חום אוגוסט עוד לפנינו, אבל זו לא סיבה מספיק טובה לוותר על טיולים וסיורים מצפון ועד דרום. זה אומר להצטייד במים, מים ועוד מים, בכובע וקרם הגנה, ולצאת לדרך, תוך שמירה על ההנחיות. אחד ממורי הדרך המוכרים במדינה, ד"ר גילי (גלעד) חסקין, מספר את סיפורו, וממליץ על מסלולים.
4 צפייה בגלריה
ים המלח
ים המלח
ים המלח
(צילום: shutterstock)
איש אוהב אדמה, אדם וספר
את דצמבר 2005 לא ישכח ד"ר גילי (גלעד) חסקין, לעולם. חסקין, מורה דרך ישראלי, שעוסק גם בכתיבת מדריכי טיולים בארץ ובעולם, נעצר באותו היום בהודו, כשליווה קבוצת מטיילים מהודו לסרי לנקה, ובתרמילו נמצא כדור רובה בודד. בתחילה הואשם במגוון האשמות ביטחוניות, וישב במעצר במשך 20 יום.
בהתערבות פוליטיקאים ואנשי ציבור ישראלים, שדרשו את שחרורו, הומרו סעיפי האישום הכבדים בסעיף קל של אחזקת נשק שלא כדין, והוא הועבר למעצר בית. ב-20 ביוני 2006 שוחרר, לאחר שבית המשפט ההודי קבע, כי יסוד כל העניין בטעות, והוא שב לישראל. את חוויות התקופה תיאר בספרו "שבוי בקסמה", שכתב תוך כדי מעצר הבית. "זו הייתה תקופה שהייתי מתוסכל. ידעתי שחטפתי על מה שלא עשיתי. זה דבר שיכול להוציא אדם מדעתו", הוא מספר.
4 צפייה בגלריה
 ד"ר גילי (גלעד) חסקין
 ד"ר גילי (גלעד) חסקין
ד"ר גילי (גלעד) חסקין
(צילום: אלבום פרטי)
אבל המקרה, קשה ככל שהיה, לא הזיז את חסקין מדרכו. מאז ועד היום הוא ממשיך במסעותיו בעולם, בחלק מהם הוא מתייר לבדו, בחלק מדריך קבוצות טיילים. כמי שמגדיר את עצמו: "אוהב אדמה, אדם וספר", הוא נותן לחייו להוביל אותו בשבילי ההגדרה הזאת.
את אהבת הארץ והטיולים ירש חַסקין, 63, גרוש ואב לשלושה, מאביו, יגאל חסקין, שהיה מדריך טיולים, וגם הקים את חוג המטיילים הראשון בישראל שיועד לציבור הרחב. לאחר שסיים את שירותו הצבאי כלוחם בגולני, החל חסקין להתמסר לאופיו ולייעודו. הוא שהה תקופה ארוכה בסיני, טייל במשך כמה שנים בסקנדינביה, באמריקה הצפונית והדרומית ובהודו, וכששב, התמקד בלימודים אקדמיים. את עבודת הדוקטורט שלו בלימודי ארץ ישראל (אוניברסיטת חיפה), מיקד בנושא: "מקומם של שיקולים אתיים־מוסריים בהפעלת הכוח ויישומם בפועל בתקופת המנדט (טוהר הנשק)".
בחודש מרץ הוכיחו לו החיים שוב, שמסלולים יכולים להשתנות לאו דווקא בשל רצונו שלו. מאז תחילת משבר הקורונה, הוא נמצא בישראל, ומתמקד במסלולי טיולים על אדמת הקודש. "הקורונה מוטטה את מגדל הקלפים שבניתי", הוא מספר. "חמישה טיולים שתוכננו לחו"ל וכבר שולמו - לא יצאו לפועל. כמו האירוע בהודו, גם הקורונה לימדה אותי שלא הכל בידינו. בתחילה הרגשתי שהעולם חרב, אבל במקום להתייאש, החלטתי להסתער על האתר שלי, והבנתי שמעכשיו אני פה - בארץ. אני מחכה שהשמיים ייפתחו, אבל בינתיים נהנה מכל טיול וסיור פה".
אל תגיד שישראל היא ברירת מחדל
"ממש לא. אני פשוט אוהב לטייל בעולם, להכיר מקומות חדשים. אני תמיד מסביר, שאני לא נוסע לראות עולם, אלא ללמוד עולם. הקורונה החזירה אותי לכאן לאחר שישה שבועות באוסטרליה. ותמיד כשאני חוזר, אני מרגיש שחזרתי למדינה שלי. הבסיס שלי הוא פה, בדירתי בפרדס חנה־כרכור, בה נמצאים הספרים שלי, ממנה אני יוצא לנדודיי, ושוב חוזר. בהקשר זה אני אוהב לצטט שורה של נתן אלתרמן: 'סופי הדרכים המה רק געגוע, וסוף אין לדרך העולה'. בסוף אני שייך לפה, לישראל".
4 צפייה בגלריה
(צילום: גילי (גלעד) חסקין)
חסקין מציע למטיילים מגוון מסלולים, במהלכם הוא משתף את כולם בסיפורים היסטוריים ואנושיים. למשל, סיור בזיכרון יעקב המשלב את סיפור פרשת ניל"י, ואת סיפורי האהבה של אבשלום פיינברג והאחיות שרה ורבקה אהרונסון. בסיור בעקבות מגיני תל חי, הוא מביא את המטיילים למטולה ולכפר גלעדי, ומתמקד בדמותו של יוסף טרומפלדור. את הסיור בעקבות ההעפלה יתחיל בעתלית, כשהמטיילים יסיירו במחנה המעפילים ובשדות ים, וישמעו סיפורים מעניינים על אותה תקופה. סיור אחר הצהריים יתחיל בחוף דור (טנטורה), וימשיך לביקור בג'סר א־זרקא. בסיור יספר, בין היתר, על המזגגה של מאיר דיזנגוף, ועל משפחת בונשטיין, שחיה במשך עשור בין ערביי טנטורה. "אני הכי מתרגש לטייל בעולם, אבל אוהב להדריך בעיקר בארץ", הוא מסכם. "רמת הרזולוציה אליה אני יורד עם המטיילים בארץ, לא תהיה בשום מקום. רק פה אני ממצה את עצמי, וביחד עם המטיילים, אני מתחבר בכל פעם מחדש לאדמה ולסיפורים האנושיים של כל מקום".

