סוגי חלונות שניתן להנמיך בהם את ידית הפתיחה, ולא למקם אותה במרכז, כדי שהפתיחה והסגירה יתאפשרו בנוחות רבה יותר ביומיום".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עם או בלי תריס בחלון המטבח?

"למעשה, במרבית המקרים יהיה חשוב לתכנן התקנת תריס בחלון", אומר הראל.
"כמובן, למעט במקרים שבהם המטבח פונה לכיוון צפון. זאת, משום שהשמש נמצאת ברוב ימות השנה בזווית כזו שתחמם את החלון ואת השיש, ותיאלצו לעבוד בשמש, או שמוצרים שתניחו על השיש, יתקלקלו במהירות רבה".

הטעות: לא לוקחים בחשבון את המיקום של ארגז התריס

"בדרך-כלל בדירות קבלן החלונות מגיעים עם ארגז תריס מעל, ומעצבים רבים נופלים בעניין הזה ומתכננים ארונות עם דלת נפתחת, ולא לוקחים בחשבון שהארגז שיותקן בעתיד יפריע לפתיחה שלה", מסבירה ויקי שדה, מעצבת המותג של מטבחי סמל.
"הסיבה לכך היא שפעמים רבות מגיעים לראות את הבית עוד לפני שארגז התריס מותקן, ומתכננים את המטבח מבלי לקחת זאת בחשבון. לכן, ההמלצה היא לפני כל תכנון של מטבח לברר מראש האם צפוי בעתיד להיות מותקן בו תריס חשמלי.
לדברי שדה, "אם הטעות כבר נעשתה, ניתן לחתוך חלק מחזית הארון, ולהפוך אותה לקבועה, ולהתחיל את הדלת בקו שרחוק מקו הקיר בכ-5 עד 10 ס"מ. מרחק זה עדיין יאפשר גישה נוחה למוצרי מזון או לכלים שיאוחסנו בו, ויאפשר את פתיחת הדלת, למרות הארגז המותקן. אם לוקחים זאת מראש בחשבון, ניתן למקם באזור זה שבפינת המטבח בדרך-כלל יחידת ארונות פתוחה ודקורטיבית, שאינה מצריכה שימוש בדלתות".

רואים את הנוף רק בעין אחת: תכנון החלון במיקום גרוע ביחס לכיור

"כדאי מאוד להיות מודעים למיקום החלון ולתכנן את הכיור כך שהוא יהיה ממורכז לחלון", ממליצה תותחני. "אחרת, התוצאה היא בלתי נסבלת לא רק מבחינה ויזואלית, אלא שבכל פעם שמדיחים כלים, רואים את הנוף בעין אחת ואת קיר המטבח בעין השנייה.
לדברי תותחני, "זו לא רק טעות עיצובית, אלא גם טעות תכנונית שיכולה מאוד להרגיז בשימוש יומיומי במטבח. אם אין ברירה, מוטב שהכיור יהיה לגמרי בצד, אך הפתרון של חצי-חצי הוא האופציה הגרועה ביותר".
עוד כתבות בנושא:
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות מטבחי סמל)

האם ניתן להסתפק בווילון פנימי?

הראל: "זה לא מומלץ, גם אם יש חלונות בלגיים מעוצבים, משום שווילון פנימי אמנם יחסום את הקרינה הישירה, ולגרום לאורך להיות מרוכך יותר, אך עדיין השמש תחמם את הזכוכית ואת חלל המטבח, הרבה יותר מאשר אילו הקרינה הישירה תיחסם על-ידי תריס".
"אגב, אם בכל זאת התעקשתם על חלון ציר, לא תוכלו להשתמש בווילון פנימי", מוסיף הראל. "אם הווילון יהיה מוגף, לא תוכלו לפתוח את החלון. אם החלון יהיה פתוח, לא תוכלו להגיף את הווילון".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 11:55, 27.10.20