הצניחה האחרונה במחיר הנפט גררה ברחבי העולם ירידה גם במחיר שאר סוגי הדלקים. חלקם תוצר זיקוק של הנפט (סולר, בנזין, דלק מטוסים), חלק צמודים אליו כ"עוגן" מסחרי. כך זה ישפיע בישראל.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם תעריף החשמל יירד?
תעריף החשמל ייקבע רק בדצמבר 2020, כך שרשות החשמל (הרגולטור) תמדוד שינויים לאורך השנה. לכן קשה למדוד עכשיו כמה יירד התעריף, אבל אפשר להעריך בזהירות שירידת מחירי הפחם, הסולר, וחוזי הגז שחברת החשמל קונה ממאגר לווייתן עשויים להמשיך את המגמה שהחלה השנה - ירידה של 4.13% מתחילת השנה.
למה מחיר ליטר דלק לא צפוי לרדת בחדות במאי?
מחיר הבנזין בישראל מחושב ביחס למחיר נפט מסוג ברנט ורק באזור אגן הים התיכון. כלומר מה שקרה בארה"ב עם מחיר אפס לנפט לא יגיע אלינו. בנוסף, 78% ממחיר הליטר (אוקטן 95, שירות עצמי) הוא מס, ועוד כ-11% הם מרווח שיווק ועלויות תפעול של חברות הדלק. התוצאה: היכולת ליהנות מירידת מחירי האנרגיה מצומצמת. מבדיקת "ידיעות אחרונות" אתמול עולה שצפויה במאי ירידה של 2-1 אגורות בלבד לליטר.
2 צפייה בגלריה
במאי צפויה ירידה של 2-1 אגורות בלבד לליטר בנזין
במאי צפויה ירידה של 2-1 אגורות בלבד לליטר בנזין
במאי צפויה ירידה של 2-1 אגורות בלבד לליטר בנזין
(צילום: shutterstock)
כדאי להשקיע עכשיו בנפט?
הקלישאה טוענת שמחירי שפל יכולים להוות הזדמנות קנייה. הבעיה היא שאף אחד לא יודע מתי המשבר ייגמר, ומתי הודו וסין, צרכניות האנרגיה הגדולות, יפעילו מחדש את הכלכלות שלהן. עוד בערפל - שירותי הטיסות ושינוע הסחורות.
יש חשש להפסקת הפקת הנפט בעולם בגלל מחירו הלא משתלם?
הבעיה היא לא רק הפסקת ההפקה אלא גם יכולת האחסון, כלומר שמי שקונה מבין שאין לו מה לעשות עם הסחורה, אז הוא מעדיף לא לקחת אותה. זה מה שקרה השבוע שהוביל למצב נדיר של מחיר שלילי על הנפט בארה"ב. הפסקת ההפקה היא אפשרות, ומדינות אופ"ק כבר הסכימו עם רוסיה על צמצום התפוקה היומית, אבל זה מתקרב למצב של פגיעה חמורה בכלכלות המעצמות, ולכן ההערכות הן שהלחץ יהיה דווקא בכיוון ההפוך.
איך משפיעה הירידה על מניות חברות חיפושי הנפט והגז בישראל?
עוד לפני ירידת המחירים האחרונה כל החברות הפועלות בתחום ספגו צניחות של עשרות אחוזים בשווי, ובראשן קבוצת דלק שעומדת בפני הסדר חוב אפשרי. הסיבה היא שחוזי הגז צמודים למחיר הנפט, וכשהוא ירד ירדו ההכנסות שלהן. יוצא הדופן הוא החוזה העקום של חברת החשמל, שצמוד למדד המחירים לצרכן האמריקני. החוזה הזה לא זז, והוא ייפתח רק באמצע 2021.