ללכת בעקבות האהבה

בחודש אב מציינים את ט"ו באב (חמישה עשר בחודש), שקיבל עם השנים את שמו הנרדף: חג האהבה. לילה בו נמצא הירח המלא באמצע השמיים, והרומנטיקה באוויר.
ביהדות נחשב אב לחודש של פיוס ונחמה עבור עם ישראל. במשנה מתייחסים אליו כיום בו בנות ירושלים היו לובשות בגדי לבן שאולים (כדי לא לבייש את מי שאין לה בגד), ויוצאות לרקוד בכרמים, לאורו של הירח המלא, כדי למצוא שידוך. בזמן המשכן והמקדש, נהג ביום זה מי שאין לו אישה, ללכת לחפש לעצמו את המיועדת במחולות של בנות ישראל בכרמים. יש הטוענים, שזה היום בו התגלתה האהבה שבין הקב"ה לרעייתו, עם ישראל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: גילי (גלעד) חסקין)
יש לשער, שלא מעט מבני דור ה־S עדיין זוכרים את אחד האירועים המסורתיים, שנהגו לקיים בערב ט"ו באב, בסוף שנות ה־70: ליל אהבה בחוף צמח שבכנרת. המונים היו נוהרים למקום, לבושי לבן, ובמשך לילה שלם היו מתנועעים לצלילי המוסיקה, מאמינים באהבה. גם היום מציינים את ט"ו באב באירועים ובמחוות שונות, בקרב הציבור החילוני והדתי.
נכון. ט"ו באב הוא יום אחד, אבל אין סיבה שלא לחגוג את האהבה לאורך כל החודש, שהרי תמיד אפשר למצוא סיבה טובה לאהבה ודרכים להפגין אותה. יש שיבחרו במחוות רומנטיות, כמו זר שושנים אדומות או יין עפיץ, יש שיעדיפו "סגר זוגי" בצימר מבודד או במלון מפואר, ויש שייצאו שלובי ידיים אל הזריחה או השקיעה.

