המענקים האבודים: אחרי שורה של הצהרות ריקות מתוכן על מענקים שצפויים לעבור לאזרחים המיועדים ממש "בתוך יומיים" או לכל היותר "כבר בשבוע הקרוב" - לכולם כבר ברור שהכסף לא ייכנס לחשבון הבנק במועד שננקב.
ביום רביעי בשבוע שעבר יצאו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר שלו ישראל כץ בהכרזה בומבסטית: "כל אזרח בישראל יקבל צ'ק". היה קשה לעכל את פרטי התוכנית ותקציבה העצום. צריך להבין: מדובר בתוכנית ענק של מענקים בהיקף כולל של שישה מיליארד שקל, ששווה כמעט לתקציב העיר תל אביב לשנה שלמה (שעומד על שבעה מיליארד שקל) ומהווה יותר מפי שלושה מכל תקציב משרד החקלאות לשנה הנוכחית (1.8 מיליארד שקל).
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הצהרה
בנימין נתניהו הצהרה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על המענקים
(צילום: קובי גדעון לע"מ)
תוכנית עצומה שכזאת סביר היה שיגבשו במשך שבועות, עם טובי הכלכלנים והמומחים. אבל זה לא קרה. ההפך הוא הנכון. שעה קלה לפני מסיבת העיתונאים של נתניהו וכץ, עדיין לא ידעה מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר-אייל, את פרטי התוכנית. היא אפילו הודתה בכך. וכאשר נודע לכל בכירי האוצר מה הפעם מבקשים ראשי המדינה לבצע - הם זעקו שזאת ממש לא התוכנית הנכונה.
אז זעקו. התוכנית פורסמה בשעת השיא לפרסום תוכניות גרנדיוזיות המיטיבות עם הציבור, באמצע מהדורות חדשות הטלוויזיה הנצפות ביותר, לאחר השעה שמונה בערב.
"כל אזרח במדינה יקבל ממש בתוך ימים צ'ק על סך 750 שקל והורים לילדים יקבלו 2,000 עד 3,000 שקל", בישר ראש הממשלה. שר האוצר, שכל בכירי משרדו התנגדו לתוכנית, ללא יוצא מן הכלל, העתיר על תוכנית המענקים יוצאת הדופן שבחים מפה ועד להודעה חדשה - שלא איחרה להגיע, כמובן. מספר שעות לאחר ההצהרה, כבר הודיעו שיהיו שינויים בתוכנית.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: לע"מ )

הצהרות לחוד ומציאות לחוד

אז מה בעצם קרה? התברר שאין כלל מנגנון ממשלתי בישראל שיוכל לאתר את חשבונות הבנק של תשעה מיליון ורבע אזרחים, ולהעביר לכולם את המענק הזה. בטח שלא "ממש בתוך ימים".
עד מהרה נשמעו מכל עבר ביקורות קשות על התוכנית. בראש מביעי ההסתייגות מחלוקת הצ'קים ההמונית עמדו שלושה נגידי בנק ישראל, זה המכהן, אמיר ירון, ששמע להפתעתו בחדשות על התוכנית השנויה במחלוקת, ושני נגידים קודמים, קרנית פלוג ויעקב פרנקל, שהסבירו שלחלק את אותו הכסף לעשירים ולעניים זאת לא חוכמה גדולה.
בין המבקרים אפשר היה למצוא גם ראשי ארגונים חברתיים, כלכלנים, חוקרים מובילים בתחומי התקציב, וכמובן פוליטיקאים. הביקורת הגיעה גם מתוך הליכוד, למשל מח"כ מיכל שיר, שצייצה כי "אין לנו כסף מיותר לבזבז בגלל חוסר ארגון וחוסר ניהול".
ולא רק מהליכוד. גם "האופוזיציה הקואליציונית" כחול לבן מיהרה לבקר את התוכנית, לדוגמה כאשר השרה לעניינים אסטרטגיים אורית פרקש-הכהן אמרה באולפן ynet כי "לשפוך כסף זו לא תוכנית כלכלית, זה פופוליזם"; וגם מהסיעות החרדיות נשמעו ביקורות חריפות, ובראשן הביקורת של יו"ר ועדת הכספים משה גפני, שהודיע כי "אני לא מבין למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות? למה לא לתת באופן דיפרנציאלי? ולמה לא לתת לפי מספר הילדים? אני כן מבין למה הם מנסים למנוע מלהעביר את זה בחקיקה בכנסת, כי שם יבוא לידי ביטוי עמדת הציבור".

