למרות עלייה בביקושים לדירות חדשות ועליית מחירים בחודשים האחרונים, משבר הקורונה הכה בענף הבנייה והתשתיות. נתונים חדשים של חברת המידע העסקי CofaceBdi, שהגיעו לידי "ממון" ו-ynet, מצביעים על שיא במספר חברות הבנייה שנסגרו בשנת 2020. בחברה מציינים כי מספר הקבלנים הפעילים בישראל ממשיך לצנוח, ולפי ההערכות, מספרם יעמוד על כ-5,600 בלבד בסוף 2020, לעומת כ-7,100 קבלנים פעילים בתחילת העשור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהנתונים עולה כי 453 חברות בנייה למגורים ותשתיות נסגרו השנה בעקבות המשבר. רק 61 קבלנים החלו לפעול, כך שבסך הכל נגרעו מהענף 392 קבלנים. לשם השוואה, בשנת 2019 נגרעו מהענף 168 חברות בנייה ותשתיות, בשנת 2018 נגרעו 195 חברות, בשנת 2017 נגרעו מהענף 128 חברות, בשנת 2016 נגרעו 98 חברות, בשנת 2015 נגרעו 186 חברות מהענף ובשנת 2014 רק 12 חברות בנייה ותשתיות נגרעו מהענף.
3 צפייה בגלריה
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה
(דוד הכהן)
את המצב העגום יכול להסביר מדד הסיכון השנתי של החברה, לפיו ברבעון השלישי של השנה חלה עלייה בדירוג הסיכון של כל ענפי הבנייה בעקבות משבר הקורונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. דירוג הסיכון של CofaceBdi אומד את הסיכון במתן אשראי מסחרי לחברות ועסקים בישראל, תוך ניתוח המצב לגבי חוזקות וחולשות של החברה והסביבה עסקית בה היא פועלת. סרגל הדירוג נפרש על 10 קטגוריות - מ-1, סיכון זניח, הטוב ביותר, ועד 10 - חברות שנקלעו לכשל.
על פי הנתונים, רמת הסיכון של כלל המשק נמצאת ברמה של 7.79 - המעידה על מצב פיננסי בינוני כאשר הסיכוי לכשל גבוה מהממוצע. ענף התשתיות נמצא ברבעון השלישי של 2020 ברמת סיכון 7.85 לעומת 7.4 בתחילת השנה. קבלני הבנייה נמצאים בסיכון ברמה של 7.83 לעומת 7.27 בתחילת השנה. ענף הנדל"ן המניב נמצא בסיכון ברמה 7.74 לעומת 7.09 בתחילת השנה.
ב-CofaceBdi מציינים כי גם מוסר התשלומים בענף הבנייה החמיר בעקבות המשבר ועומד כיום על 102 ימי אשראי, לעומת 99 ימים בתקופה המקבילה אשתקד. יש לציין שבחודש אפריל 2020, תקופת תחילת המשבר, מוסר התשלומים נסק ל-105 ימי אשראי.
הנתונים אף מראים כי הקורונה הביאה לירידה ברוב המדדים הפיננסיים של הקבלנים בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. כך, שיעור הרווח הנקי של קבלני הבניין הגדולים ירד מ-11.9% ב-2019 ל-8.7% כיום, וירידה נרשמה גם בשיעור הרווח התפעולי והרווח הגולמי. הקבלנים הגדולים כן הצליחו להגדיל את שיעור ההון העצמי מסך המאזן מ-29.5% ל-31.3%.
תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, תולה את הנתונים בהשלכות התפרצות הנגיף. "הקורונה בהחלט נתנה את אותותיה בענפי הבנייה. אנו רואים עלייה ברמת הסיכון של הקבלנים, החמרה במוסר התשלומים וצניחה בכמות הקבלנים הפעילים", היא אומרת. "הנפגעים העיקריים הם הקבלנים הקטנים יותר, קבלני ביצוע, קבלני תשתיות, קבלנים חוזיים שמתקשים לקבל מימון מהבנקים ופגיעים יותר למצב של דחיית תשלומים על ידי ספקים".
