משרד החוץ נגד משרד הקליטה: בעוד שבועיים תקבל ממשלת ארה"ב את הבעלות במלון דיפלומט בירושלים, ולמרות שלמדינה היו שנים להיערך למועד, טרם נמצא מענה ל-307 הקשישים - כולם עולים מחבר העמים - המתגוררים במקום.
עוד בחדשות הנדל"ן:
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך עולה מדיון היום (ג') של וועדת המשנה של וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת. לדברי יו"ר וועדת-המשנה, טלי פלוסקוב (הליכוד) "יש חשיבות מיוחדת וקריטית בהשתלבותם של העולים בחברה הישראלית. 307 קשישים, כולם עולים מחבר העמים מתגוררים במלון דיפלומט, והחוזים עם המקום מסתיימים בקרוב. על משרד החוץ להתערב לטובת הדיירים".
2 צפייה בגלריה
  מלון דיפלומט בירושלים
  מלון דיפלומט בירושלים
מלון דיפלומט בירושלים
(צילום: עטא עוויסאת)
פלוסקוב הזכירה כי קיימת תוכנית להקמת הוסטל עבורם בשכונת פסגת זאב, והוודעה תערוך בקרוב סיור במקום. אלא שדיירים שנכחו בדיון אמרו כי החלופה בפסגת זאב נמצאת במיקום גרוע, מסוכן ביטחונית ומנותק מרוב מכריהם של הדיירים.
חביב קצב, מנכ"ל משרד הקליטה, טען כי איש מהעולים לא יפונה אלא כשהאתר החלופי בפסגת זאב יהיה מוכן. "אנו ממשיכים לנהל מו"מ בעניין עם ממשלת ארה"ב ועם החברה המשכירה את המלון. נודיע לעולים כי הם לא יפונו, ובתוך כחודש יחודש עימם החוזה".
מנגד נציג משרד החוץ הבהיר כי פינוי מלון דיפלומט במועד המוסכם בעוד שבועיים הוא חשוב ויש לפעול ליישם אותו, בשל המשמעות המדינית וההיסטורית של הקמת השגרירות האמריקאית במקום. "מצד ארה"ב יש נכונות למו"מ בעניין מועד הפינוי, והמשרד מלווה כבר שנים את הבעיה, אך מציאת דיור חילופי איננו ביכולתנו או בסמכותנו", אמר צבי אבינר-ופני, ראש חטיבת צפון אמריקה במשרד החוץ. "נציגי ארה"ב מבינים את הבעיה, אך הם חתמו הסכם עם בעלי המלון".
2 צפייה בגלריה
ח"כ טלי פלוסקוב ויו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין ביום ההולדת ה-67 לכנסת
ח"כ טלי פלוסקוב ויו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין ביום ההולדת ה-67 לכנסת
ח"כ טלי פלוסקוב ויו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין ביום ההולדת ה-67 לכנסת
נדב לחמן-לזר, נציג משרד השיכון, הוסיף כי בניית ההוסטל החלופי תיארך כשלוש שנים, ואילו שרון דינור, נציגת עיריית ירושלים, סיפרה על הליכי אישור בניית המבנה החילופי, והעריכה אותם בכשנה וחצי. לדבריה, בניגוד לטענות, מיקומו איננו מרוחק ואיננו מנותק מקווי תחבורה ציבורית.
ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) הזהיר כי "הרוגע הנפשי של הדיירים הוא קריטי, בגלל גילם, ולכן חשוב לייצר וודאות בקרב הדיירים". הוא הזהיר כי חברי הכנסת יקשרו את עצמם בשלשלאות למקום - כדי למנוע את פינוי הדיירים.
לדברי אלכס טנצר פעיל חברתי ולשעבר יו"ר וועדת המעקב אחר ביצוע הבטחות לעולים "היום זהו יום היסטורי כי ממשלת ישראל הצליחה לבלום בניית שגרירות קבע אמריקאית בירושלים, לקלקל יחסים עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לא לתת פיתרון לעולים קשישים ולבזבז בדרך עוד עשרות מילונים. ממשלה וחברי כנסת צבועים. ב-2009 פורסם דוח מבקר המדינה שדרש לפנות את מלון דיפלומט. ב-2014 נחתם ההסכם עם האמריקאים. לא היה זמן?"
יש לציין כי חברת מלון מרינה של דובי שיף, המחזיקה במלון דיפלומט, עתרה עוד בינואר לבג"ץ בנוגע לפינוי העולים מהמלון כדי להעבירו לידי הממשל האמריקאי. המדינה הודיעה בתשובה לעתירה כי לא תוכל לפנות את המלון במועד אלא רק בעוד שלוש שנים. בג"ץ דחה את העתירה בטענה כי מדובר בסוגייה אזרחית חוזית, ולכן פנה עתה שיף לבית משפט השלום.
לאחר מכן הוגשה בפברואר תביעה חדשה לפינוי מהמלון, שהוגשה באמצעות עו"ד דוד זיילר וד"ר סער פאוקר ממשרד הרצוג פוקס נאמן, מכוונת נגד משרד העלייה והקליטה וחברת עמידר, שמנהלת את הנכס עבור המדינה.
ב-2014 חתם שיף על מכירת המלון לאמריקאים, והממשלה התחייבה לו כי תפנה את דייריו ביוני השנה. לפי נתוני רשות המסים, שיף כבר קיבל מארה"ב 81.5 מיליון שקל, ויקבל עוד 109.5 לאחר השלמת העסקה. סביר כי יתבע את המדינה, אם זו תסכל את העסקה.