כאשר הבינו נתניהו וכץ שהביקורות מגיעות מכל קצוות הקשת הפוליטית ואפילו מיו"ר ועדת הכספים - שלו תזדקק הממשלה לאישור התוכנית - הגיעה העת לחשוב על שינויים. התברר שכל התוכנית בטעות יסודה, שכן היא בלתי אפשרית לביצוע, לא הוגנת, מורכבת מאוד, מושכת אש מכל הכיוונים, ובוודאי לא מדוייקת.
וכך, במהרה הפכו במשרדי ראש הממשלה והאוצר את התוכנית הנהדרת לחלק כסף לכל אזרחי הארץ לתוכנית פחות נהדרת אבל יותר צודקת: הוחלט לא לתת לכולם, דהיינו בסיס התוכנית שונה לגמרי. הוחלט שהעשירים לא יקבלו שקל ושהנצרכים ביותר יקבלו קצבה כפולה (בעוד שהחיילים המשוחררים והאמנים המושבתים שוב נשכחו).
לפי התוכנית החדשה, כל מי שמרוויח בשנה 640 אלף שקל ומעלה לא יקבל את המענק. אלא שיש לרשות המיסים נתונים חלקיים על 2019 ובוודאי לא על 2020. אז איך יידעו מי למשל הרוויח אשתקד 640 אלף שקל והשנה לא הרוויח אפילו את מחצית הסכום? לא ברור.
עוד נקבע במסגרת התיקון שעובדי המגזר הציבורי לא נפגעו בקורונה (אגודה עממית) ולכן כדאי לקצץ את חלקם, אלא שהיום בוטלה אותה החרגה, אחרי שגם בה צצה בעיה - כיצד יאתרו את אותם אנשים שמשתכרים יותר מ-30 אלף שקל ברוטו לחודש. מעבר לכך, ההחלטה לשלול הטבה מחלק מעובדי מגזר מסויים ככל הנראה לא הייתה עומדת בבג"ץ, כך שגם התיקון הזה כבר תוקן שוב.

המענקים (שלא) לכל אזרח - אולי בסוף החודש

מעבר לכל השינויים המהותיים בתוכן התוכנית מההצהרה ועד היום, נתניהו וכץ יכולים לשכוח מהעברת המענקים "ממש בתוך ימים". ובכלל, הבעיה העיקרית היא אחת: הרי נאמר שמי שנכווה ברותחין נזהר בצוננין. וראש הממשלה ושרי האוצר (ישראל כץ וגם קודמו משה כחלון) כבר נכוו כל כך ברותחין, כך שהיה עליהם להתאפק מעט ביום רביעי שעבר ולעשות "רגע, חושבים".
וזאת מדוע? משום שאין מענק אחד שהבטיחה הממשלה במהלך משבר הקורונה שלא שונה, שופץ, התעכב וממש לא נכנס לחשבונות הבנקים "תוך יומיים".
אולם כאשר אלפים מפגינים ברחובות - והפעם אלה באמת אנשים שאין להם כסף לאוכל או שהעסק שלהם כבר קרס או יקרוס עוד לפני שהמענק יגיע - שכחו מר נתניהו ומר כץ את "הכוויות" מהמים הרותחים, ושוב כשלו בצוננים.
מענקי "צ'ק לכל אזרח" לא יהיו בחשבונות הבנק, לא היום, לא מחר ולא מחרתיים. גורמים מוסמכים מעריכים כי אלה יגיעו לאזרחי המדינה הכי מוקדם ממש בסוף החודש. וזאת עדיין תחזית אופטימית.