יום המסחר שהתנהל ברובו על מי מנוחות, ובעליות שהגיעו אף ל-1% - הסתיים בדרמה: כחצי שעה לפני סיום המסחר המדדים מחקו את העליות ועברו לטריטוריה אדומה, לאחר שהנשיא טראמפ הודיע כי יקיים מחר מסיבת עיתונאים בנושא סין.
המתיחות בין המדינות, שגם כך נמצאת ברמה גבוהה בחודשים האחרונים על רקע משבר הקורונה (וקודם לכן, בגלל מלחמת הסחר) - קיבלה תאוצה נוספת לאחר שסין אישרה היום את חוק הביטחון הלאומי בהונג קונג, שמגביל את האוטונומיה בעיר ומדאיג את המערב. החוק הסיני נועד להיאבק ב"בדלנות, חתרנות, התערבות זרה וטרור" בעיר שבה היו בשנה שעברה הפגנות חסרות תקדים נגד השלטון הפרו-סיני.
עדכון משוק הסחורות: מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI עלה ב-2.7% ל-33.7 דולר לחבית. מחיר הזהב עלה ב-0.1% ל-1,728.3 דולר לאונקיה.
1 צפייה בגלריה
בהלת הקורונה מושכת את הבורסות לירידות
בהלת הקורונה מושכת את הבורסות לירידות
הבורסות בניו יורק
(צילום: AFP)

יותר מ-2.1 מיליון אמריקנים הגישו בקשות ראשונות לדמי אבטלה

התביעות לדמי אבטלה בארה"ב ממשיכות לעלות, ולפי נתוני משרד העבודה שפורסמו היום (ו'), בשבוע שהסתיים ב-23 במאי עלה מספר התביעות ב-2.12 מיליון. שבוע קודם לכן, העלייה במספר התביעות עמדה על 2.4 מיליון תביעות חדשות.
פירוש הדבר כי בעשרת השבועות האחרונים - מאז החל משבר הקורונה - הוגשו 40.7 מיליון תביעות לדמי אבטלה, המקבילים לאחד מכל ארבעה עובדים בארה"ב.
זהו השבוע השמיני ברציפות שבו יש ירידה במספר התביעות החדשות משיא של 6.9 מיליון, אך עדיין מדובר במספרים גבוהים. הנתונים הנוכחים כוללים 1.2 מיליון תביעות שהוגשו דרך תוכנית ממשלתית חדשה המיועדת לעצמאים ולעובדי "כלכלת החלטורה" כמו הנהגים של אובר.
מספר תביעות האבטלה הנמשכות (כלומר מספר האמריקאים שכבר מקבלים דמי אבטלה) םירד ב-3.86 מיליון, ל-21.05 מיליון. נתון זה מתפרסם בפיגור של שבוע.
כלכלת ארה"ב התכווצה בקצב שנתי של 5% ברבעון הראשון במקום 4.8%, כך עולה מנתוני הממשלה המתוקנים. מחלקת המסחר מסרה כי עדכון כלפי מטה להשקעה במלאי היווה בעיקר את התיקון למטה. במבט קדימה, כלכלנים שנסקרו על ידי MarketWatch צופים שהתמ"ג יצנח בקצב שנתי של 27.7% כשאנשים נשארו בבית כדי לנסות לבלום את התפשטות נגיף הקורונוב.

היועץ הכלכלי של הבית הלבן אופטימי

לארי קודלו, היועץ הכלכלי הבכיר של הבית הלבן, אמר ל-CNBC כי יש "סימנים כלכליים מעודדים" במדינות שפתחו מחדש עסקים", וכי ממשל טראמפ מצפה להתאוששות חזקה.
לדבריו, "אנו רואים את הכלכלה נפתחת מחדש, בשלבים, במאי וביוני. אלה חודשי מעבר. למעשה, אנו רואים ניצוצות של תקווה למרות הקושי ושברון הלב".

צניחה במכירות בתים קיימים

מכירות הבתים בהמתנה בארה"ב צנחו ב-21.8% באפריל לעומת מרץ - הירידה החדה מאז החל איגוד המתווכים הלאומי לפרסם נתונים, ב-2001. לעומת החודש המקביל אשתקד, המכירות צנחו ב-33.8%.
המדד כולל עסקאות בהן החוזה נחתם, אבל המכירה עדיין לא נסגרה.
ההזמנות למוצרים בני קיימא בארה"ב צנחו ב-17.2% באפריל. תחזיות האנליסטים היו לנפילה של 18.2%. תחום התחבורה הוביל את הירידות - עם צניחה של 47.3% בהזמנות.
הזמנות הליבה (ללא מוצרים בתחומי התחבורה והביטחון) - המלמדות על מגמת ההשקעות של המגזר העסקי - ירדו ב-5.8%, לעומת תחזית לצניחה של 15.4%.

