אם אתם שוקלים להתקין מעקה מברזל, לצורך סגירת מרפסת, לצד מדרגות, סביב בריכה או מעל לגדר, יש כמה דברים שכדאי שתוודאו לפני.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התקנת מעקה ברזל: אל תתפשרו על ברזל לא מגלוון
ראשית, לא כדאי להסתפק בהצעת מחיר טלפונית, אלא לבקש מבעל המקצוע להגיע לביתכם, לקחת מידות מדויקות ולהציע הצעה בכתב שתכלול פירוט של החומרים והאם מדובר בברזל מגולוון או לא.
כשמדובר במעקה, מומלץ מאוד שהוא יהיה מפרופיל מלא ולא חלול, שכן אז כמות החומר גדולה יותר, המעקה יציב יותר ועמיד יותר מפני קורוזיה לאורך זמן. בכל מקרה, אל תתפשרו על ברזל שאינו מגלוון.
שלב זה הוא למעשה ציפוי של הברזל בשכבת אבץ שמגנה עליו מפני התפתחות חלודה או קורזיה, בשל פגעי מזג האוויר, הפרשי טמפרטורה, חשיפה למים או ללחות גבוהה.
גלוון חם יעיל יותר, אך גם גלוון קר יעלה את רמת העמידות של הסורג. דרשו לראות את הסורגים לפני הצביעה, שכן סורג שאכן עבר גלוון, אמור להיות בגוון אפור-כסוף ובעל מרקם מחוספס יותר.
ישנם תקנים שמתייחסים למידות הבטוחות להתקנת מעקה מברזל, והן נולדו כתוצאה ממקרים מצערים, ואכן נכתבו בדם.
אל תתפשרו על מעקה בגובה של פחות מ-105 ס"מ, ועל כך שהמרווח שבין מוטות המעקה לא יהיה גדול מ-8 ס"מ, בכדי למנוע מראש של ילד להצליח להשתחל בין שני מוטות ולהיתקע שם, או ליפול משם. שימו לב שאין להתקין מוטות אופקיים, שכן אלו הם למעשה סולם טיפוס, אלא אך ורק מוטות אנכיים.
אם מדובר במעקה למדרגות מחוץ או בתוך הבית, הרי שגם אז גובה המעקה לכל אורך המדרגות חייב להיות לפחות 105 ס"מ. אם יש ילדים קטנים בבית, חשוב לקבע שערים משני צדי המדרגות כדי למנוע החלקה במדרגות. כדאי מאוד ששערים אלו יהיו בעלי נעילה אוטומטית, בכדי להימנע מהשארת השער פתוח.
3 צפייה בגלריה
פעם, לפני שהיה תקן מחייב. מדרגות שמסכנים ילדים
פעם, לפני שהיה תקן מחייב. מדרגות שמסכנים ילדים
פעם, לפני שהיה תקן מחייב. מדרגות שמסכנים ילדים
(צילום: shutterstock)
כמה זה עולה?
"התקנת מעקה ברזל מחושבת לפי מטר אורך, כשהמחיר נע בין 500 ל-700 שקל לכל מטר", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"מחיר זה מתייחס להתקנת מעקה עם דוגמה בסיסית יחסית, בהתקנה של מינימום 5 מטר אורך. הוא כולל את העבודה ואת החומרים, אך עבור תוספת מעקה מעוצב יותר, תידרש תוספת מחיר".

הגבהת מעקה במרפסת: בטיחות לפני עיצוב

אם כבר ישנו מעקה במרפסת שלכם, אך הוא נמוך יותר מגובה של 105 ס"מ, קחו בחשבון שמדובר בסיכון ממשי. ילדים הם סקרנים מטבעם, ומספיק שפעם אחת ייקחו כיסא, שולחן קטן, ארגז או כל אלמנט עליו הם יכולים לטפס, הדבר יכול להסתיים באסון.
מומלץ להגביה מעקה, ולחשב את גובה המעקה ממקום המדרך שלו. כלומר, אם סביב המרפסת יש עציצים שניתן לטפס עליהם, חשבו את הגובה מהנקודה הגבוה ביותר שעליה ניתן לדרוך.
שיקולי עיצוב צריכים לבוא רק לאחר שיקולי בטיחות, ולא כדאי לקחת סיכונים או להקל ראש בעניין.
שימו לב כי ישנה אפשרות להגביה מעקה גם באמצעות כבלים מנירוסטה, אשר אינם חוסמים את זרימת האוויר, ונבלעים יחסית בנוף. אם תבחרו באפשרות זו, קחו בחשבון שתצטרכו להיות ערניים ולתחזק אותם, שכן לאחר מספר שנים הם נוטים להיות רופפים, ויש צורך לחזק אותם.
האפשרות השנייה, היא הגבהה באמצעות מוטות ברזל. נכון, זה בולט יותר לעין, ויש אנשים שנרתעים מכך, אך זו ההגבהה החזקה והעמידה ביותר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
כמה זה עולה?
"הגבת מעקה למרפסת מחושב גם הוא לפי מטר אורך, ועולה בין 300 ל-500 שקל", מציינים במוקד השירות. "המחיר מתייחס להגבהה של עד 50 ס"מ מגובה המעקה, בהזמנה של 5 מטר לפחות".