הדולר ירד לשפל של 12 שנה, והיצואנים מזהירים מסגירת קווי ייצור ומפיטורים של אלפי עובדים. שלשום השלים הדולר ירידה של כ-1.4% ביומיים ושערו היציג נקבע על 3.368 שקלים.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מינואר התחזק השקל מול הדולר ב-3.5%. בעקבות ירידת שער הדולר היצואנים הישראלים מקבלים כעת רק 3.36 שקלים לדולר, לעומת כ-3.50 שקלים לפני כמה חודשים. המשמעות: יצואן שמשלם את כל הוצאותיו בארץ בשקלים - שכר, חשבונות חשמל, מים, ארנונה ועוד - מקבל פחות שקלים על המוצר שהוא מייצא.
4 צפייה בגלריה
הדולר בשפל
הדולר בשפל
הדולר בשפל
(צילום: shutterstock)
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר בסוף השבוע כי "היצואנים מתמודדים במקביל מול שתי מחלות - הקורונה וירידת הדולר. כבר חודשים שהם סובלים מצניחה בביקושים בחו"ל, וכעת צניחת שער הדולר סוגרת עבורם שווקים ופוגעת באופן קשה בכושר התחרות שלהם, גורמת לאובדן לקוחות ושווקים בחו"ל ומורידה לטמיון שנים של פעילות. התוצאה תהיה עוד אלפי מפוטרים".
לדבריו, "מדינת ישראל צריכה להתערב עכשיו ולסייע ליצואנים בהורדת עלויותיהם כפתרון שבאמצעותו יצליחו לעבור את המשבר, לפני שהמדינה תיאלץ לשלם עוד דמי חל"ת ואבטלה".
בין הסיבות להתחזקות השקל מול המטבע האמריקני: המיתון העולמי במשבר הקורונה שפגע ביצוא הישראלי וגרם לירידת מחירים במוצרים שונים, יצוא הגז והכנסת דולרים בהיקף גדול לארץ, וביקוש נמוך יחסית לדולר בגלל הפסקת הטיסות האזרחיות הכמעט מוחלטת בקיץ.
בנוסף, בנק ישראל, בהובלת הנגיד פרופ' אמיר ירון, עצר לאחרונה את הרכישות הגדולות של הדולרים בשוק המט"ח, אם כי ביצע רכישה אחת בסוף השבוע. יתרות המטבע של ישראל זינקו לאחרונה ל-158 מיליארד דולר. בכיר באחד המשרדים הכלכליים אמר כי "כדאי שבנק ישראל יתערב וימנע סגירת קווי ייצור ופיטורים, רק זה חסר למשק עכשיו".
4 צפייה בגלריה
תמונתו של פרופ' אמיר ירון
תמונתו של פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יוסי פריימן, מנכ"ל חברת פריקו, העריך שאי-התערבות של בנק ישראל במסחר עלולה להביא לייסוף השקל בקרוב עד לרמות שפל היסטוריות של 3.20 שקלים לדולר.
בבנק ישראל הדגישו בסוף השבוע כי מדיניותו לא השתנתה והוא עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בשוק המט"ח ומצב המשק. מתחילת השנה רכש בנק ישראל כ-12 מיליארד דולר.
בניגוד לדולר, שערי המטבעות האירופיים התחזקו מול השקל בסוף השבוע: השער היציג של האירו נקבע על 4.004 שקלים. הליש"ט נקבעה על 4.473 שקלים והפרנק השווייצרי על 3.724 שקלים.
בתוך כך: שוק המניות בארה"ב רשם את רצף העליות השבועי המרשים ביותר השנה, כשהדאו ג'ונס מחק את כל ירידות השערים ממשבר הקורונה. ביום שישי עלה הדאו ג'ונס ב-0.6% ורמתו כעת גבוהה בכמחצית האחוז מבינואר השנה. הנאסד"ק עלה ב-0.6%. מדד S&P 500, שעלה שלשום ב-0.7%, נמצא בדרך לאוגוסט הטוב ביותר שלו מאז 1984, כשמתחילת החודש הוא עלה ב-7.2%. מחיר הנפט עלה בסוף השבוע ב-1.5%, והזהב הוסיף לערכו 2%.