הנה כמה המלצות מתוך ים אפשרויות למקומות רומנטיים - מצפון ועד דרום

עץ האהבה: על גדות הנחל עץ עומד
עץ האהבה הוא הכינוי שקיבל אקליפטוס גדול, ששוכן על גדות נחל אלכסנדר שבעמק חפר. זאת לאחר שהרבה שנים הוא שימש מקום מפגש לזוגות אוהבים מיישובי העמק. גם היום יש במקום משפחות, שמודות שייתכן ולא היו קמות בכלל לולא העץ. הוא נטוע באזור פסטורלי, שמאפשר לזוגות להתבודד באווירה רומנטית.
הר הגלבוע: להתחבר לשאול המלך
אחת מתצפיות הנוף היפות בישראל. המקום מתחבר לסיפור התנ"כי על שאול המלך. הנוף הנשקף מהמקום הוא מרהיב ורומנטי, ומהחניון ניתן לצאת למספר מסלולי טיול בין ההרים והגבעות בסביבה. אפשר לצאת לסיבוב קצר ב"שביל התנ"ך", ואפשר לתצפת, ואז לשבת במסעדה שצופה אל הנוף.
עין כרם: סמטאות רומנטיות ונוף ציורי
עין כרם הוא כפר ציורי בהרי יהודה, בסמוך לירושלים. מה יותר רומנטי מהליכה יד ביד בסמטאות הצרות, כדי לספוג יחד את מראה נוף הקדומים? אפשר לבקר בכנסיות שבכפר, ולתפוס שלווה באחד מבתי הקפה הציוריים או המסעדות במקום. מומלץ לכבות את הסלולריים, ולהתמקד זה בזאת.
ירושלים: על חומותייך
ירושלים מלאה באתרים תיירותיים מרתקים. אפשר להעביר יום זוגי שלם בטיול בין הסמטאות, בשווקים, במוזיאונים, ובוודאי שלא כדאי לפסוח על סיור בכותל ובעיר דוד. כשעולה הירח, אז עוטף את העיר קסם מיוחד, ואפשר למקד את הרומנטיקה בסיור בשכונות שמחוץ לחומות העיר העתיקה.
נחל חווארים: לבן ומואר
נחל חווארים נמצא בנגב המרכזי. תמיד יפה לטייל בו, גם בשעות היום, אבל לפסוע בו בליל ירח מלא, זו חוויה מרגשת וממלאת. מלבד התאורה הטבעית של הירח, סלעי החאוור הלבנים (על שמם קרוי הנחל) מחזירים גם אור נוגה ונעים.
ולא לשכוח: "אהבה – זה כל הסיפור"!

"זכרונות יפים מאמש הם שלי איתי לעד"

כדי להישאב למצב רוח רומנטי ולהבין את מקומה של האהבה בחיים - לא חייבים מסלול ארוך. אפשר לבחור גם בסיור קצר ומחובק, שמתמקד במקומות רומנטיים.
1. נמלים: אפשר לבחור לוקיישן של נמל עכו או יפו. להביט אל סירות הדייגים שבאופק, לשבת במסעדה קסומה עם יין טוב, ולזמזם יחד את "מעל המסגדים".
2. רכיבה על סוסים: בארץ פזורות חוות סוסים. אפשר להגיע אל אחת מהן, להתיישב בביטחה על האוכף ולדהור ביחד אל השקיעה.
3. להתחבר לזריחה: אפשר לטפס על הר המצדה ולחכות ביחד לזריחה, או לראות אותה בים המלח או באילת. אם בוחרים בים המלח, אפשר גם לצוף ביחד על המים, ואם באילת, תמיד אפשר להתייעץ עם המקומיים, שימליצו באהבה על מקומות רומנטיים בעיר השמש הנצחית.