מניות מרכזיות

מניית HP Inc נפלה לאחר שדיווחה על ירידה מאכזבת של 11% בהכנסות – למרות שכמות אדירה של אמריקאים עברה לעבודה מהבית ונדרשה לציוד בהתאם. החברה רשמה ברבעון הפיסקאלי השני רווח נקי של 674 מיליון דולר או 53 סנט למניה, הרווח המתואם עמד על 51 סנט למניה, בשעה שצפי האנליסטים עמד על 44 סנט למניה. ההכנסות הסתמכו ב-12.47 מיליארד דולר, לעומת 14.04 מיליארד דולר ברבעון המקביל - הצפי בשוק עמד על 12.93 מיליארד דולר. ההכנסות מלפטופים וציוד היקפי עלו ב-5% בהשוואה לרבעון המקביל, אך במחשבי השולחן נרשמה נפילה של 23% ובמדפסות ירידה של 19%.
דיסני ירדה לאחר שבאימפריאל קפיטל הורידו את ההמלצה על המניה מ'תשואת שוק' ל'תשואת חסר', בשל הפגיעה הצפויה לחטיבת הפארקים והקולנוע גם בחודשים הבאים, למרות הנסיגה של המגיפה. באימפריאל הורידו את מחיר היעד של המניה מ107 ל-105 דולר, 14% מתחת למחיר השוק (121.53 דולר בנעילה אתמול). מניית דיסני טיפסה ב-21% בארבעת השבועות האחרונים, בין היתר על רקע הציפייה לחזרה קרובה של פעילות הפארקים.

המסחר בעולם

הבורסות באירופה ננעלו בעליות. פוטסי בלונדון עלה ב-1.2%, דאקס בפרנקפורט טיפס ב-1.1%, קאק בפריז קפץ ב-1.8%.
בורסות אסיה ננעלו הבוקר במגמה מעורבת. מדד ניקיי ביפן זינק ב-2.3% ומדד שנגחאי עלה ב-0.3%, בעוד ההאנג סנג בהונג קונג יורד ב-0.8%. מדד קוספי בדרום קוריאה איבד מערכו 0.1%. המסחר באסיה התנהל, על רקע התגברות המתיחות בין ארה"ב וסין. מניית ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט נופלת ב-2.4%.
ירידות השערים בדרום קוריאה נרשמו לאחר שהבנק המרכזי של המדינה הוריד את שיעור הריבית ל-0.5% - שפל של כל הזמנים - כדי לרכך את המכה שגרם נגיף הקורונה לכלכלת המדינה שעשויה להתכווץ לראשונה זה 22 שנה.
הפחתת הריבית על ידי סיאול נעשתה כחודשיים לאחר שהמדינה ביצעה את הורדת הריבית הראשונה מאז 2008 שהביאה אותה לשיעור ריבית של 0.75%. הבנק הקוריאני גם עידכן את תחזית הצמיחה השנתית שלו מהתרחבות של 2.1% להתכווצות של 0.2%. כלכלת המדינה לא חוותה התכווצות מאז 1998, אז הייתה בעיצומו של משבר פיננסי קשה.
בבורסה היפנית מניית פאסט ריטיילינג, החברה האם של יוניקלו, זינקה ב-3.7%. גם מדד טופיקס ביפן עלה ב-1.8%. בדומה, באוסטרליה מדד S&P/ASX 200 עלה ב-1.3% לאחר שנגיד הבנק המרכזי פיליפ לאו אמר כי ייתכן וההאטה הכלכלית תהיה פחות חמורה מכפי שהעריכו במקור.

סין אישרה את חוק הגבלת האוטונומיה בהונג קונג

הפרלמנט הסיני, הקונגרס העממי הלאומי, אישר היום ברוב מוחץ את חוק הגבלת האוטונומיה בהונג קונג, שמגביל את האוטונומיה בעיר ומדאיג את המערב. החוק הסיני נועד להיאבק ב"בדלנות, חתרנות, התערבות זרה וטרור" בעיר שבה היו בשנה שעברה הפגנות חסרות תקדים נגד השלטון הפרו-סיני. ראש ממשלת סין הגיב על הזעם האמריקני כלפי המהלך: "סכסוך עם ארה"ב יפגע בשני הצדדים".