עשרות אלפי בעלי עסקים ייאלצו להחזיר ולשלם בקרוב סכומי כסף גדולים לרשות המיסים, במסגרת תשלומי מס הכנסה בגין הכספים שקיבלו כמענקי קורונה ב-2020, ורבים גם יצטרכו להחזיר את המענקים שקיבלו, לאחר שהתברר שלא עמדו בתנאי הזכאות. מבדיקת ממון ו-ynet עולה שבחלק מהמקרים מדובר בסכומי כסף גבוהים, שיכולים להגיע לעשרות ולמאות אלפי שקלים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברשות המיסים אישרו שהסכום הכולל של הכספים שיוחזרו וישולמו כמס לרשות יהיה בוודאי מאות מיליוני שקלים, "וזה יכול להסתכם גם במיליארד שקל. את החישוב הסופי נוכל לדעת רק לאחר שנסכם את כל שנת 2020 ונקבל את דו"חות המס של העצמאים", אמר גורם ברשות.
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
עד כה נדרשו רק מאות עצמאים להחזיר מענקים שקיבלו, בעיקר לאחר שכדברי בכירים ברשות המיסים, "הם לא מסרו נתוני אמת ובמילה לא נעימה - המגדירה את דיווחיהם - הם פשוט שיקרו ביחס לירידת המחזורים ורווחיהם בשנה האחרונה".

עצמאים ישלמו מס של עד 50% על המענקים

בדיקת רשות המיסים ביחס למאות אלפי מקבלי המענקים מתבצעת בימים אלה וההערכות הן שאלפי עצמאים "ואולי גם יותר מאלפים בודדים" יצטרכו להחזיר את המענקים.
בין השאר מדובר גם במי שמסרו דיווחי אמת בתחילת המשבר וקיבלו מענקים כדין על הפסדים שנגרמו להם, אולם בהמשך השנה עסקיהם התאוששו ושנת 2020 הסתיימה עבורם ברווחים שעליהם הם מחויבים בתשלום מס כחוק, כולל על המענקים שקיבלו. יצוין כי כל בעל עסק יגיש באביב דו"ח שנתי למס הכנסה ועל פיו יתברר האם הרוויח או הפסיד כספים בכל שנת 2020.

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, אמר אתמול (שבת) לממון ול-ynet, כי על פי החוק הן המענקים האישיים (המענק הסוציאלי) שקיבלו בעלי העסקים, והן המענקים העיסקיים (המענק בגין השתתפות בהוצאות קבועות ששולמו לעסק) מהווים הכנסה, החייבת במס על-פי פקודת מס הכנסה. ולכן, בעת הגשת הדו"ח השנתי לשנת 2020 הם יחויבו במס, כך שעצמאי ישלם מס על פי מדרגות המס, קרי עד 50%, וחברה תשלם מס בשיעור של 23%. יצוין שגם בעלי השליטה בחברות ישלמו מס שולי, על פי מדרגות המס, על המענקים הסוציאליים שקיבלו.
לדוגמה, בעל עסק קיבל בחודשים מאי עד אוגוסט מענקים בסכום של 100 אלף שקל כי המחזור שלו ירד ב-40% ומעלה, אולם מאז התאושש העסק ובשנה כולה הוא הרוויח 600 אלף שקל, כולל המענקים. יהיה עליו לשלם על כל הרווח - כולל המענקים - את המס השולי המגיע ממנו, במקרה זה בגובה של 35%. דהיינו, הוא ישלם למעשה 35 אלף שקל על 100 אלף השקלים שקיבל כמענקים בראשית משבר הקורונה.
עוד יכול להתברר כי עסק שדיווח כי המחזור שלו ירד ב-40%, ירד בסופו של חישוב רק ב-30%. אם מסר דיווח שקרי, או גם אם החישוב היה מוטעה שלא בכוונה, יאלץ להחזיר את כל המענקים שקיבל.
על חלק גדול מהעסקים שמחזור פעילותם בשנת 2020 נפגע משמעותית לא יחול כל מס מאחר ולמרות שהמענקים שהם שקיבלו מתווספים להכנסותיהם, הם עדיין יימצאו בהפסד שוטף לשנה כולה ועל הפסדים אין משלמים מס.
נשיא לשכת יועצי המס ציין, כי ישנם עסקים שלהם הפסדים המועברים משנים קודמות. במקרה הזה, גם אם קבלת המענקים הביאו את היחיד או החברה לרווח שנתי שוטף בשנת 2020 - רווח זה יקוזז מההפסדים המועברים מהשנים הקודמות ותשלום המס יופחת או יבוטל לחלוטין.
יצוין, כי מעבר לתשלום המס בגין המענקים - עצמאים רבים יידרשו כעת להחזיר את המענקים שקיבלו, מאחר ובעת הגשת הבקשות למענקים הסתמכה רשות המיסים על ההצהרה של בעל העסק לגבי הירידה במחזורים.
היו עצמאים ובעלי שליטה רבים שדיווחו שהייתה להם ירידה במחזורים של מעל ל-40%, והם קיבלו בשל כך את המענק הסוציאלי של אלפי ועשרות אלפי שקלים. בפועל ובדיעבד, הסתבר שלא הייתה להם ירידת מחזורים בשיעור הנדרש ורשות המיסים תדרוש מהם, ובצדק רב, להחזיר בחזרה את כל המענקים שקיבלו.

