מלחמות האגסים: התאחדות האיכרים בישראל שלחה מכתב לשר החקלאות, לפיו יבול האגסים השנה צפוי להגיע ל-35 אלף טונות לעומת 20,330 טונות ב-2019. עקב כך, לפי החקלאים יש לתאם את חלוקת יתרת המכסות מול החקלאים כדי למנוע נזק נוסף עבורם ולדחות אותה לנובמבר-דצמבר, במקום לחלקה כעת כשיש שפע בשוק. לפי חביב אהרון, מנכ"ל בית האריזה רפקור, יבוא כעת (מספרד, יוון וארגנטינה) יהיה מכה לחקלאים.
"אין לנו בעיה עם יבוא כשיש מחסור. כל שנה יש מכסה פטורה ממכס של כ-2,100 טונות שאפשר להביא מאירופה וכ-1,800 טונות מארה"ב. מדובר בהסכמים בינלאומיים קבועים. לפני כשבועיים פתחו יתרת מכסה של 500 טון ללא מכס, למרות שיש לנו תוצרת רבה.
1 צפייה בגלריה
אגסים
אגסים
אגסים
(צילום: רפקור)
"בשנתיים האחרונות לא היו אגסים על העצים. היה חסר אגס. השנה לא חסר אגס. רק אצלנו בבית האריזה שלנו יש 9,000 טונות אגסים. יש השנה יבולים גבוהים, מעל הממוצע הרב שנתי. ישנם אלפי טונות למיון מיידי. כרגע קיבלתי טלפון ממישהו שביקש בוא תעזור לי לשווק יש לי 50 מכלים".

הקמעונאים מעדיפים יבוא

אגס קוטפים בישראל במשך חודש אחד בשנה: מאמצע יולי עד אמצע אוגוסט, ומשווקים כל השנה את הקטיף הזה באמצעות החזקתו בקירור עם מינימום חמצן. הוא גדל בעיקר בגליל העליון.
"אז אנחנו מוכרים פרי ראשון", מסביר אהרון, "והאירופאים מוכרים לנו עכשיו את הפרי האחרון שלהם. יש לו טעם שונה כי הם משתמשים בחומר שמאריך את חיי המדף של הפרי. גם ליבוא מארה"ב טעם שונה. וכל זה כשאנחנו מוכרים בזול ב-6.90-5 שקלים לק"ג (לצרכן: 12.90-4.90 שקלים, כשיש רשתות שמוכרות ב-19.90 שקל מ.ק). אלה מחירים הגונים והוגנים, יש הרבה פרי בזול, אין מה לייבא.
"שנה שעברה ייבאו 15 אלף טונות אגס. גם אז היה לנו עודף כי הייתי מתקשר לרמי לוי, שופרסל, חצי חינם והיו אומרים לי: נכנסה מכולה, חכה שבוע, חמישה ימים ואז היה לנו הרבה מאוד פחת. עכשיו יש לנו 2% פחת, בסוף השנה יש 20% פחת".
הביקוש לאגסים במילא לא גדול, כך הוא טוען: "כרגע יש המון פירות קיץ על המדפים, נקטרינות, אבטיח, מלון, שזיף, אפרסקים, ענבים, מנגו, אגס הוא בהחלט לא פרי עם ביקוש מטורף שצריך לייבא. אז כל בתי האריזה יושבים עם הרבה פריי לשיווק מיידי ואם יגיעו כמויות משמעותיות לשיווק מחו"ל זה יפגע בחקלאים. ואף אחד לא נותן לנו הנחות בארנונה או בשמירה, בעוד שהאירופים מקבלים תמיכות מהאיחוד האירופי על היצוא".

"זה הזמן לרכוש כחול לבן"

יו"ר התאחדות האיכרים דובי אמיתי, אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי "הקמעונאים מעדיפים לייבא. היבואנים רוצים להשתמש ביבוא כדי להוריד את המחיר של התוצרת הישראלית עבורם, לא עבור הצרכנים. היבוא זה פרי שמשמש אותם להרוויח יותר ואנחנו רואים את זה בעלייה ברווח הגולמי שלהם כל הזמן. אני חושב שזה הזמן לרכש כחול לבן. אחרת גם החקלאים יחלו לקבל דמי אבטלה. כרגע, אגסים נמכרים בגרושים לסיטונאים. דווקא עכשיו כשלא חסר - אל תייבאו, תדחו את היבוא".
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "יבוא אגסים פטור ממכס הוא נגזרת של הסכמי הסחר המחייבים את ישראל ולא מעבר לכך. המכסה שאושרה במסגרת הסכמי הסחר היא כ-3,900 טון. כל יבואן המעוניין לייבא מעבר למכסה שהוסכמה, רשאי לעשות כן, ובלבד שישלם את מלוא המכס, העומד כיום על 2.04 שקלים לקילו. על פי הסכמי הסחר הבינלאומיים לא ניתן למנוע מיבואן לייבא אגסים או כל פרי וירק אחר בתשלום מכס מלא, בכפוף לאישורים הנדרשים לייבוא וכל עוד השירותים להגנת הצומח קובעים כי המדינה והיבוא עומדים בתנאי הייבוא ואין בתוצרת מזיקים או נגעים. אם הייתה עלייה בכמות היבוא במהלך השנים, מדובר ביבוא של יבואנים פרטיים ששילמו על התוצרת מכס מלא. ומדובר בהחלטה עסקית של יבואנים אשר שילמו את מלוא המכס".