3 צפייה בגלריה
תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת CofaceBdi
תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת CofaceBdi
"הנפגעים העיקריים הם הקבלנים הקטנים יותר". תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת CofaceBdi
(צילום: צביקה גולדשטיין)

מקום לאופטימיות?

למרות זאת, סקר ציפיות שבוצע בקרב 167 קבלנים מראה שהקבלנים הפועלים בענף אופטימיים לגבי הרחבת הפעילות בשנה הבאה ולגבי עליות מחירים. על פי הסקר, 69% מהם צופים עלייה במחירי הדירות ב-2021, 19% סבורים שהמחירים לא ישתנו ו-12% צופים ירידת מחירים בשל ירידה בביקוש. מבין הקבלנים הצופים עליית מחירים, הצפי לעלייה עומד על שיעור ממוצע של 4.7%
כ-45% מהקבלנים צופים כי בסיכום השנה הנוכחית היקף פעילות ענף הנדל"ן יירד לעומת 2019 בעקבות משבר הקורונה. בכל הנוגע לחברה שלהם, 24% צופים קיטון בפעילות. כשנשאלו לגבי שנת 2021 לעומת 2020, רוב הקבלנים (48%) כבר מעריכים גידול בפעילות בענף הנדל"ן ו-66% צופים גידול בפעילות החברה שלהם.
עוד עולה מהממצאים כי 36% מהקבלנים מעידים כי חלה ירידה ביכולת שלהם להשיג מימון לפרויקטי נדל"ן מתחילת משבר הקורונה. 38% מהקבלנים סבורים כי עלות מימון הפרויקטים התייקרה לעומת 34% אשתקד ו-20% בלבד בשנה קודם לכן.
כ-60% מהקבלנים מעידים גם כי המשבר הביא למחסור בפועלי בניין וטוענים כי הסיוע מהממשלה היה לוקה בחסר. 10% השיבו כי לא קיבלו כל סיוע ממשלתי למרות שהגישו בקשה, 36% קיבלו סיוע, אולם רובם ציינו שהתקבל רק בגין ההוצאות הקבועות או שהסיוע היה זניח ביחס להיקף הפעילות, ו-54% ציינו שלא הוגשה בקשה לקבלת סיוע או שכלל לא היו זכאים לסיוע.
ינאי מוסיפה כי כי הקבלנים הגדולים יותר, ששרדו את תקופת הסגר הראשון, אמנם חוו ירידה קלה ברווחיות, "אבל כעת נהנים מגידול בביקושים ואף מעליית המחירים". לדבריה, "הפחתת מס רכישה למשקיעים והמהלך של בנק ישראל להוזלת המשכנתאות, באמצעות הגדלת המסלולים בריבית פריים, צפויים לעודד ביקושים נוספים שיגררו עליית מחירים נוספת". לדבריה, עליית מחירים נוספת עלולה להגיע מהמשך הירידה במספר התחלות הבנייה ומהירידה בשיווקי קרקעות על ידי המדינה.
בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מאשרים את הנתונים. לדברי נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, "המצב בענף הבנייה הוא קטסטרופה, לא פחות, והכל בשל אזלת ידה של הממשלה, שלא משכילה לטפל בענף הבנייה והתשתיות ולנצל את החוזקות שלו כדי לייצר צמיחה במשק ובעיקר כדי להבטיח בניית דירות מגורים שכה חסרות. מי שישלם את המחיר הוא קודם כל הציבור שיאלץ להוציא סכומים גבוהים יותר לרכישת דירה ולהמתין זמן ארוך יותר עד שהדירה שרכש תושלם. לצערנו הרב, למרות שהכתובת על הקיר, אף גורם בממשלה לא טורח להתוות תוכנית שלמה ומלאה לפתרון המשבר".