אין הוצאות קבועות?

הבעיה מחריפה עוד יותר בנוגע למענק העסקי - ההשתתפות בהוצאות הקבועות. כשמו כן הוא - מענק השתתפות בהוצאות קבועות, משולם על פי הגדרתו, לשיפוי בעל העסק בגין הוצאות קבועות בלבד, גם כאשר העסק היה סגור או פעל באופן חלקי בשל משבר הקורונה.
2 צפייה בגלריה
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
מיצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי בכיכר רבין
בעלי עסקים נדהמו לגלות שמבקשים מהם להחזיר את כספי המענקים. מייצג "בית הקברות לעסקים" של בעלי עסקים כמחאה על המשבר הכלכלי
(צילום: מוטי קמחי)
ולכן, בעלי עסקים שהגישו את הבקשה למענק בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק נדהמו כאשר רשות המיסים ביקשה מהם בשבועות האחרונים להחזיר את כספי המענקים שקיבלו. זאת, מהסיבה שבבדיקה שערכה רשות המיסים התברר לה שאין לעסק בפועל הוצאות קבועות או שיש לו הוצאות קבועות נמוכות מהחישוב שעל פיו שולמו לו המענקים, ולכן עליו להחזיר בחזרה את ששולם לו.
הוצאות קבועות שפחתו הן למשל - בעסק סגור - עבור חשמל, מים, גז, שכר לעובדים שלא נשלחו לחל"ת וכדומה. לעומת זאת, נמשכו הוצאות כמו מיסי ארנונה, אם לא התקבלה הנחה כלשהי, או תשלומים עבור ביטוח העסק וכדומה.
"הציבור לא מודע לכך שהנוסחה הקבועה בחוק לקבלת המענקים והמחושבת בסימולטור של רשות המיסים - היא רק לצרכי תחשיב צפי של ההוצאות הקבועות ובמידה ובפועל בעל העסק לא יכול להוכיח שהיו לו הוצאות קבועות בגובה הנוסחה, יהיה עליו להחזיר את כספי המענק", הסביר גינדי.
יצוין, כי לעסקים יש הוצאות רבות מעבר להוצאות הקבועות, לדוגמה הלוואות עסקיות שנלקחו כדי לממן את הקמת העסק או רכישת אמצעי ייצור ורכוש קבוע כדי לייצר הכנסה. כמו כן, יש מלאי שוטף שנזרק לאור סגירה ממושכת של העסק או פתיחות לסירוגין. למשל אי יכולת למכור סוודר מאופנת השנה שעברה לקראת הקיץ.
אחת הסיבות המרכזיות שמדינת ישראל הפסידה מנועי צמיחה רבים - עסקים רבים שנסגרו ולא יפתחו לעולם עוד - נעוצה בשיטת הפיצוי של המענקים בקורונה, שהייתה יכולה להיות הוגנת יותר אילו הייתה מכוונת למספר חודשים ראשונים של המשבר ולא רק לשנה שלמה.